Obecny kryzys związany z epidemią dał się we znaki wielu firmom. W pewnym stopniu odczuwa go także branża marketingowa, ale okazuje się, że taka rzeczywistość wcale nie musi zakończyć się katastrofą. Wręcz przeciwnie, oferuje ona mnóstwo szans, które można wykorzystać na swoją korzyść.
Epidemia koronawirusa sprawiła, że słowo „kryzys” stało się jednym z najpopularniejszych haseł w przestrzeni publicznej. Jego przejawy można zaobserwować praktycznie wszędzie, od gospodarki i edukacji aż do rozrywki i życia codziennego każdego z nas.
Dobra wiadomość jest taka, że żaden kryzys nie trwa wiecznie. Co więcej, kryzys może okazać się… dobry. Tak naprawdę tylko od Ciebie zależy, jak wykorzystasz ten czas. Możesz po prostu biernie czekać na jego koniec, ale możesz też aktywnie działać. Radzimy wybrać tę drugą drogę. Oto 5 porad, dzięki którym uda Ci się przezwyciężyć trudne chwile.
Kryzys jako okazja do refleksji i przemyśleń
Przestój w branży sprawia, że masz więcej wolnego czasu? W takim razie wykorzystaj go w jak najlepszy sposób. Pierwszym krokiem powinna być dokładna analiza dotychczasowych działań marketingowych. Przemyśl, które przedsięwzięcia przynoszą dobre rezultaty, a które są mniej skuteczne. Spójrz krytycznym okiem na najważniejsze elementy w przestrzeni internetowej, czyli stronę www oraz profil w mediach społecznościowych. Może strona potrzebuje odświeżenia, bo jej design jest przestarzały? A może trzeba zaktywizować społeczność na fanpage’u?
W wolnym czasie sporządź całą listę pomysłów, które wdrożysz do swojej strategii marketingowej. Zaangażuj do tego cały swój zespół, ponieważ dzięki temu zyskacie większe szanse na wykreowanie ciekawych rozwiązań.
Dobrą opcją jest wykonanie czynności, które będą wykorzystane w bliższej lub dalszej przyszłości. Innymi słowy, chodzi o rzeczy, na które zazwyczaj brakuje czasu. W grę wchodzi zredagowanie kilku artykułów na bloga albo stworzenie nowych kreacji reklamowych na Facebooka.
Nie zatrzymuj się
W obliczu kryzysu wiele firm decyduje się na znaczące ograniczenie lub całkowitą rezygnację z działań marketingowych. Z jednej strony nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ w trudnych chwilach każdy szuka oszczędności. Z drugiej strony to bardzo krótkowzroczne podejście, które w dłuższej perspektywie może skutkować jeszcze większymi stratami finansowymi.
Dlaczego tak się dzieje? Po prostu zaprzestanie niektórych działań może skutkować tym, że stracisz wszystkie dotychczasowe efekty. Powrót do wcześniej osiągniętego stanu będzie kosztowny i pracochłonny. Dobrze ilustruje to przykład pozycjonowania stron. Jeśli zaniechasz tej aktywności, Twoja strona szybko spadnie w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj o tym, że konkurencja dalej będzie prowadzić swoje działania, a ponadto algorytm Google nieustannie podlega zmianom. Podobnie jest z prowadzeniem fanpage’a. Klienci mogą po prostu o Tobie zapomnieć, jeżeli nie będziesz publikował nowych treści na fanpage’u.
Reasumując, w czasie kryzysu możesz ograniczyć działania marketingowe, ale w żadnym wypadku nie rezygnuj z nich całkowicie.
Oferuj porady zamiast produktów i usług
Obecna sytuacja sprawiła, że skala działania wielu firm znacząco się zmniejszyła. W niektórych przypadkach doszło do całkowitego zawieszenia działalności. W obliczu takiego kryzysu zapewne wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: jak przetrwać?
Jeżeli nie możesz sprzedawać, staraj się przynajmniej utrzymywać kontakt z obecnymi i potencjalnymi klientami. Dobrym sposobem na to jest publikowanie wartościowego contentu w postaci przydatnych porad. Zamieszczaj na Facebooku lub na stronie internetowej wskazówki, które Twoi konsumenci mogą wykorzystać na co dzień. Oczywiście pamiętaj o tym, by wiązały się one z prowadzoną przez Ciebie działalnością. Wskazówki na ten temat zamieściliśmy w tym artykule.
Tym sposobem będziesz stale obecny w świadomości klientów. Z pewnością chętnie wrócą do Ciebie, gdy kryzys już się skończy.
Czas na poszukiwanie inspiracji
Kryzys i związana z nim większa ilość wolnego czasu, jest dobrą okazją do poszukiwania inspiracji na rozwój własnego biznesu. Możesz znaleźć je dosłownie wszędzie, w całej otaczającej Cię rzeczywistości. Niemniej jednak warto jest skupić się przede wszystkim na obserwacji własnej branży.
Nie jest to zachęta do tego, abyś kopiował posunięcia konkurencji. Rekomendujemy bardziej ambitne kroki, na przykład obserwację poczynań największych firm, które są dla Ciebie wzorem do naśladowania. Oczywiście nie będziesz w stanie oferować produktów i usług takich jak globalne przedsiębiorstwa, ale być może zainspirujesz się ich stylem komunikacji lub sposobem promowania najnowszych produktów.
Inną możliwością na szukanie inspiracji jest nawiązanie dialogu z klientami. Wystarczy po prostu poprosić ich o opinie. Dzięki temu poznasz ich zdanie na temat swojej oferty. Ponadto dowiesz się, jak ją poprawić, aby jeszcze lepiej spełniać oczekiwania konsumentów.
Humor i rozrywka lekarstwem na kryzys
Na koniec zostawiamy rozwiązanie nieco bardziej na luzie, czyli serwowanie dawki humoru. W trudnych czasach ludzie szukają rozrywki, bo dzięki temu mogą nieco odreagować codzienny stres. Wobec tego po prostu zapewnij im pewną dawkę zabawy.
Może to właściwy czas, by opowiedzieć o swojej firmie w sposób humorystyczny? Możesz również przedstawić działania biznesu od wewnątrz. Nie myśl o tym, że Twoja branża jest nudna. Każdy temat jest interesujący, jeżeli opowiada się o nim we właściwy sposób. Pamiętaj, że ogranicza Cię tylko Twoja własna kreatywność. W grę wchodzi zwykły tekst, kolaż zdjęć, animacja albo film.
W czasie kryzysu staraj się rozbawić odbiorców, albo zainteresować ich swoją działalnością. Dzięki temu Ty i Twoi klienci zachowacie pozytywne myślenie, a ono jest niezbędne do przezwyciężenia trudności.