...

One page, czyli strona internetowa dobra dla każdego

Jaka powinna być strona internetowa spełniająca współczesne standardy? Najprościej byłoby odpowiedzieć, że po prostu musi być przejrzysta i użyteczna. Znacznie więcej problemów może sprawić wskazanie, czy takimi parametrami będzie odznaczać się strona typu one page czy klasyczna witryna.

Zapewne każdy właściciel firmy lub sklepu internetowego chciałby, aby jego strona internetowa była nie tylko przejrzysta i wygodna w użyciu, ale również efektowna. Nie ma w tym nic dziwnego, uwaga internautów jest bardzo cenna, więc chcemy ją przyciągnąć. Liczymy na to, że potencjalny klient zechce nawiązać z nami współpracę już przy pierwszej wizycie na naszej stronie. Podstawowym warunkiem do spełnienia tego niełatwego zamierzenia jest właściwa prezentacja treści na stronie. Można ją osiągnąć poprzez odpowiednie zaprojektowanie witryny, o czym pisaliśmy w przeszłości.

Mogłoby się wydawać, że w sieci obecna jest nieskończona ilość wzorów i rodzajów stron internetowych. Jest w tym sporo racji, ponieważ strona firmowa, blog, landing page i sklep internetowy znacząco się między sobą różnią. Niemniej jednak można podejść do tego nieco inaczej i dokonać podziału na strony typu one page i strony klasyczne zwane również multipage. To w zasadzie jeden z najbardziej podstawowych podziałów, jeśli chodzi o rodzaje współczesnych stron internetowych.

W ostatnim czasie strony typu one page zyskały bardzo dużą popularność wśród internautów. Czym charakteryzuje się taka strona? Czy jest ona lepszym rozwiązaniem od strony multipage i czy sprawdzi się w każdym przypadku? W tym artykule postaramy się rozstrzygnąć ten dylemat.

Charakterystyka stron one page

Najważniejsza cecha strony takiego rodzaju tkwi w jej nazwie – jest to witryna internetowa składająca się z jednej podstrony, która jest podzielona na segmenty. Cała zawartość witryny jest ulokowana w wyżej wspomnianych segmentach, uporządkowanych jeden pod drugim. W tym przypadku nie mamy do czynienia z podstronami, do których użytkownik jest kierowany po kliknięciu stosownego odnośnika. Cała interakcja odbywa się w obrębie jednej strony. Co prawda w przypadku strony one page również mamy do czynienia z przekierowywaniem osoby odwiedzającej stronę – kliknięcie odpowiedniego przycisku sprawia, że użytkownik jest kierowany do odpowiadającego mu segmentu. Wszystko jednak odbywa się w obrębie tylko jednej podstrony. To bardzo użyteczne rozwiązanie, ponieważ dzięki niemu nie trzeba przewijać strony.

Zalety witryn typu one page

Najistotniejszym plusem tego typu strony jest prostota i przejrzystość. One page są bardzo czytelne i łatwe w obsłudze. Inną zaletą jest ich współdziałanie z urządzeniami mobilnymi. Wyświetlenie takich witryn na telefonach czy tabletach nie sprawia najmniejszych problemów i jest bardzo wygodne. Należy wspomnieć o tym, że popularność stron one page wiązała się właśnie ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych. Była to niejako odpowiedź na pojawiające się zapotrzebowanie na witryny nowego typu. Oczywiście w dzisiejszych czasach istnieje możliwość tworzenia responsywnych wersji klasycznych stron, co w pewnym sensie rozwiązuje ten problem. Trzeba jednak pamiętać o tym, że idealne odwzorowanie skomplikowanych stron, składających się z wielu podstron, do postaci strony responsywnej jest bardzo pracochłonne.

Zaprojektowanie strony one page jest znacznie tańsze i łatwiejsze w porównaniu do multipage. Mniejsze koszty wiążą się również z utrzymaniem witryny. Podobnie jest z ilością pracy potrzebnej do wykonania przy istniejącej stronie – w obrębie mniej skomplikowanej witryny znacznie łatwiej jest utrzymać porządek.

One page stawiają na minimalizm. Na stronie takiego typu siłą rzeczy nie uda się ulokować zbyt wielu elementów, więc jest to zgodne z najnowszymi trendami w projektowaniu stron. Dobrze zaprojektowana witryna tego typu wygląda nowocześnie i estetycznie.

Przewagi stron multipage

Klasyczna strona internetowa jest o wiele bardziej skomplikowana, ale to sprawia, że jest również znacznie bardziej uniwersalna. Wiele podstron to możliwość prezentacji znacznie większej zawartości. Nie ma najmniejszego problemu z umieszczeniem dużych ilości tekstów, zdjęć czy wideo. Na stronie one page sytuacja jest odwrotna, ponieważ pole manewru jest znacznie ograniczone i należy oszczędnie gospodarować treścią.

Multipage website są znacznie łatwiejsze w pozycjonowaniu od stron one page. Dzieje się tak, ponieważ kluczową rolę przy pozycjonowaniu odgrywa treść. Jak podkreśliliśmy wcześniej, na klasycznej stronie można zawrzeć jej o wiele więcej tekstu. Więcej tekstu to z kolei możliwość zamieszczenia więcej słów kluczowych.

One page vs. Multipage – co wybrać?

Odpowiedź na powyższe pytanie wiąże się z naszymi potrzebami. Jeśli chcemy wypromować jeden produkt, wykonujemy jedną usługę lub realizujemy jedną inwestycję, strona typu one page będzie dobrym rozwiązaniem. W niektórych przypadkach strony składające się z jednej podstrony dobrze sprawdzają się jako wizytówka lub nawet strona firmowa. Jest to rozwiązanie szczególnie korzystne dla stron typu landing page. Ciężko wyobrazić sobie projektowanie rozbudowanych stron klasycznych, gdy naszym celem jest generowanie leadów.

Sytuacja wygląda inaczej, gdy mówimy o sklepie internetowym z wieloma produktami, mamy do zaoferowania więcej niż jedną usługę, chcemy stworzyć blog lub serwis informacyjny. W takim przypadku one page nie sprawdzi się i znacznie lepiej wybrać opcję multipage. Generalnie można stwierdzić, że im więcej treści chcemy zawrzeć w witrynie, tym lepiej jest wybrać klasyczną stronę internetową.

Reasumując, wybór typu strony zależy od tego, co chcemy zaprezentować w sieci. Nie należy trzymać się schematów i wybierać one page tylko dlatego, że jest ona popularna i nowoczesna albo multipage, ponieważ to uniwersalny wariant. Przed zaprojektowaniem strony dokładnie przemyślmy, jaki jej kształt będzie korzystniejszy dla odwiedzających ją użytkowników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.