Zapewne ciężko jest znaleźć kogoś prowadzącego biznes, kto byłby zadowolony z ilości obsługiwanych klientów. Mamy przecież świadomość tego, że zawsze może być lepiej. To oczywiście prawda, możemy zyskać więcej nabywców, ale aby tak się stało, trzeba wykorzystać pewne metody.
Jeżeli chcemy zyskać więcej klientów, powinniśmy rozważyć podjęcie działań w dwóch kierunkach. Przede wszystkim ludzie muszą wiedzieć o naszym istnieniu i o prowadzonej przez nas działalności. Powinniśmy po prostu być widoczni dla otoczenia, bo tylko wtedy będziemy mogli liczyć na sprzedaż. Odrębną kwestią jest zachęta do zakupów, w przypadku, gdy potencjalnym nabywcom uda się nawiązać z nami kontakt. Należy podjąć wszelkie działania, by każda interakcja kończyła się sprzedażą.
Jest wiele sposobów, dzięki którym można liczyć na zwiększenie liczby klientów. Poniżej przedstawiamy 15 najlepszych z nich.
1. Ulepszenie strony internetowej
Strona internetowa to nasza wizytówka i zarazem wirtualna siedziba firmy. To właśnie ona jest miejscem, w którym potencjalni klienci nawiązują z nami pierwszą styczność. To nie tylko źródło informacji, na jej podstawie można również wyrobić sobie opinię o firmie.
Mając to na uwadze, zadbajmy o to, by nasza witryna była przyjaznym miejscem dla odwiedzających ją osób. Nie może odstraszać klientów, musi zachęcać do działania, czyli do zakupów. Przede wszystkim powinna być czytelna i funkcjonalna. Niezbędne jest, aby użytkownicy mogli odnaleźć za jej pośrednictwem ważne informacje oraz nawiązać kontakt z firmą.
2. Pozycjonowanie
Sama strona internetowa to nie wszystko. Trzeba jeszcze zadbać o to, by klienci mogli bez przeszkód odnaleźć ją w sieci, bo tylko wtedy będziemy mogli liczyć na zwiększenie liczby klientów. Jak tego dokonać? Odpowiedzią na to pytanie jest pozycjonowanie stron.
Jest to zestaw działań, których celem jest poprawa pozycji osiąganej przez stronę w wynikach wyszukiwania. W pozycjonowaniu można wyszczególnić działania związane z zawartością witryny oraz z jej funkcjonowaniem pod względem technicznym. Ich podjęcie jest niezbędne, aby, po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarkę, każdy mógł trafić właśnie do nas.
3. Zdefiniowanie grupy docelowej
Nie da się odnieść sukcesu, jeżeli nie wiadomo, w którą stronę należy zmierzać. Innymi słowy, trzeba jasno określić, w jakiej sferze chcemy działać i kto dokładnie ma być adresatem naszej oferty.
Wskażmy docelową grupę odbiorców, ponieważ dopiero wtedy będzie można postawić na produkt lub usługę, która znajdzie nabywców. Warto jest dogłębnie przeanalizować rynek. Być może jest jakaś nisza, która czeka na zagospodarowanie? Grunt w tym, aby skonkretyzować swoje działania. Nie można działać po omacku, trzeba obrać konkretny kierunek.
4. Obecność w mediach społecznościowych jako sposób na zwiększenie liczby klientów
Ciężko jest sobie wyobrazić biznesowy sukces oraz zwiększenie liczby klientów bez obecności w social mediach. Media społecznościowe są platformą, w której codziennie koncentruje się uwaga milionów internautów. Istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, by każdy z potencjalnych nabywców codziennie odwiedzał naszą stronę internetową, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć systematyczne wizyty na portalach społecznościowych.
Jest to idealna platforma do utrzymywania kontaktu z aktualnymi odbiorcami oraz do pozyskiwania kolejnych nabywców. W mediach społecznościowych możemy informować o promocjach i nowych produktach. Pamiętajmy jednak, że działając na tym polu, nie należy myśleć tylko i wyłącznie o sprzedaży. Większość internautów używa tego narzędzia do celów rozrywkowych, więc starajmy się publikować materiały, które zainteresują odbiorców. Dzięki temu przyciągniemy ich uwagę, a nasza marka na stałe zagości w ich świadomości.
5. Zaprezentowanie portfolio
Na stronie internetowej koniecznie trzeba zamieścić portfolio, zawierające efekty naszej pracy. Starajmy się wybrać kilka najlepszych naszym zdaniem dokonań, które będą zachęcały osoby odwiedzające witrynę do nawiązania współpracy.
6. Oceny i opinie
Nic nie przyciągnie klientów równie skutecznie jak pozytywne oceny i opinie osób, które już wcześniej skorzystały na naszej współpracy. Dlatego zamieszczajmy na stronie internetowej rekomendacje. Pamiętajmy o tym, że większość nabywców poszukuje opinii o produktach lub usługach, zanim zdecyduje się na zakup. Nie ograniczajmy się jednak tylko do imienia klienta i zdawkowej opinii. Wypowiedź opatrzona imieniem i nazwiskiem wraz ze zdjęciem będą sprawiały wrażenie zdecydowanie bardziej autentycznych.
7. Prowadzenie bloga
Blog to niedoceniane narzędzie, które służy budowaniu popularności marki i w konsekwencji pozyskiwaniu nowych odbiorców. Na jego łamach można opisywać ciekawe przypadki, publikować artykuły eksperckie lub odpowiadać na pytania internautów. Za pośrednictwem bloga można po prostu zainteresować otoczenie swoimi działaniami. Zalety prowadzenia firmowego bloga szczegółowo omówiliśmy w innym artykule, z którym warto się zapoznać.
Ponadto, tym sposobem kreuje się własny wizerunek eksperta, który zapewnia stały dopływ kontrahentów. Wszyscy chcą współpracować z ekspertami, ponieważ takie osoby są postrzegane jako kompetentni i niezawodni fachowcy. Prowadzenie bloga jest zatem stosunkowo prostym i niedrogim sposobem na zwiększenie liczby klientów.
8. Wykorzystanie newslettera
Newsletter jest kolejnym ze sposobów na utrzymanie zainteresowania klientów. Dzięki niemu mamy pewność, że nabywcy „nie zapomną” o naszej ofercie, a ponadto być może skuszą się na nią kolejne osoby.
Za pośrednictwem newslettera możemy informować o nowościach w oferowanym asortymencie. To narzędzie jest bardzo użyteczne podczas promowania usług i produktów sezonowych. Jak wiadomo, zapisując się na tę formę komunikacji, użytkownik musi otrzymać coś w zamian, a jedną z takich opcji są promocje i rabaty. Jaki z tego wniosek? Newsletter spełnia podwójną rolę. Jego czytelnicy wiedzą o wszystkich
nowościach, a ponadto otrzymują zachętę w postaci promocji.
9. Remarketing drogą do zwiększenia liczby klientów
Zdarza się, że użytkownik trafi na naszą stronę internetową, zamówi produkt, ale ostatecznie nie sfinalizuje transakcji i nie dokona zakupu. Przyczyny takiego obrotu spraw mogą być różne i nie będziemy teraz dogłębnie ich analizować. Niemniej jednak osoba, która wyraziła jasne zainteresowanie ofertą, jest potencjalnym nabywcą, więc może warto byłoby spróbować wykorzystać taką szansę?
Rozwiązaniem są kampanie remarketingowe. Definiując tę formę działania, można stwierdzić, że jest to marketing skierowany w stronę internautów, którzy nawiązali już interakcję ze stroną firmy. Przykładem jest wyżej wspomniana osoba, przerywająca proces zakupowy. Sposób działania takich kampanii jest bardzo prosty – graficzne banery reklamowe wyświetlają się podczas przeglądania innych witryn. Potencjalni nabywcy widzą reklamę, która może skłonić ich do ponownego rozważenia zakupu. Pamiętajmy o tym, że w dobie Internetu wszystko dzieje się bardzo szybko i część decyzji zakupowych podejmuje się pod wpływem impulsu. Nasza reklama remarketingowa może być jednym z nich.
10. Rabaty
Wspomniane wcześniej obniżki cen powinny być adresowane do wszystkich, nie tylko do osób z listy newsletterowej. W końcu nic tak nie zachęca do zakupu jak atrakcyjna promocja.
Dobrze jest oferować cykliczne rabaty, z których może skorzystać szerokie spektrum nabywców. Bardzo możliwe, że zniżki zachęcą do zakupów osoby, które wcześniej nie korzystały z naszych usług. Być może nie będzie to jednorazowy zakup, ale początek długotrwałej współpracy.
11. Próbki produktów i usług
Ludzie są skłonni korzystać z takiej opcji zakupowej, którą poznali wcześniej. Odpowiada za to prosty mechanizm. Nie chcemy ryzykować, gdy w grę wchodzą pieniądze, więc stawiamy na sprawdzone rozwiązania.
Możemy sprawić, że klienci poznają naszą ofertę i zarazem nabiorą do niej przekonania, jeszcze przed skorzystaniem z niej. Jak to możliwe? Spróbujmy zaproponować darmowe próbki produktu albo jednorazowe wykonanie darmowej usługi. Nie obawiajmy się strat finansowych. Jak sama nazwa wskazuje, mówimy tylko o próbce produktu lub o jednorazowej usłudze, która może być wykonana w ograniczonym zakresie. Zyskane w ten sposób zaufanie potencjalnych klientów będzie bezcenne, gdyż nie zdobędziemy go inaczej.
12. Badanie satysfakcji
Tym razem nie chodzi o opinie na temat produktów czy usług. Warto jest poznać zdanie klientów na temat naszej współpracy. Być może dzięki nim dowiemy się, które aspekty działalności wymagają poprawy, a to zaowocuje napływem kolejnych nabywców. Może trwałość opakowań produktowych wzbudza zastrzeżenia? A może czas realizacji zamówień jest zbyt długi? Cykliczne ankiety zamieszczone do wiadomości newsletterowych lub w mediach społecznościowych będą pożytecznym rozwiązaniem.
13. Programy partnerskie
W pozyskiwaniu klientów nie musimy działać w pojedynkę. Istnieją także możliwości kooperacji w tej sferze. Jedną z nich jest program partnerski.
Jak to działa? Chodzi po prostu o nawiązanie współpracy z inną firmą, która będzie promować nasze produkty i usługi, na przykład za pośrednictwem strony internetowej. W witrynie naszego partnera pojawią się banery reklamowe, dotyczące naszej działalności. Dzięki temu użytkownicy sieci, którzy odwiedzą stronę współpracującego z nami podmiotu, będą mogli trafić właśnie do nas. Jest to dobry sposób na zwiększenie liczby odbiorców, jeżeli uda nam się nawiązać relacje partnerskie z potentatem rynkowym. Z drugiej strony trzeba liczyć się z kosztami prowizji, która należy się partnerowi za promowanie naszej firmy. Pozostaje nam zatem skalkulowanie kosztów i ocena, czy taka forma pozyskiwania klientów będzie dla nas opłacalna.
14. Zwiększenie liczby klientów poprzez nawiązywanie relacji bezpośrednich
W erze Internetu często zapominamy o tym, że poza siecią też istnieje życie. W poszukiwaniu klientów nie należy ograniczać się tylko do działań online. Równie ważne są działania w świecie realnym. W relacjach bezpośrednich również pracujemy na zwiększenie liczby klientów.
Wykłady, warsztaty, szkolenia lub sympozja są doskonałą okazją do nawiązania znajomości z ludźmi naszej branży. Tutaj również możemy budować wizerunek eksperta, który znacznie pomaga w pozyskiwaniu klientów. Tym ostatnim także zdarza się uczestniczyć w wyżej wspomnianych wydarzeniach. Jeżeli uda nam się zaprezentować naszą wiedzę i doświadczenie, zyskamy szansę na to, że nowe osoby zdecydują się na współpracę.
15. Rekomendacje
Istnieje pewne narzędzie marketingowe, które promuje naszą markę znacznie skuteczniej od strony www, profilu w mediach społecznościowych, bloga lub newslettera. Czym jest to magiczne rozwiązanie? Chodzi po prostu o zadowolonego klienta.
Jeżeli solidnie wykonamy swoją pracę, to możemy być spokojni o to, że usatysfakcjonowany nabywca zarekomenduje nasze usługi innym osobom. W ten sposób systematycznie, krok po kroku, będziemy zdobywać kolejnych klientów. Pamiętajmy o tym i podchodźmy indywidualnie do każdego, kto się do nas zgłasza. Traktujmy każdego klienta tak, jakby był pierwszym w historii naszej działalności. Stawiajmy jakość na pierwszym miejscu, a nigdy nie zabraknie chętnych do skorzystania z naszych usług.