...

Popraw konwersję strony internetowej – zaprojektuj skuteczny przycisk  CTA!

Chociaż przycisk CTA, czyli wezwanie do działania, jest jednym z najważniejszych elementów stron internetowych, bardzo łatwo popełnić błąd przy jego tworzeniu. Pomyłki bywają kosztowne, ponieważ niewłaściwie zaprojektowany i błędnie zlokalizowany CTA to niska konwersja, mniejsza liczba klientów i oczywiście niższe zyski. Co zrobić, by uniknąć takiego scenariusza?

Call to action jako podstawowy element strony internetowej

Każda strona internetowa jest tworzona w określonym celu. W większości przypadków przeznaczeniem witryny jest sprzedaż produktów i usług albo pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych klientów, czyli generowanie leadów. Narzędziem idealnie skrojonym do osiągania takich celów jest właśnie popularny przycisk CTA, czyli call to action albo po prostu wezwanie do działania. Jak sugeruje jego nazwa, komponent ten wskazuje użytkownikom, co mają robić po wejściu na stronę.

Przycisk z jasnym komunikatem w stylu: kup teraz, pobierz ebook, rozpocznij darmowy okres próbny czy umów kontakt z doradcą ułatwia osiąganie wyznaczonego celu, ale pod pewnymi warunkami. Przycisk CTA musi być zrozumiały, precyzyjny i dobrze widoczny. Przejdźmy zatem do omówienia najważniejszych zasad, którymi należy się kierować podczas tworzenia tego elementu strony internetowej.

Prosta forma i język korzyści zwiększa konwersję na stronie www

Przekaz wezwania do działania, musi być jasny i klarowny. Użytkownik po tym, jak trafi na stronę www, nie może się domyślać, czego od niego oczekujemy. Musi to wiedzieć natychmiast po wczytaniu strony. W przeciwnym razie po prostu ją opuści, a szanse na konwersję zostaną bezpowrotnie stracone. Wobec tego sformułowania: poznaj szczegóły oferty, czy pobierz darmowy fragment ebooka, na pewno będą wystarczające. Prostota to jednak nie wszystko, ponieważ równie ważny jest język korzyści.

Przeciętny internauta jest stale zasypywany różnego rodzaju wezwaniami do działania, więc dlaczego właściwie miałby wykonać taką akcję na Twojej stronie? Odpowiedź jest prosta: dlatego, że oferujesz mu za to konkretną korzyść. Poinformuj odbiorców, co zyskają po kliknięciu przycisku CTA. Masz bardzo dużo możliwości do wyboru. Może to być rabat na zakupy, czyli: kup teraz i skorzystaj z 10% rabatu. Inną opcją jest wzbudzenie zainteresowania oferowanym materiałem, na przykład: pobierz ebook i poznaj 10 sposobów na zwiększenie sprzedaży. Tym sposobem przyciągniesz uwagę użytkowników i zwiększysz szanse na konwersje.

CTA wyróżniające się na stronie internetowej

Warunkiem skuteczności CTA jest jego widoczność na stronie internetowej. Przycisk powinien się wyróżniać, aby bez trudu przyciągał wzrok użytkowników. Można to osiągnąć dzięki wyrazistym i kontrastującym kolorom. Chodzi o to, aby kolor przycisku kontrastował z tłem, na którym się znajduje. Chociaż przy tworzeniu stron internetowych zaleca się raczej stosowanie stonowanych barw, to w kontekście tego jednego elementu można pozwolić sobie na więcej swobody.

Wyraziste i jaskrawe kolory są dopuszczalne, jeżeli przycisk rzuca się w oczy i jednocześnie dobrze współgra z całością witryny. Przycisk CTA rzadko występuje sam. Częściej towarzyszy mu opis korzyści albo krótki formularz, jeśli celem jest pozyskiwanie kontaktów. W tym kontekście trzeba pamiętać o tym, aby tekst był widoczny równie dobrze, jak przycisk.

Pomocnym rozwiązaniem jest zamieszczenie wszystkich elementów w obrębie prostej ramki, która wyróżnia się na tle strony. Dla lepszego efektu można dodać do niej lekki cień albo kontur. Wezwanie do działania musi mieć odpowiedni rozmiar, aby było widoczne, ale nie można popadać w skrajność. Zbyt duży CTA będzie przysłaniał inne elementy i zaburzy równowagę na stronie internetowej.

Odpowiednia lokalizacja Call To Action na stronie internetowej

Jeżeli wiemy już, jak ważny jest przycisk wezwania do działania, należy zastanowić się, w którym miejscu na stronie internetowej go umieścić? Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wiele zależy od charakteru strony. Warto jednak trzymać się kilku wskazówek. Dobrą praktyką jest umiejscowienie wezwanie do działania powyżej krawędzi strony, czyli w tym sektorze, który użytkownik widzi od razu po uruchomieniu strony, bez konieczności przewijania w dół.

Możemy umiejscowić CTA na środku strony, poniżej nagłówka, ale możemy też umieścić nagłówek z tekstem obok wezwania do działania. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, aby w dalszym ciągu było to możliwie najbardziej centralne umiejscowienie. CTA nie może być zepchnięty zbyt blisko krawędzi albo do narożnika witryny. Na wielu stronach świetnie sprawdza się wykorzystanie dużego baneru ze zdjęciem oraz umiejscowienie na nim CTA.

W celu wyróżnienia tego ostatniego elementu można zastosować nakładkę graficzną albo lekkie rozmycie zdjęcia, aby całość wyglądała efektownie. Należy unikać lokacji wezwania do działania poniżej krawędzi albo pomiędzy blokami tekstowymi. W takim przypadku przycisk znacznie słabiej przyciąga wzrok, a dla części użytkowników będzie całkowicie niedostrzegalny. Internauci nie tyle czytają tekst zamieszczony na stronie internetowej, ile raczej skanują go wzrokiem.

Ile wezwań do działania umieścić na stronie internetowej?

Czy wystarczy jeden przycisk do działania, czy trzeba raczej wzmocnić przekaz poprzez zamieszczenie większej ilości CTA? Na pewno nie może być ich zbyt dużo, ponieważ nadmiar elementów na stronie internetowej wprowadza niepotrzebny chaos i negatywnie wpływa na jej przejrzystość. Optymalnie jest zamieścić jeden główny CTA, zamieszczony na górze strony internetowej oraz drugi, pełniący funkcję przycisku pomocniczego. Warto wykorzystać pewien prosty schemat. Na górze wystarczy umiejscowić główny CTA. Poniżej, w środkowej części strony, możemy zamieścić tekst.

Jego celem ma być poinformowanie odbiorcy o korzyściach, które są do jego dyspozycji oraz rozwianie wątpliwości i zbicie obiekcji. Poniżej tekstu możemy dodać pomocnicze CTA. Zwróćmy jednak uwagę, jak działa taki schemat z punktu widzenia użytkownika. Po uruchomieniu strony odbiorca widzi CTA, które zaciekawiło go, ale obiekcje sprawiają, że przewija stronę niżej. Jeśli tekst na stronie będzie zredagowany we właściwy sposób, to istnieją duże szanse, że drugie wezwanie do działania okaże się skuteczne. Schemat ten ma zatem służyć przekonywaniu internautów, w których jest iskra zainteresowania.

Podsumowanie

Przycisk call to action to ogólnie rzecz biorąc dosyć prosty element strony internetowej. Jednak zależy od niego bardzo dużo. Warto zatem nad nim popracować i zadbać o jego optymalny wygląd oraz umiejscowienie. W przypadku wątpliwości co do ostatecznej formy możemy testować różne warianty. Dzięki temu dowiemy się, które rozwiązanie działa najskuteczniej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.