...

Marketing na You Tube – co warto o nim wiedzieć na początek?

Strony internetowe oraz media społecznościowe to nie jedyne platformy, za pośrednictwem których można prowadzić działania marketingowe. Część z nich prowadzi się najefektywniej w formie wideo, a w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest You Tube.

Obecnie z tego portalu korzysta już ponad miliard użytkowników. To sprawia, że popularnością ten serwis może się równać z Facebookiem czy Google. Zapewne nie ma w tym nic zaskakującego, biorąc pod uwagę fakt, że ludzie po prostu lubią filmy. You Tube jest miejscem, w którym można liczyć na nieograniczoną zabawę w sieci.

Nie znaczy to jednak, że materiały audiowizualne są utożsamiane wyłącznie z rozrywką. Sporą popularnością cieszą się różnego rodzaju szkolenia w formie wideo. Filmy w tym serwisie udostępniają również portale informacyjne, ponieważ taki sposób przyswajania wiadomości o świecie jest zdecydowanie bardziej interesujący niż tradycyjny format tekstowy.

Przekaz wideo jest bardzo skuteczny również w marketingu. Audiowizualne treści łatwo trafiają do użytkowników. Standardowe reklamy najczęściej są ignorowane, ale sprawa z filmami ma się zupełnie inaczej. Wspominaliśmy o tym przy okazji omawiania funkcji prowadzenia transmisji live na Facebooku. Interesujący materiał wideo przyciąga uwagę, skłania do refleksji i motywuje do działania. To wszystko sprawia, że warto jest być aktywnym na You Tube, jeśli prowadzimy kampanie marketingowe. Jak zacząć swoją działalność na tym portalu? Oto garść wskazówek.

Identyfikacja potrzeb i celów

Najważniejsza i zarazem podstawowa rzecz, to udzielenie odpowiedzi na pytanie: dlaczego chcemy prowadzić działania marketingowe na You Tube? Nie należy kręcić filmów bez celu, kierując się wyłącznie obecnymi trendami. W takiej sytuacji nasze działania będą sprawiały wrażenie chaotycznych, co nie przysporzy nam nowych klientów. Ponadto stracimy czas i pieniądze, które można wykorzystać w znacznie lepszy sposób.

Cele mogą się różnić, w zależności od organizacji. W jednym przypadku będzie nim zwiększenie sprzedaży, a w drugim po prostu spopularyzowanie działalności danej marki. Udzielenie odpowiedzi na wyżej podkreślone pytanie to zarazem nakreślenie ogólnej potrzeby. Kolejnym krokiem będzie jej skonkretyzowanie, czyli określenie celu. Działa on niczym drogowskaz, ponieważ wskazuje kierunek, w którym powinniśmy zmierzać, a ponadto definiuje charakter naszych działań, w tym przypadku rodzaj tworzonych filmów. Trzeba pamiętać o tym, by każdy cel był konkretny, mierzalny oraz określony w czasie.

Określenie grupy docelowej

Świadomość tego, do kogo będziemy kierować nasz przekaz jest bardzo istotna, ponieważ grupa docelowa definiuje styl naszej komunikacji. To oczywiste, że zupełnie inaczej powinniśmy przemawiać do młodych mężczyzn, a innym językiem należy posługiwać się w komunikacji z dojrzałymi kobietami. Różnice dotyczą także zawartości materiału. Skuteczność przekazu będzie zupełnie inna w zależności od sytuacji demograficznej odbiorców.

Wybór strategii 

Mówiąc najprościej, strategia jest drogą do osiągnięcia sukcesu. Wskazuje nam, jak osiągnąć wyznaczone wcześniej cele. Strategia określa, jakie działania powinniśmy prowadzić na You Tube i jak długo należy je prowadzić. To element, który kategoryzuje i ustala hierarchię wszystkich naszych działań.

Dystrybucja treści na You Tube

Po określeniu celów i grupy odbiorców oraz wyborze strategii, dobrze jest opracować plan dystrybucji treści. W serwisie You Tube, podobnie jak w innych tego typu portalach, mamy do dyspozycji platformy reklamowe. Istnieje możliwość zamówienia wideo sponsorowanego. Oprócz naturalnego sposobu skorzystania z zasięgu naszej twórczości, możemy promować własne materiały poprzez platformę reklamową. Ceny takiej promocji zaczynają się już od złotówki.

Wybierając model dystrybucji, powinniśmy kierować się wieloma czynnikami, kompleksowo analizując naszą sytuację. Ważny jest nie tylko koszt dotarcia do określonej liczby osób z grupy docelowej. Trzeba wziąć pod uwagę również koszty i czas potrzebne na wyprodukowanie wideo.

Jest to istotne, bo zawsze mamy różne opcje do wyboru. Możemy samodzielnie tworzyć film, za co poniesiemy cały koszt. W grę wchodzi również współpraca z innymi twórcami, gdy płacimy więcej za zasięg, ale na naszych barkach nie spoczywa odpowiedzialność za stworzenie produkcji.

Pamiętajmy również o skorzystaniu z możliwości platformy Google Ads. Dzięki niej można wyświetlać filmy na You Tube, wykorzystując remarketing. Jest możliwość skierowania filmu do każdego użytkownika, który przeglądał stronę z określonym produktem. Tym sposobem można dotrzeć do grupy docelowej również poza sklepem internetowym.

Format treści

Na format naszych filmów składa się wiele czynników, takich jak cele, odbiorcy czy model dystrybucji. Przydatne jest wskazanie wszystkich odczuć i skojarzeń, które chcemy wzbudzić wśród użytkowników.

Dokonując wyboru formatu treści, należy kierować się trendami panującymi w danym serwisie, w tym przypadku You Tube. Chodzi o to, aby nasz przekaz był autentyczny i zarazem atrakcyjny dla użytkowników tego portalu. Warto pamiętać o tym, że jeśli współpracujemy z innymi twórcami, dobrze jest pozostawić im wolną rękę przy wyborze formatu. Oni z pewnością wiedzą lepiej, jak najskuteczniej trafić do odbiorców, nawet jeśli reklamują nasz produkt.

Wyniki i optymalizacja

Pamiętaj o tym, aby na bieżąco analizować wyniki swoich kampanii wideomarketingowych. Warto jest stosować różne wersje tego samego filmu, różniące się od siebie długością oraz obecnością ewentualnych elementów humorystycznych. Analiza kosztów konwersji pozwoli wybrać najbardziej opłacalną wersję. Możesz promować film poprzez wiele grup reklamowych, które różnią się sposobem kierowania. Następnie można wybrać najskuteczniejsze spośród nich, czyli zapewniające największy zwrot z inwestycji.

Spójność przekazu You Tube z innymi platformami

You Tube zapewne nie jest jedyną platformą, na której prowadzimy działania marketingowe. Pamiętajmy zatem o tym, aby nasz przekaz filmowy współgrał z aktywnością w innych obszarach. Trzymajmy się jednego stylu. Jeśli w mediach społecznościowych i poprzez stronę internetową komunikujemy się w sposób poważny i oficjalny, ton naszych wypowiedzi na You Tube powinien być taki sam. Utrzymujmy spójność przekazu, w przeciwnym razie nie zabrzmi on autentycznie.

Pozostałe platformy mogą być przydatne do wypromowania naszej aktywności na You Tube. Część naszych użytkowników może zwyczajnie nie wiedzieć, że publikujemy filmy. Zadbajmy o to, aby zawsze byli dobrze poinformowani. Trzeba przy tym mieć na uwadze, że materiały wideo mogą posłużyć jako kolejna zachęta do zakupów. Wystarczy poinformować, iż nasz kanał na You Tube zawiera filmy omawiające przykładowe wykorzystanie produktów. Interesujące materiały audiowizualne z pewnością zadziałają zachęcająco.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.