Konkurs na Facebooku jest świetną okazją do tego, by z jednej strony zbudować świadomość marki, a z drugiej pobudzić aktywność naszych użytkowników. Nie wszyscy pamiętają jednak o tym, że zasady panujące na tym portalu dotyczą także konkursów. O czym należy pamiętać, jeśli chcemy wykorzystać takie rozwiązanie, bez narażania się na negatywną reakcję administratorów serwisu?
Możliwość zdobycia nagród zawsze motywuje do działania i dlatego konkurs jest bardzo dobrym rozwiązaniem, dzięki któremu możemy zwiększyć zasięg oddziaływania naszej marki. Poza tym wpływa on pozytywnie na budowanie relacji z klientami. Można go traktować jako jedną z form budowania zaufania, o czym pisaliśmy w przeszłości. Przy dobrym przeprowadzeniu takiej akcji, jej efekty mogą okazać się długofalowe, a my będziemy zyskiwać nawet po zakończeniu konkursu.
Najczęściej spotykane konkursy polegają po prostu na dodaniu własnego zdjęcia w konkretnej sytuacji albo na dokończeniu zdania lub historii w komentarzu. Nie są to jednak jedyne możliwości. Format konkursu może być dowolny i tak naprawdę wszystko zależy od naszej wyobraźni.
Chociaż mamy spore pole do popisu, jeśli chodzi o typ konkursu, to trzeba pamiętać o tym, że na Facebooku obowiązują pewne zasady. Zastanówmy się zatem, jak stworzyć na tym portalu konkurs zgodny z prawem, który będzie mógł odbyć się bez żadnych przeszkód.
Cel konkursu na Facebooku
Na samym początku dobrze jest zadać pytanie: po co właściwie organizujemy ten konkurs? Powinniśmy wiedzieć, co chcemy dzięki niemu osiągnąć. We wstępie zauważyliśmy, że typowym celem jest zwiększenie zasięgu oddziaływania marki, ale równie dobrze może chodzić o poprawę wyników sprzedażowych albo poznanie preferencji klientów. Kiedy zdefiniujemy nasz cel, będziemy mogli wskazać grupę docelową. Na samym końcu pozostanie doprecyzowanie przebiegu konkursu, ze szczególnym uwzględnieniem jego formatu.
Zasady
Jednym z najważniejszych etapów tworzenia konkursu jest oczywiście ustalenie jego zasad. Należy określić rzecz najważniejszą, czyli nagrodę. Poza tym trzeba jasno sprecyzować warunki uczestnictwa, wskazując, kto może wziąć w nim udział. Istotne jest również ustalenie czasu trwania zabawy.
W tym miejscu trzeba jasno wyjaśnić pewną kwestię. Na Facebooku często można spotkać się z udostępnianiem postów konkursowych. Tymczasem regulamin tego portalu społecznościowego stanowczo zabrania takich praktyk. Warunkiem uczestnictwa w konkursie nie może być udostępnienie posta, ani tagowanie profili użytkowników. Krótko mówiąc, Facebook nie zezwala na to, by wymuszać na użytkownikach jakąkolwiek aktywność związaną ze stroną. Konkurs, który zawiera taki warunek wstępny, może zostać zablokowany przez administrację serwisu.
Konkurs na Facebooku i jego zwycięzcy
Kolejną ważną sprawą jest sposób wyłonienia zwycięzców. O wynikach w żadnym wypadku nie może decydować losowanie. W takim razie nasz konkurs na Facebooku będzie podlegał ustawie o grach hazardowych. Zorganizowanie akcji na takich zasadach wymaga uzyskania zgody Izby Administracji Skarbowej. W przypadku zorganizowania takiego konkursu bez zezwolenia mamy natomiast do czynienia z przestępstwem skarbowym, które grozi karą w wysokości nawet do kilku milionów złotych.
Co zatem mamy zrobić, jeśli zależy nam na przeprowadzeniu konkursu w formie loterii? Konieczne jest złożenie stosownego wniosku do Izby Administracji Skarbowej o wydanie zezwolenia. Następnie trzeba wpłacić 10% wartości brutto puli nagród. Jeżeli uzyskamy zgodę, naszą loterię będzie nadzorować osoba wyznaczona do tego przez Ministerstwo Finansów.
Regulamin
Regulamin jest niezbędnym elementem, wymaganym zarówno przez prawo Facebooka, jak i przez prawo polskie. Pamiętajmy o tym, że nie trzeba zamieszczać treści całego regulaminu w poście. Wystarczy w takiej formie poinformować o najważniejszych zasadach. Całość dokumentu można zamieścić w notatce. Jednym z najważniejszych punktów regulaminu jest jasna informacja o tym, kto jest jego organizatorem. Trzeba zaznaczyć, że nie organizuje go Facebook.
Jak powinien wyglądać konkurs na Facebooku?
Zadanie konkursowe nie może być zbyt trudne i nie powinno zajmować zbyt wiele czasu. Im prostsze będzie, tym więcej użytkowników na nie zareaguje, a przecież na tym nam zależy. Popularność konkursu działa na naszą korzyść, nawet jeśli naszym celem jest tylko wygenerowanie zasięgu. Oczywiście poziom trudności powinien być dostosowany do wartości nagrody. Z pewnością wolelibyśmy, aby zwycięzca nagrody o wartości 1000 złotych natrudził się bardziej, niż zdobywca upominku wartego 100 złotych.
Jeżeli w związku z konkursem przetwarzamy dane osobowe, spoczywają na nas dodatkowe obowiązki. Wynikają one z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych oraz ogólnego rozporządzenia o ochronie danych RODO, które weszło w życie 25 maja 2018 roku. Musimy przede wszystkim poinformować o fakcie przechowywania i przetwarzania danych, a także przedstawić prawa i obowiązki dotyczące nas, jako organizatorów konkursu oraz jego uczestników.
Nagrody i opłaty
Niestety, gdy w grę wchodzą nagrody, trzeba się liczyć z podatkami. Nagroda rzeczowa jest traktowana jako przychód z innych źródeł, więc należy zapłacić zryczałtowany podatek w wysokości 10% od wygranej. Konieczne jest jasne określenie, na kim spoczywa ten obowiązek, ponieważ z punktu widzenia Urzędu Skarbowego nie jest istotne, kto wniesie opłatę. Możemy zatem uregulować go samodzielnie albo nałożyć ten obowiązek na zwycięzcę.
Oczywiście mamy możliwość uniknięcia podatku. Należy jednak spełnić jeden z dwóch warunków. Wartość nagrody nie będzie przekraczać 760 złotych albo organizujemy konkurs o tematyce sportowej, artystycznej, dziennikarskiej, kulturalnej bądź naukowej.
Unikajmy konkursowych błędów
Konkurs na Facebooku może przynieść sporo korzyści, a utworzenie go wydaje się być mało wymagającym zadaniem. Okazuje się jednak, że łatwo jest popełnić błąd, który może skutkować blokadą ze strony administracji serwisu. Pamiętajmy o zasadach panujących na tym serwisie, aby móc w pełni wykorzystać zalety tego rozwiązania.