Często mówi się, że ludzie kupują oczami. Wizualne wrażenia z pewnością odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych. Warto zatem zadać pytanie, jaką cechę produktu dostrzegamy na samym początku? Odpowiedź jest prosta: jego kolor.
Wydawałoby się, że jest to sprawa ze wszech miar trywialna i zarazem nieistotna, ale to właśnie kolor często jest tym czynnikiem, który przesądza sprawę podczas wyboru produktu. Jest to bardziej oczywiste, gdy myślimy o ubraniach. Nasz strój jest nieodłącznym elementem naszego wizerunku i w związku z tym barwy, jakie nosimy, z pewnością mają dla nas znaczenie.
Okazuje się jednak, że liczy się nie tylko kolor nabywanych przez nas produktów. Wizualne wrażenia są ważne również w odniesieniu do logo danej firmy, kolorystyki strony internetowej lub materiału reklamowego. Wspominaliśmy o tym w jednym z poprzednich artykułów, którego tematyką była identyfikacja wizualna na Facebooku. Kolory w marketingu z pewnością mają ogromne znaczenie i nie można tego w żaden sposób zmienić, ponieważ taka jest ludzka natura.
Skoro nie można tego zmienić, to należy się z tym pogodzić albo raczej postarać się to wykorzystać. Przeanalizujmy zatem rolę kolorów w reklamie i marketingu.
Skąd to się bierze?
Wszystkiemu winna jest psychologia. Często można spotkać pojęcie „psychologia kolorów”. Nie jest oczywiście naszą rolą dogłębne analizowanie procesów odbywających się w ludzkiej mentalności, ale można to wytłumaczyć w prosty sposób. Wszelkie doświadczenia życiowe, osobiste preferencje, upodobania, uwarunkowania kulturowe i kontekst sytuacji determinują nasze postrzeganie kolorów oraz wpływ, jaki one wywierają na nas. Właśnie dlatego dobór kolory w marketingu są bardzo istotne i należy zachować ostrożność przy ich doborze. Czasami ważne jest nawet to, w jakim kolorze oferujemy opakowania produktowe. Im bardziej trafny wybór koloru pudełka, tym większe szanse na sprzedaż.
Funkcje kolorów w marketingu
W tej dziedzinie kolory pełnią wiele funkcji. Na samym początku myślimy przede wszystkim o estetyce i ta funkcja rzeczywiście jest bardzo istotna. Barwy muszą przyciągać wzrok klienta i dostarczać pozytywnych wrażeń wizualnych. Nie jest to ich jedyne zadanie, ponieważ równie ważne jest przekazywanie informacji. Nie bez przyczyny istotne komunikaty i treści zawarte w Internecie często są uwiecznione z zastosowaniem czcionki lub tła odmiennych kolorystycznie od całej reszty. Chodzi o to, by przekaz wyróżniał się i przyciągał wzrok, a właśnie temu mają służyć odpowiednie kolory w marketingu. Ponadto ich zadaniem jest integracja i scalenie wszystkich elementów. Reasumując, dzięki użyciu stosownych barw mamy możliwość uzyskania efektu spójności treści.
Zielony
Zieleń kojarzy się przede wszystkim z naturą, środowiskiem, ekologią, zdrowiem i harmonią. To sprawia, że wykorzystanie zielonych barw w materiałach marketingowych zadziała uspokajająco dla odbiorców.
Z uwagi na wywoływane skojarzenia, barwa zielona wykorzystywana jest do promowania zdrowego i aktywnego trybu życia. Często można ją spotkać w reklamach placówek medycznych, gospodarstw agroturystycznych czy biur podróży. Generalnie jednak kolor zielony jest na tyle uniwersalny, że można używać go bez większych ograniczeń.
Czerwony
Bardzo intensywny i zarazem wzbudzający ogromne emocje kolor. Nie ma w tym nic dziwnego, biorąc pod uwagę fakt, iż kojarzą się z nim miłość, nienawiść, ogień, krew, energia i siła. Czerwień bez trudu przyciąga wzrok i dlatego świetnie sprawdza się wtedy, gdy chcemy skupić uwagę odbiorców.
Nie należy jednak przesadzać z czerwienią. Ten kolor jest idealny, gdy chcemy wezwać klientów do działania lub przekazać im ważne informacje, ale jego nadmiar może wywołać efekt całkowicie odwrotny od zamierzonego. Zbyt duże natężenie czerwieni męczy wzrok i nie zachęca do dłuższej interakcji.
Niebieski
Kolor niebieski jest jednym z tych kolorów, jakie najczęściej pojawiają się w reklamie. To bardzo uniwersalna barwa. Kojarzy się ze spokojem, opanowaniem i bezpieczeństwem, przez co wzbudza zaufanie.
Niebieski świetnie sprawdza się jako motyw przewodni materiałów związanych z biznesem, finansami, nowoczesnymi technologiami lub zdrowiem. Ten kolor sprawdzi się zawsze wtedy, gdy chcemy nawiązać relację oraz stawiamy na zaufanie.
Żółty
To jeden z najbardziej kontrowersyjnych i wzbudzających sprzeczne odczucia kolorów. Z jednej strony kojarzy się z ciepłem i radością, ale z drugiej, symbolizuje ostrzeżenie. Wystarczy zwrócić uwagę na to, że znaki drogowe o tej barwie mają za zadanie ostrzegać o wyzwaniach i niebezpieczeństwach czyhających na drodze. Co ciekawe, dla wielu osób kolor żółty działa irytująco.
Czy to oznacza, że nie należy wykorzystywać tej barwy w reklamie? Wręcz przeciwnie. Ten kolor, odpowiednio wykorzystany, może okazać się niezwykle skuteczną bronią. Zawsze przyciąga wzrok, więc można go zastosować jako zachętę do działania albo do podkreślenia unikatowych cech prezentowanej oferty, takich jak obniżona cela lub promocja ograniczona czasowo.
Czarny
Czerń to najbardziej uniwersalna, ale zarazem elegancka i wyjątkowa barwa. Nie bez przyczyny dominuje w kolorystyce oficjalnych ubrań, zakładanych na specjalne okazje. Kolor czarny to kolor prestiżu, elegancji i luksusu.
Wykorzystując ten kolor w reklamie, informujemy o wysokiej jakości naszych produktów, podobnie jak robią to największe marki na świecie. Czarny kolor kojarzy się również z klasyką, więc marka związana z tym kolorem znacząco zyska w oczach klientów jako podmiot stawiający na sprawdzone i skuteczne rozwiązania.
Biały
Uniwersalna biel jest najlepszym kolorem tła. Zastosowanie tego koloru sprawia, że wszystkie inne barwy będą bardzo dobrze widoczne. Na takim tle można bez trudu odczytać czarne litery, jak i odnaleźć jaskrawe przyciski call to action.
Jeżeli w materiałach reklamowych dominują ciemne kolory, zastosowanie odrobiny bieli pomoże je nieco rozjaśnić i dodać poczucia lekkości.
Łączenie kolorów
Żadna strona internetowa ani baner reklamowy nie będą warte uwagi, jeżeli zastosujemy tylko jeden kolor. Zatem jak łączyć kolory w marketingu, by uzyskać najlepszy efekt?
Jaskrawe i ciepłe kolory zdecydowanie najbardziej przyciągają wzrok. Czerwony, pomarańczowy lub żółty świetnie sprawdzają się jako barwa przycisków call to action. Takie barwy zachęcają do działania, jeżeli naszym celem jest sprzedaż lub rejestracja na stronie. Zastosowanie takich kolorów jest niewątpliwie skuteczne, gdy konieczne jest podkreślenie najważniejszych informacji.
Trzeba jednak pamiętać o tym, że nadmiar wyrazistych kolorów nie zadziała skutecznie. Materiały z dominującą jaskrawą kolorystyką będą po prostu nieczytelne. Dlatego też wiodącym elementom lepiej jest przypisać spokojne kolory, czyli niebieski, zielony, czarny lub biały. Generalnie dobrze jest trzymać się jednej zasady: kolory intensywne i jaskrawe służą do wyróżnienia najważniejszych elementów, a kolory spokojne i stonowane dominują.
Ciekawą opcją jest stosowanie kontrastujących kolorów, ponieważ wtedy cały przekaz reklamowy będzie czytelny i przejrzysty. Bardzo dobre zestawienia to połączenie: czarnego z białym, czerwonego z zielonym, niebieskiego z pomarańczowym lub żółtego z fioletowym.
Eksperymenty z kolorami mile widziane
Powyżej wyszczególniliśmy kilka najważniejszych i zarazem ogólnych zasad, dotyczących kolorów. Pamiętajmy jednak o tym, że omawiana kwestia jest bardzo indywidualna i w praktyce każda osoba może zupełnie inaczej postrzegać daną barwę. Dlatego eksperymentujmy z kolorami i testujmy różne rozwiązania. Tylko wtedy przekonamy się, jakie kombinacje są najskuteczniejsze w naszym przypadku.