Banery i szyldy reklamowe, wizytówka, a nawet sama strona internetowa nie sprawią, że klient na długo zapamięta twoją firmę. Jak temu zaradzić? Najwyższy czas rozpocząć redagowanie bloga firmowego.
Do niedawna hasło “blog” kojarzyło się przede wszystkim z promowaniem zdrowego stylu życia, motywowaniem do aktywności fizycznej lub udzielaniem porad modowych, czyli z szeroko rozumianym lifestylem. Blog był postrzegany jako platforma, za pośrednictwem której każdy może dzielić się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami w dosyć luźny sposób. Taka tematyka sprawiała, że treści zamieszczane w blogosferze nie były oceniane zbyt wysoko.
Czy jest to właściwa ocena sytuacji? Niekoniecznie, ponieważ coraz więcej firm wykorzystuje to narzędzie w celach marketingowych. Okazuje się, że redagowanie bloga niesie za sobą wiele pożytku dla przedsiębiorców. Publikowane w ten sposób treści mogą wpływać pozytywnie nie tylko na wizerunek firmy, ale także na jej widoczność w Internecie. Poniżej przedstawimy najważniejsze korzyści, które przemawiają za redagowaniem firmowego bloga.
Blog pomaga w pozycjonowaniu strony
Podczas redagowania firmowego bloga, podejmujemy wiele działań, które pozytywnie wpływają na pozycjonowanie naszej strony internetowej, na przykład systematycznie zamieszczamy nowe treści, które są premiowane przez algorytm wyszukiwarki. Strony z regularnie aktualizowanym contentem mają szanse na zajęcie wysokich pozycji w rankingu wyszukiwania. Możemy zamieszczać treści, w których zawarte będą słowa z tzw. długiego ogona. Tym sposobem wzrosną szanse na wyświetlenie naszej strony, jeżeli użytkownicy będą wpisywali w wyszukiwarkę mniej popularne hasła. Prowadzenie bloga to również doskonała okazja do pozyskiwania linków. Jeśli będziemy zamieszczać interesujące, a zarazem wartościowe treści, wzrośnie prawdopodobieństwo, że internauci będą publikować
linki do naszych materiałów na innych stronach oraz dzielić się nimi w mediach społecznościowych.
Przedstawienie historii firmy
Podstrona, na której zamieszczamy historię firmy, zazwyczaj nie cieszy się dużym zainteresowaniem. Dzieje się tak między innymi dlatego, że rozwój firmy jest przedstawiony w sposób sztuczny i schematyczny, a daty i nazwiska niekoniecznie zapadną w pamięć przeciętnego internauty. Dzięki wpisom na blogu można całkowicie odmienić taki stan rzeczy. Właśnie tutaj mamy możliwość opowiedzenia historii naszej marki w interesujący i uwolniony od schematów sposób. Zaciekawieni naszą historią czytelnicy z pewnością zapamiętają firmę i bardzo możliwe, że skorzystają z jej usług w przyszłości.
Blog jako platforma informacyjna
Firmy informują o aktualnościach na różne sposoby. Można posłużyć się stroną internetową, newsletterem lub profilem w mediach społecznościowych. Jednak to właśnie firmowy blog daje największe możliwości, gdy chcemy zainteresować odbiorców. Warto jest informować o najważniejszych wydarzeniach, takich jak rozszerzenie działalności firmy, nawiązanie współpracy z innymi podmiotami lub rozwój kwalifikacji pracowników poprzez szkolenia. Za pośrednictwem bloga można tego dokonać w bardzo zajmujący sposób, dzięki czemu firma będzie postrzegana jako aktywna i dynamiczna. Podczas poszukiwania partnerów biznesowych, cenione są przedsiębiorstwa, których intensywność działań jest wysoka.
Blog jako wizytówka
Każdy z nas, poszukując produktów lub usług, chce współpracować z prawdziwym ekspertem w danej dziedzinie. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ oczekujemy, że osoby o dużej wiedzy i umiejętnościach udzielą nam najlepszego wsparcia. W przeszłości omawialiśmy kreowanie wizerunku w mediach społecznościowych, ale można to robić również w blogosferze. Wpisy na naszym blogu mogą pozytywnie wpływać na nasz wizerunek, charakteryzując nas jako specjalistę i eksperta w branży. Pole do popisu jest dosyć szerokie. Można publikować fachowe artykuły, które będą potwierdzeniem naszej wiedzy, czy też opisywać działania firmy na przykładzie konkretnych historii. Na naszą korzyść będą przemawiały przede wszystkim trudne i wymagające przypadki, z którymi sobie poradziliśmy. Ważne będą także konkretne porady, które adresujemy do czytelników. Jeżeli w ten sposób udzielimy pomocy, nasza firma zyska zaufanie.
Promocja firmy jako miejsca pracy
To oczywiste, że gdy szukamy nowego pracownika, zamieszczamy ogłoszenie o pracę na odpowiednich stronach. Samo ogłoszenie to ważna rzecz, ale jak zachęcić potencjalnych kandydatów do nawiązania współpracy z nami? Odpowiedzią mogą być wpisy na blogu. Jeżeli przedstawimy się jako wiarygodna, aktywnie działająca i rozwijająca się firma, możemy liczyć, że na nasze ogłoszenie odpowiadać będą najlepsi fachowcy. Opisując codzienną działalność firmy umożliwiamy kandydatom do pracy pewien rodzaj samoidentyfikacji. Na podstawie wpisów blogowych już na wstępie samodzielnie będą mogli określić, czy pasują do naszego przedsiębiorstwa.
Budowanie relacji z klientami na blogu
Blog jest platformą charakteryzująca się komunikacją dwustronną. W pierwszym etapie publikujemy treści, a następnie czytelnicy mogą na nie odpowiedzieć w formie komentarzy. Wchodząc z nimi w interakcję, możemy zbudować długotrwałe relacje.
Może się także zdarzyć, że w komentarzach pojawią się różne zapytania i problemy. Jeśli w takiej sytuacji uda nam się udzielić pomocy, zyskamy zaufanie klientów. Odpowiednia komunikacja, która
przyczynia się do budowania więzi, zawsze pozytywnie wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa. Sprawia też, że nabywcy i kontrahenci chętnie podejmują z nami współpracę.
Rozpoznanie potrzeb klientów
Żadna firma nie działa sama dla siebie. Istotą każdej z nich jest to, by oferowane produkty i usługi spełniały potrzeby klientów. Blog będzie dobrym instrumentem do ich poznania. Analizując komentarze klientów, poznamy opinie na temat asortymentu, co pozwoli systematycznie go udoskonalać. Można też pójść o krok dalej, subtelnie wskazując kierunki rozwoju firmy oraz informując o planach wprowadzenia nowych produktów. Brak zainteresowania lub nieprzychylne opinie pod adresem planowanych do wdrożenia rozwiązań, umożliwią nam skorygowanie planów na przyszłość.
Przedstawienie życia wewnątrz firmy
Na blogu można zamieścić takie informacje na temat funkcjonowania firmy „od wewnątrz”, które nie są dostępne w innych źródłach. Tym sposobem klienci nabierają wiedzy na temat naszych przedsięwzięć. Im większa będzie ich wiedza w tym zakresie, tym bardziej będą skłonni do nawiązania z nami współpracy. Pozytywny wydźwięk ma również przedstawienie sylwetek naszych pracowników. To sprawia, że prowadzone przez nas przedsiębiorstwo nie jest postrzegane jako bezosobowa organizacja, ale zespół konkretnych osób.
Reklamowanie produktów i usług
Szczegółowy asortyment należy umieścić na stronie internetowej, ale blog jest doskonałym miejscem do tego, by wyeksponować atuty naszej oferty. Można na konkretnym przykładzie opisać, jak sprawdza się dane rozwiązanie w praktyce. Warto jest także wykorzystać doświadczenia klientów, ponieważ niewykluczone, że uzyskamy od nich wiele pozytywnych ocen. Publikacja na blogu opinii nabywców, w formie tekstowej lub jako wideo, będzie świetną reklamą naszych produktów i usług.
Swoboda w działaniu na blogu
Blog firmowy zapewnia swobodę w doborze zamieszczanej treści i jej formy. Możemy publikować teksty o dowolnej objętości i charakterze. Podobnie rzecz ma się w przypadku elementów graficznych, fotografii oraz filmów. Na blogu można zamieszczać materiały, które niekoniecznie będą odpowiednie na stronę internetową. Nie spotkamy się tutaj z ograniczeniami, które nakładają na nas chociażby portale społecznościowe. Nasz blog umożliwia wykorzystanie własnej kreatywności w sposób zupełnie nieskrępowany.
Wykorzystajmy blog firmowy i jego potencjał
Obecnie blogosfera jest istotnym fragmentem przestrzeni internetowej i właśnie dlatego warto rozważyć obecność naszej marki na tym polu. Jak widać na powyższych przykładach, prowadzenie firmowego bloga może przynieść wiele korzyści. Duża swoboda działania w tej sferze sprawia, że jest to wartościowe rozwiązanie dla każdej firmy.