Projektowanie strony internetowej – od czego zacząć i jak zrobić to w prawidłowy sposób?

Strona internetowa, która będzie przyjazna dla użytkowników to pierwszy krok do sukcesu w Twojej firmie. Dlaczego? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wizyta na stronie jest jednym z pierwszych punków styku Twojego potencjalnego klienta z marką. Jak wiadomo nie od dziś, pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Co powinieneś zrobić, żeby swoją ofertą zainteresować klienta na tyle, żeby nie zamknął przeglądarki? Postępuj zgodnie z zasadami UX i zaprezentuj się od jak najlepszej strony!

Projektowanie strony internetowej a dobry UX

W odniesieniu do strony internetowej terminem User Experience określamy projektowanie oparte na wywołaniu pozytywnych wrażeń u użytkowników. Idealny UX spełnia potrzeby konsumenta podczas korzystania ze strony bez jakichkolwiek przeszkód. W praktyce oznacza to, że strona internetowa nie tylko jest ładna, ale też efektywna, czyli spełnia podstawowe parametry. Należą do nich m.in.:

  • Użyteczność – strona www jest intuicyjna, a korzystanie z niej proste i przyjemne.
  • Responsywność – strona dostosowuje się przeglądarek, na różnych systemach i urządzeniach.
  • Funkcjonalność – strona internetowa jest intuicyjna, a użytkownik nie ma problemu z odnalezieniem interesujących go treści.
  • Atrakcyjność – ma fajny i ładny design, przyjazne kolory i przemyślane grafiki nawiązujące do charakteru strony.
  • Szybkość ładownia – to jeden z głównych czynników, który ma wpływ na konwersję i pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

W jaki sposób zaprojektować treści na stronie www?

Wizualizacje z analiz eyetracking’u w precyzyjny sposób określają, na czym w pierwszej kolejności koncentruje się klient po wejściu na naszą stronę internetową. Pokazują, na co dokładnie zwraca uwagę i co zatrzymuje jego wzrok na dłużej. Wiedzą o tym profesjonalni webmasterzy i specjaliści UX.

Nie sposób omówić wszystkich czynników w kilku zdaniach. Warto jednak wspomnieć o kilku ciekawostkach dla osób, które planują zaprojektować swoją stronę internetową.

• Według przeprowadzonych badań, treści na naszej stronie powinniśmy planować według kształtu litery „F”. Oznacza to, że najważniejsze treści powinniśmy umieścić w lewym górnym rogu strony.

Tekst powinien być łatwy do przeskanowania wzrokiem. Należy używać różnych czcionek, adekwatnych do charakteru strony, oraz zadbać o optymalną ilość tekstu. Pamiętajmy, że zarówno nadmiar, jak i zbyt mała ilość informacji może przynieść niekorzystny efekt.

• Powinniśmy pamiętać również o tym, aby używać popularnych sformułowań, (np. odpowiedni zamiast adekwatny), a także zrezygnować za zbędnych słów (np. naszym klientom, efekt końcowy).

Pokaz Twoją unikalną propozycję

Zadbaj o to, aby na stronie głównej zaprezentować wartości firmy. Pokaż, co marka oferuje klientom, bądź jakie są jej atuty. Darmowy transport, szybka dostawa, a może hasło, którym kierujecie się we współpracy z klientem? Podkreśl, co wyróżnia Cię na tyle konkurencji. Pamiętaj, aby wystrzegać się ogólnikowych i marketingowych zwrotów, a także unikać pustych sloganów reklamowych. Dzięki temu Twoja strona będzie jasna i czytelna w odbiorze, a także zorientowana na potrzeby użytkowników.

Pamiętaj o CTA – zachęć użytkowników do wykonania czynności

CTA (call to action) można by w skrócie opisać jako zachęcenie użytkownika do podjęcia konkretnego działania, po zapoznaniu się z treścią na naszej stronie. Wydaje się banalne? Nic bardziej mylnego. Przyciski CTA prowadzą do konwersji, a ta odpowiada za realizacje celów biznesowych. Zaprojektuj je tak, aby były proste, zwięzłe i umieść je w widocznym miejscu na stronie. Dostosuj je do miejsca na stronie i etapu lejka sprzedażowego. Pamiętaj, aby nie przesadzić, ponieważ wtedy może to przynieść odwrotne skutki. Nikt nie lubi być przekonywany „na siłę”.

Wykonuj testy strony internetowej

Testy dostarczają bardzo cennych informacji, które możesz wykorzystać do wprowadzenia zmian na swojej stronie. To pozwoli zapewnić jej optymalne działanie. Co więcej, testy skutecznie zapobiegają potencjalnym błędom. Zacznij od tych najprostszych. Sprawdź, czy Twoja strona jest responsywna. Oceń szybkość ładowania strony. Użyj przycisków CTA, a w przypadku sklepu internetowego przejdź proces zakupowy. Istnieje wiele narzędzi do przeprowadzania testów. Wiele z nich jest bezpłatnych, więc pewną część możesz wykonać we własnym zakresie. Jeżeli natomiast zależy Ci na bardziej złożonym testowaniu strony, powinieneś skupić się nad tym, aby badania zostały przeprowadzone w odpowiedniej kolejności i poddane analizie . Tylko wtedy uda Ci się wyciągnąć odpowiednie wnioski i wdrożyć właściwe rozwiązania.

Podsumowanie

Strona internetowa stworzona dla Twojej firmy musi być przede wszystkim efektywna, czyli musi spełniać założone na początku cele, zarówno biznesowe, jak i cele użytkowników. Dodatkowo na każdym etapie tworzenia strony musimy pamiętać o wszystkich zasadach projektowania.

Przed projektowaniem strony musimy dobrze poznać nasze grupy docelowe. Powinniśmy wziąć pod uwagę czynniki takie jak kontekst, w jakim będą z niej korzystać, ich cele oraz to jakimi urządzeniami będą się posługiwać.

Niezależnie od tego, jaki element na stronie chcemy zastosować, bardzo ważnym punktem są testy. Należy wykonywać je przed w trakcie i po wdrożeniu serwisu. Czasem pozornie drobne poprawki odpowiadają za zwiększenie konwersji i wzrost zysków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.