Zawsze może być lepiej – to znane powiedzenie zapewne często towarzyszy sprzedawcom. Nawet, jeśli wyniki biznesowe utrzymują się na zadowalającym poziomie, gdzieś w świadomości pojawia się myśl, że mógłbyś sprzedawać więcej produktów. Takie stwierdzenie jest prawdą, ale trzeba stosować kilka prostych rozwiązań.
Istnieje bardzo wiele instrumentów i mechanizmów, które mogą znacząco przyczynić się do poprawy naszych wyników sprzedażowych. Spektrum możliwości jest na tyle szerokie, że każdy może dobrać takie rozwiązanie, które będzie najbardziej odpowiednie, uwzględniając ofertę oraz grupę docelową klientów. Poniżej przedstawiamy 15 najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie sprzedaży.
1. Usprawnij działanie strony internetowej
Skoro prowadzisz sprzedaż, z pewnością prowadzisz sklep internetowy albo stronę swojej firmy. Pamiętaj o tym, że internauci są niecierpliwi i każdy z nich chce szybko znaleźć usługę albo zamówić produkt. Nie można zatem dopuścić do tego, by którykolwiek element na stronie nie działał prawidłowo lub aby witryna potrzebowała zbyt dużo czasu na wczytanie. Jeśli pojawią się chociażby najmniejsze problemy, strona błyskawicznie zostanie zamknięta, a użytkownik wybierze konkurencyjną ofertę. Zadbaj o prawidłowe i szybkie działanie strony.
2. Zwiększenie sprzedaży poprzez aktywność w social mediach
Portale społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram, są idealnym miejscem do budowania relacji z klientami. Z ich pośrednictwem możemy na bieżąco informować o promocjach i nowościach oraz utrzymywać kontakt z nabywcami. Za pomocą reklam w social mediach można z łatwością zachęcić użytkowników do skorzystania z oferty.
3. Stwórz precyzyjny landing page
Jeżeli już uda się nakłonić klienta do kliknięcia w reklamę, trzeba przedstawić mu konkretną propozycję na dobrze zaprojektowanej stronie lądowania. Czym powinna charakteryzować się taka strona? Przede wszystkim nie należy zamieszczać na niej elementów, które mogłyby rozpraszać uwagę odwiedzających osób. Powinien się na niej znaleźć produkt lub usługa z opisem oraz jedno, widoczne i dobrze sprecyzowane wezwanie do działania. Posługując się językiem korzyści, możesz wyjaśnić klientowi, co zyska, jeżeli zdecyduje się na skorzystanie z naszej oferty.
4. Prostota zakupów gwarantuje zwiększenie sprzedaży
Warto jest dokładnie przeanalizować proces zakupowy w sklepie internetowym. Być może znajdują się w nim zbędne elementy, które z pewnością można usunąć. Niektóre sklepy wciąż wymagają rejestracji przed zakupami, bez czego można się obyć. Pamiętaj, że im prostszy będzie proces zakupowy, tym więcej osób go sfinalizuje. To prosty sposób na zwiększenie sprzedaży. Skomplikowane formularze nie zachęcają do zakupów, więc postaw na szybkość i prostotę. Pamiętaj jednakże o stosowaniu precyzyjnych sformułowań. Jeżeli coś będzie niejasne, potencjalny klient zapewne zrezygnuje z transakcji.
5. Zwiększenie sprzedaży dzięki prostej nawigacji
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że po wejściu do sklepu kompletnie nie mogłeś czegoś znaleźć? Irytujące, prawda? Rzecz w tym, że w tradycyjnym sklepie klient zawsze może poprosić o pomoc pracowników obsługi. Dzięki nim z reguły bardzo szybko udaje się odnaleźć potrzebny produkt. W Internecie niestety nie ma takiej możliwości i dlatego należy dopracować dwa podstawowe elementy: nawigację oraz wyszukiwarkę. Wszystkie produkty lub usługi trzeba przyporządkować do trafnie określonych kategorii. To sprawi, że bezproblemowo będzie można odnaleźć każdy z elementów oferty, a wyszukiwarka będzie awaryjnym rozwiązaniem.
6. Zachęcaj do zakupu efektami wizualnymi
Na pewno znasz słynne powiedzenie, zgodnie z którym klient kupuje oczami. Nie da się ukryć, że wizualne wrażenia zawsze odgrywają istotną rolę przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Pamiętaj o tym i zadbaj o to, by Twoje produkty zawsze zachęcały do ich nabycia. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży, postaw na zdjęcia dobrej jakości, które właściwie odzwierciedlają zalety oferty. Nie musisz ograniczać się tylko do fotografii, atrakcyjne będą również filmy, na których uwiecznisz sposób wykorzystania produktów. Niech użytkownicy odwiedzający Twoją stronę poczują się jak w tradycyjnym sklepie, bo wtedy będą bardziej skłonni do sfinalizowania transakcji.
7. Wykorzystaj opinie klientów jako dowód społeczny
Zadowoleni klienci są najlepszą reklamą Twojej marki, więc trzeba to wykorzystać. Wystarczy dodać na stronę internetową opinie klientów o produktach lub usługach. Większość konsumentów poszukuje w sieci opinii, zanim zdecyduje się na zakup, a zatem pozytywne oceny od klientów z pewnością zachęcą kolejne osoby do działania.
8. Głos nabywców
Zdanie klientów, którzy już skorzystali z Twojej oferty jest bardzo ważne, ale równie istotne mogą okazać się sugestie osób, które jeszcze nie są Twoimi odbiorcami. Prowadzisz swój biznes po to, aby zaspokoić oczekiwania klientów, a nikt nie zna ich tak dobrze, jak oni sami. Warto jest poznać ich zapotrzebowanie i opinie. Może to właśnie oni podsuną Ci pomysł na nowy produkt? Jest wiele opcji działania w tym kierunku. Dobrze jest wykorzystać media społecznościowe, ale przydatny jest również formularz kontaktowy na stronie internetowej. Na bieżąco analizuj uwagi i sugestie klientów, bo dzięki temu będziesz mógł systematycznie aktualizować swoją ofertę pod kątem ich oczekiwań.
9. Przedstaw darmową próbkę produktu
Być może klienci nie chcą kupować Twojego produktu, ponieważ zwyczajnie go nie znają. To naturalne, że ludzie z reguły wybierają sprawdzone rozwiązania. Trzeba po prostu zadbać o to, by wszyscy mieli okazję zapoznać się z możliwościami Twojej oferty. Jak tego dokonać? Zaproponuj skorzystanie z darmowej próbki produktu albo uproszczonej wersji usługi. Z pewnością część klientów będzie zadowolona z nowo poznanego rozwiązania i zechce je nabyć.
10. Szukaj nowych rozwiązań
Nie oszukujmy się, większość sektorów rynku jest bardzo dobrze zagospodarowana, wobec czego oferowanie standardowych rozwiązań i usług nie jest murowanym sposobem na sukces. Postaraj się znaleźć niszę i zaproponować klientom coś niespotykanego. Nie będzie to łatwe zadanie, ale tak czy inaczej warto jest spróbować. Być może po pewnym czasie uda Ci się dodać do swojego asortymentu produkt lub usługę, która znacznie ułatwi życie klientom, ale nie można jej dostać u konkurencji.
11. Buduj wizerunek eksperta
Ludzie zawsze chcą współpracować z ekspertami, również w trakcie zakupów. Nie ma w tym nic dziwnego, po prostu każdy z nas liczy na to, że współpraca ze specjalistą będzie owocna i że zapewni właściwe wykorzystanie pieniędzy. Warto jest zatem przekonać klientów do tego, że posiadasz stosowną wiedzę i że chcesz się nią podzielić. Jak tego dokonać? Wystarczające będzie prowadzenie bloga. Dziel się eksperckimi poradami, które będą użyteczne dla klientów. Jeżeli ktoś skorzysta z Twojej porady to w przyszłości będzie znacznie bardziej skłonny do kupienia produktu albo usługi. O zaletach budowy wizerunku eksperta w procesie zwiększania sprzedaży szczegółowo pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów.
12. Promocje i rabaty zapewniają zwiększenie sprzedaży
Nic nie zachęca do zakupów równie skutecznie, co możliwość zrealizowania ich za niższą cenę, więc dobrze jest oferować różne promocje i rabaty. To bardzo dobry sposób na przyciągnięcie nowych klientów, który motywuje do nawiązania współpracy. Z drugiej strony za pomocą zniżek można utrzymywać niesłabnące zainteresowanie aktualnych nabywców. Niższe ceny to w praktyce gwarancja na zwiększenie sprzedaży.
13. Zaproś do programu lojalnościowego
Jeżeli każdy zakup w naszym sklepie będzie wiązał się z zyskaniem punktów, które następnie można wymienić na atrakcyjne nagrody, z pewnością zadziała to zachęcająco dla wielu klientów. Opisany wyżej mechanizm jest istotą programów lojalnościowych i warto postawić na takie rozwiązanie. Zaoferuj nabywcom przystąpienie do takiego programu, a wielu z nich z pewnością będzie chciało skorzystać z jego zalet, zamawiając kolejne produkty.
14. Wykorzystaj potencjał maili transakcyjnych
Maile transakcyjne są niedocenianym instrumentem, który odpowiednio wykorzystany, również może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Kiedy klient otrzymuje taką wiadomość jest w pełni skoncentrowany na zakupach i łatwo jest przekonać go do podjęcia kolejnych kroków. Możesz zastosować cross-selling, czyli zachęcić do nabycia produktów pokrewnych, współgrających z już zakupionym. Inne rozwiązanie to up-selling, którym jest zachęta do zwiększenia zamówienia. Niezbędne jest przedstawienie wymiernych korzyści z tego wynikających, na przykład w postaci rabatu na dodatkowy produkt, darmowej dostawy albo dużej ilości punktów lojalnościowych.
15. Zwiększenie sprzedaży poprzez program partnerski
Być może zabrzmi to niewiarygodnie, ale jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, nie musisz działać w pojedynkę. Wystarczy nawiązać współpracę z inną firmą w ramach programu partnerskiego. Zgodnie z zasadami takiego programu, Twój partner reklamuje prowadzoną przez Ciebie działalność, na przykład poprzez umieszczenie banerów reklamowych na własnej stronie internetowej. Oczywiście nie jest to działanie darmowe i musisz liczyć się z prowizją w przypadku udanej sprzedaży. Jednak z drugiej strony, nawiązanie współpracy z dużą firmą gwarantuje, że wielu potencjalnych klientów zobaczy Twoją reklamę i tym samym wzrosną szanse na zwiększenie sprzedaży.