Facebook, czyli najpopularniejszy na świecie portal społecznościowy, oferuje nam wiele możliwości prowadzenia działań marketingowych. Sprawdź, czy znasz je wszystkie i czy w pełni wykorzystujesz możliwości social mediów w tym zakresie.
Jeżeli chcemy wypromować swoją działalność, zapewne ciężko będzie znaleźć platformę przystosowaną do tego lepiej niż Facebook. Na tym portalu są praktycznie wszyscy – kobiety i mężczyźni, osoby starsze i młodsze, mieszkańcy wielkich metropolii oraz małych miejscowości. Znajdziemy tutaj przedstawicieli wszystkich profesji oraz miłośników różnych form spędzania wolnego czasu.
Można wysnuć z tego prosty wniosek, że na Facebooku z pewnością znajdziemy osoby zainteresowane naszymi produktami lub usługami, niezależnie od reprezentowanej przez nas branży. Nie powinniśmy mieć problemów z tym, by nasz przekaz dotarł do odbiorców, ale pewne dylematy mogą się pojawić podczas wyboru formatu reklamy, gdyż do dyspozycji jest ich całkiem sporo. Wskażmy 13 sposobów na skuteczną reklamę na Facebooku.
1. Reklama fanpage’a
Można ją określić mianem reklamy wewnętrznej, ponieważ działa tylko w obrębie Facebooka i dotyczy jednego z elementów tego portalu, czyli konkretnego fanpage’a. Celem tej reklamy jest pozyskiwanie nowych fanów. Kliknięcie w nią kieruje bezpośrednio na fanpage. Wyświetla się zarówno w aktualnościach, jak i na prawej kolumnie.
2. Reklama strony internetowej
Jest podobną formą do reklamy fanpage’a, przy czym w tym przypadku kliknięcie w link skutkuje przeniesieniem na zewnętrzną stronę internetową. Generuje ona ruch na stronę i w konsekwencji ułatwia osiągnięcie założonego celu, na przykład w postaci wypełnienia
formularza lub dokonania zakupów.
3. Obraz
Reklama obrazowa jest najprostszą i zdecydowanie najczęściej spotykaną formą reklamy. W skład takiego posta reklamowego wchodzą grafika, odnośnik do promowanej strony oraz krótki opis. Trzeba pamiętać o pewnych ograniczeniach odnośnie tekstu. Nagłówek oraz opis linku nie mogą składać się z więcej niż odpowiednio 25 i 30 znaków. Zaleca się, by opis samej reklamy nie przekraczał 125 znaków a zawartość tekstu na grafice nie może być większa niż 20% całości. Reklama w formie obrazu może zawierać wezwanie do działania, takie jak kontakt telefoniczny lub pozyskanie większej ilości informacji. Reklamy obrazowe są skuteczne pod warunkiem zastosowania intrygującego nagłówku oraz przyciągającej wzrok grafiki.
4. Reklama Wideo
Reklamy w formie filmów stają się coraz bardziej popularne na Facebooku i w zasadzie dorównują pod tym względem tradycyjnym przekazom obrazkowym. Długość filmowego materiału reklamowego może wynosić maksymalnie 240 minut, ale na tym portalu preferowane są znacznie krótsze filmy. Optymalna długość to od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Trzeba jednak pamiętać o tym, że najważniejszy jest początek. Film już od pierwszej sekundy musi przyciągnąć uwagę. Jego pierwsze sceny powinny być intrygujące i angażujące dla odbiorców. Tylko w ten sposób będzie można zachęcić ich do zapoznania z całym materiałem, a następnie do odwiedzenia wskazanej strony. Trzeba pamiętać o tym, że do filmu można dodać niestandardową miniaturkę oraz napisy, które przydają się w przypadku wyciszonych dźwięków.
5. Pokaz slajdów
Podobnym do filmów, ale zarazem tańszym i prostszym formatem reklam, jest pokaz slajdów. Polega on na wyświetleniu pojedynczych obrazów w wyznaczonym czasie. Maksymalnie można wykorzystać ich 10, a czas emisji jednego z nich może trwać do 5 sekund. Ciekawym dodatkiem są efekty dźwiękowe, które można wykorzystać przy tworzeniu takiego materiału. Kolejną zaletą są darmowe materiały Facebooka, będące do dyspozycji przy tworzeniu reklamy. Pokaz slajdów jest idealnym rozwiązaniem, gdy chcemy przedstawić naszym odbiorcom zawiły proces, składający się z wielu etapów, w przystępny sposób.
6. Reklama w formie karuzeli
Jest to nieco bardziej złożona forma reklamy. Składa się z kilku grafik, filmów, linków z nagłówkami albo wezwań do działania, wyświetlanych w jednym poście. Użytkownik przeglądający reklamę może dowolnie przewijać karty, zapoznając się z jej zawartością. Reklamy karuzelowe pojawiają się w aktualnościach zarówno na komputerach jak i na urządzeniach mobilnych. Można dodać do nich liczne wezwania do działania. To świetne rozwiązanie do reklamowania produktów lub usług.
7. Kolekcja
Ta opcja jest dedykowana urządzeniom mobilnym. Reklama w formie kolekcji to nic innego jak katalog produktów w formie cyfrowej. Umożliwia ona sprawne przejście do zakupu produktu, zaraz po zapoznaniu się z nim. Kolekcja zawiera zdjęcie albo film główny oraz cztery mniejsze obrazy. Zestawienie wszystkich tych elementów przypomina siatkę. Główne zdjęcie lub film mają za zadanie przyciągnąć uwagę użytkownika. Po wybraniu tego elementu, wyświetlają się zdjęcia produktów. Kliknięcie w produkt kończy się przeniesieniem na stronę sklepu. Kolekcja jest zatem bardzo dobrą reklamą dla wszystkich sklepów internetowych.
8. Reklama dynamiczna
Jest to reklama remarketingowa, kierowana do osób, które wcześniej wyraziły zainteresowanie produktami lub usługami firmy. W odpowiednim czasie wyświetlane są im reklamy przeglądanych produktów, co zwiększa szanse na zakup. Ogólnie rzecz biorąc taka reklama wygląda podobnie do innych typów reklam na Facebooku. Może przyjmować formę obrazu, karuzeli lub kolekcji. Remarketing to nie jedyna zaleta reklamy dynamicznej, ponieważ dzięki niej można kierować swój przekaz do innych użytkowników, oferując im najbardziej popularne produkty.
9. Kanwa
To kolejny format reklamy dedykowany urządzeniom mobilnym. Po kliknięciu w tę reklamę jej zawartość wyświetla się w trybie pełnoekranowym. W kanwie możemy wykorzystać zdjęcia, filmy, karuzelę, tekst lub wezwania do działania. Jest to zatem bardzo angażująca i w konsekwencji skuteczna forma reklamy. Tworząc kanwę można skorzystać z szablonów oferowanych przez Facebooka, ale można też samodzielnie stworzyć ją od podstaw.
10. Relacje
To kolejna z form reklamy pełnoekranowej. Relacje to treści różnego typu, takie jak zdjęcia, pokazy slajdów czy filmy, które automatycznie znikają po upływie 24 godzin od chwili publikacji. Reklamy w formie relacji są autentyczne, dzięki czemu wzbudzają spore emocje i w konsekwencji zachęcają odbiorców do reakcji.
11. Messenger
Messenger ma globalny zasięg, który można wykorzystać, wyświetlając reklamy w tej aplikacji. Reklamy w Messengerze są podobne do innych treści marketingowych. Użytkownicy stykają się z nimi w zakładce czatów w aplikacji. Kliknięcie reklamy skutkuje przekierowaniem do powiększonego widoku, które zawiera wezwanie do działania. Owo wezwanie przenosi do wybranej lokalizacji – może nią być strona internetowa, aplikacja lub rozmowa z firmą.
12. Demo
Taka reklama jest skierowana do osób promujących aplikacje mobilne. Jej istotą jest zachęta do zainstalowania przed zakupem demonstracyjnej wersji aplikacji. Reklama demo składa się z trzech części. Pierwszą z nich jest zwiastun, który zachęca do wyboru produktu. Drugą jest interaktywne demo, dzięki któremu można wypróbować aplikację zanim zostanie zainstalowana. Ostatnim elementem jest wezwanie do działania, umożliwiające pobranie aplikacji oraz jej instalację.
13. Reklamy pozyskujące kontakty
Jeżeli zależy nam na pozyskiwaniu kontaktów, Facebook oferuje specjalną reklamę, przystosowaną właśnie do tego celu. Gromadzone dane to przede wszystkim imiona i nazwiska, numery telefonów oraz adresy email. W specjalnym formularzu możemy jednak zadawać także wybrane przez nas pytania, jeśli odpowiedzi są dla nas ważne. Kiedy użytkownik kliknie reklamę kontaktową, zostaje przeniesiony do formularza. Wypełnienie formularza skutkuje pozyskaniem danych kontaktowych.