Powszechnie wiadomo, że Facebook jest najpopularniejszym portalem społecznościowym, na którym codziennie logują się miliony użytkowników, a wideo przyciąga uwagę odbiorców o wiele mocniej niż inne przekazy. Połączenie popularności Facebooka z siłą oddziaływania wideo oferuje bardzo interesujące możliwości.
Skuteczność wideo wydaje się być oczywista. Materiał, zawierający dźwięk i obraz, jest w naturalny sposób bardziej skuteczny niż mniej rozbudowane komunikaty. Film wywołuje spore emocje, a poza tym zapada w pamięć, dzięki czemu odbiorcy z łatwością mogą skojarzyć jego autora. To wszystko sprawia, że wideo jest świetnym narzędziem marketingowym, które może się sprawdzić dosłownie w każdej branży.
Jeżeli chcemy wypromować wideo, czyli jednocześnie naszą działalność, Facebook będzie idealnym rozwiązaniem. Za pośrednictwem tego portalu możemy trafić do szerokiego grona odbiorców. Jakiś czas temu podejmowaliśmy tę tematykę w innym wpisie, z którym polecamy się zapoznać. Jak skutecznie reklamować wideo na Facebooku? Warto trzymać się poniższych wskazówek.
Czas
Zacznijmy od tego, że większość internautów przegląda media społecznościowe bardzo szybko i zarazem dosyć pobieżnie. Nikt nie ma czasu na to, by spędzać kilka minut nad konkretnym materiałem. Właśnie dlatego wideo, które chcemy promować na Facebooku, nie może być zbyt długie. Trzeba trzymać się zasady „im mniej tym lepiej”. Okazuje się, że sprawdzają się filmy trwające od 30 do 90 sekund, a maksymalna długość to 120 sekund. Po prostu większość użytkowników Facebooka po upływie niespełna minuty ma w zwyczaju przewinięcie niżej popularnej tablicy,
czyli news feeda. Mamy zatem niewiele czasu, by zainteresować odbiorcę swoim przekazem.
Zasięgi
Wideo zapewni nam o wiele większy zasięg niż tradycyjne posty tekstowe albo graficzne. Dzieje się tak, ponieważ, jak wspomnieliśmy wcześniej, film jest najbardziej angażującą formą treści dla odbiorców. Jeżeli chcemy promować wideo na Facebooku, pamiętajmy o tym, że pliki bezpośrednio opublikowane na tym portalu będą miały większy zasięg, niż materiały udostępnione z innych stron. Nie warto publikować filmów z You Tube. O wiele lepiej jest wrzucić wideo bezpośrednio na Facebooka. Warto wspomnieć również o tym, że treści audiowizualne są promowane przez administrację serwisu, co jeszcze bardziej ułatwia wygenerowanie dużych zasięgów.
Pierwsze wrażenie
Skoro wiemy już, że najlepiej odbierane są krótkie, kilkudziesięciosekundowe filmy, oczywiste jest, że zawsze będzie się liczyło pierwsze wrażenie. Statystyki jasno wskazują, że najważniejsze są 2 – 3 początkowe sekundy materiału wideo. Pierwsze sceny muszą przyciągnąć uwagę użytkownika i sprawić, aby chciał obejrzeć cały film. Rozbudowany wstęp ani nawet logo marki nie będą wystarczającą zachętą na tak krótki czas. Pierwsze sceny musza być znacznie bardziej angażujące.
Napisy w wideo na Facebooku
Każdy użytkownik Facebooka wie, że zazwyczaj wideo zamieszczone na tym portalu standardowo odtwarza się automatycznie. Co więcej, uruchamiany w ten sposób materiał wyświetla się bez dźwięku. Ten fakt nieco utrudnia przyciągnięcie uwagi użytkowników, ale jest na to pewien sposób, który zresztą zaleca administracja serwisu. Po prostu należy zamieścić napisy, nawet jeśli osoby występujące w naszym materiale posługują się językiem polskim. Dzięki napisom odbiorca natychmiast dowie się, czego dotyczy materiał i to może zachęcić go do zapoznania się z całą jego treścią.
Miniatura
Niestety, część internautów wykorzystuje opcję blokady autoodtwarzania, wobec czego ani intrygujący wstęp, ani napisy nie pomogą w zachęceniu do zapoznania się z materiałem. W takiej sytuacji rozwiązaniem będzie wykorzystanie odpowiedniej miniatury. Pamiętajmy o tym, że wybrane kadry filmu, czyli opcja, którą domyślnie sugeruje Facebook, nie jest jedyną możliwością. Nic nie stoi na przeszkodzie, by załączyć własne zdjęcie. Najważniejsze jest to, aby miniatura przyciągała uwagę odbiorców.
Cel reklamy wideo na Facebooku
Jeżeli naszym celem jest promowanie wideo, trzeba pamiętać o wyborze właściwego typu kampanii reklamowej. Możemy wybrać spośród wielu celów uniwersalnych, takich jak rozpoznawalność marki, zasięg, ruch, aktywność, pozyskiwanie kontaktów, wiadomości, konwersje, zainstalowanie aplikacji oraz ruch w witrynie. Do wyboru jest również cel przypisany konkretnie do tego typu reklamy, czyli wyświetlenia filmu. Wybór tego wariantu sprawi, że Facebook skieruje reklamę w stronę osób o największej skłonności do zapoznania się z materiałem wideo.
Wezwanie do działania
Reklama w formie filmu może zawierać wezwanie do działania, czyli przycisk „call to action” – CTA. Wykorzystanie tej opcji jest możliwe w reklamach wyświetlanych w takich kanałach jak Facebook, Instagram, Audience Network oraz Messenger. Jeśli film będzie angażujący dla odbiorców, z pewnością zwiększą się szanse na skorzystanie z wezwania do działania.
Trzeba jednakże pamiętać o kilku sprawach. Nie ma możliwości dodania przycisku CTA, jeśli celem reklamowym jest aktywność, a post nie posiada takiego przycisku. Należy po prostu stworzyć nową reklamę w formacie wideo. Gdy celem reklamy są rozpoznawalność marki, zasięg albo wyświetlenia filmu, należy przejść do menu, poprzez wybór polecenia „Dodaj adres URL witryny”, a następnie użyć opcji „Wezwanie do działania”.
Wykorzystanie tej opcji nie jest dostępne przy dodawaniu kanwy. Kanwa, czyli rozwiązanie zoptymalizowane pod urządzenia mobilne, odtwarza się po wyświetleniu reklamy w aktualnościach. Wobec tego przycisk CTA jest niedostępny.
Odbiorcy
Przydatnym rozwiązaniem jest tworzenie list odbiorców naszego wideo. Takie listy zawierają użytkowników, którzy obejrzeli film do konkretnego momentu. Dzięki takim listom dowiemy się, jaka część użytkowników zapoznała się z całym materiałem. To najbardziej zaangażowana grupa, w stronę której można kierować inne kampanie, na przykład nastawione na konwersje.
Wideo na Facebooku, czyli reklama o największym potencjale
Nie od dzisiaj mówi się o tym, że Facebook chce rywalizować z You Tube pod względem popularności wideo. To sprawia, że rola tego formatu na tym portalu społecznościowym będzie rosła i warto jest go stosować. Film przyciąga uwagę użytkowników, a poza tym jest promowany przez Facebooka, zatem ciężko jest znaleźć bardziej skuteczne narzędzie reklamowe.