Konwersja w sklepie internetowym jest miarą skuteczności Twoich działań reklamowych w przełożeniu na realizowaną sprzedaż online. Możliwych przyczyn, dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje, jest wiele. Mogą tkwić w zupełnie różnych obszarach. Jeśli dopiero co rozpocząłeś swoją przygodę z e-commerce, to możliwe, że nie wiesz co, wpływa na użyteczność sklepu w Internecie. W dalszej części artykułu postaramy się odpowiedzieć, na co zwrócić uwagę i jakie są metody na to, by sklep internetowy miał więcej klientów i przynosił zysk.
Wrażenie użytkownika wpływa na konwersję w sklepie internetowym – stawiaj je na pierwszym miejscu!
Wielu właścicieli sklepów nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w funkcjonowaniu sklepów internetowych odgrywa użyteczność. Zazwyczaj wydaje się im, że sklep internetowy, w którym systematycznie pojawiają się nowe produkty wraz za zdjęciem, opisem, ceną oraz aktywnym przyciskiem dodania do koszyka umożliwia przejście do finalizacji zakupów. Niestety to nie wszystko. Nowoczesne sklepy internetowe powinny być odpowiednio zaprojektowane. Bez odpowiednio przemyślanego projektu konwersja w sklepie internetowym będzie raczej na niskim poziomie.
W jaki sposób zaprojektować dobrze sprzedający sklep internetowy? Zgodnie z zasadami UX ( user experience). Oznacza to, że rentowny sklep online powinien skupić się na tworzeniu pozytywnych doświadczeń wśród użytkowników, którzy chcą zrobić zakupy. Jak weryfikować czy sklep wywołuje właściwe wrażenia i emocje?
Najprościej będzie, kiedy wejdziesz na dowolną stronę sklepu internetowego i odpowiesz sobie na pytania:
• Jakie jest Twoje pierwsze wrażenie związane ze sklepem?
• Czy bez trudu odnajdziesz produkt, który Cię interesuje?
• Czy opisy produktów są dla Ciebie jasne i czy dostarczają niezbędnych informacji?
• Czy ścieżka zakupowa jest zrozumiała i czy nie pojawiają się problemy przy składaniu zamówienia?
• Ile czasu zajęło Ci zrobienie zakupów?
Wszystkie odpowiedzi składają się na user experience sklepu internetowego. Wiesz już co brać pod uwagę w ocenie użyteczność. Teraz spójrz na swój e-sklep oczami użytkownika i zastanów czy istnieją trudności, które mogą zniechęcić klientów do skorzystania z Twojej oferty. Uświadomienie sobie ich istnienia jest pierwszym krokiem do uporania się z nimi. Przejdźmy zatem do omówienia najważniejszych działań, dzięki którym można poprawić user experience a tym samym konwersję sklepu internetowego.
Szybkość ładowania strony
Jednym z powodów, dla których wybieramy zakupy w sieci, jest oszczędność czasu i energii. Nie ulega wątpliwości, że zakupy zdalne ułatwiają życie. Tutaj liczy się każdy ułamek sekundy. Jeżeli Twój sklep nie załaduje się od razu, możesz mieć pewność, że nie będzie generował sprzedaży.
Przeciętny Internauta nie będzie czekał na załadowanie strony, tylko po prostu kliknie odnośnik prowadzący do innej witryny. Musisz zatem zrobić wszystko, aby zwiększyć szybkość wczytywania strony, ponieważ czas ładownia ma ogromny wpływ na konwersję w sklepie internetowym.
Zwróć uwagę na optymalizację grafiki. W sklepach zazwyczaj jest bardzo dużo zdjęć, więc pamiętaj o skompresowaniu plików graficznych. Równie istotne jest usunięcie wszystkich zbędnych elementów, ponieważ im prostsza struktura sklepu, tym większa szybkość jego ładowania. Czasami warto rozważyć zmianę serwera lub hostingu, jeśli sklep nadal działa zbyt wolno.
Konwersja w sklepie internetowym a jego struktura
W projektowaniu struktury sklepu internetowego nie warto wprowadzać innowacji. Najlepiej postawić na sprawdzone wzorce, ponieważ to co znane zwiększa procent konwersji w sklepie internetowym.
Logo sklepu w lewym górnym rogu, wyszukiwarka produktów na środku oraz koszyk i ewentualnie panel do logowania z prawej strony. Dół strony to dobre miejsce na dane kontaktowe, regulamin sklepu i politykę prywatności, zakładkę „o nas” czy odnośniki do mediów społecznościowych. Pozostała, czyli „główna” część sklepu powinna zawierać zakładkę z kategoriami produktów, najważniejsze komunikaty i informacje dla klientów, takie jak aktualne promocje oraz wybrane produkty, na sprzedaży których zależy nam najbardziej.
Prosta i sprawdzona struktura sklepu ma służyć zwiększeniu szybkości ładowania sklepu oraz ułatwieniu działania użytkownikowi. Im łatwiej internaucie korzystać z danego sklepu, tych chętniej robi w nim zakupy, a to wpłynie na poziom konwersji w Twoim sklepie.
Atrakcyjny design wpływa na konwersję sprzedaży
Projektując sklep internetowy skup się na aspektach wizualnych i zadbaj o odpowiedni design. Wygląd to pierwszy i najczęściej jedyny element, który decyduje o tym, czy klient wejdzie do twojego sklepu, czy nie. Tematyka oraz stylistyka projektu będą miały wpływ na wszystkie elementy strony – od logo po menu główne. Jeśli chcesz stworzyć sklep, który będzie przejrzysty i przypadnie do gustu wszystkim użytkownikom, musisz przeanalizować swoją markę oraz jej historię, oraz zastanowić się nad wieloma aspektami.
Spójrz na stronę główną swojego sklepu i odpowiedz sobie na pytania: czy strona, na którą patrzę, jest przejrzysta i czytelna? Czy wszystkie elementy są dobrze widoczne i nie zlewają się z tłem? Szczere odpowiedzi być może skłonią Cię do wprowadzenia kilku zmian. Zrób tak z każdą podstroną oraz kartą produktu.
Prosty proces zakupowy podnosi konwersję w sklepie nawet o 400%
Aby sklep internetowy był skuteczny w swojej działalności, musi spełniać pewne kryteria. Przede wszystkim należy zadbać o to, by klient był w stanie szybko i łatwo dokonać zakupu. Zredukuj zatem cały proces składania zamówienia do minimum.
Po pierwsze, pomyśl o tym, by użytkownik miał dostęp do informacji o produktach lub usługach w ciągu kilku sekund od momentu, gdy wejdzie na stronę sklepu internetowego. Dodaj opcje dostawy i płatności albo od razu na głównej stronie koszyka, albo od razu w formularz zamówienia. Skróć proces zakupowy do 2-3 kroków, a konwersja w sklepie internetowym wzrośnie nawet o kilkaset procent.
Uproszczenie procesu zakupowego jest bez wątpienia jednym ze sposobów na szybką poprawę wyników sprzedażowych. Poza tym kreuje pozytywne wrażenia, a to sprawia, że klient chętniej wraca do sklepu w przyszłości.
Wersja mobilna lub responsywna i ich wpływ na konwersję w sklepie internetowym
Podstawowym etapem przy tworzeniu sklepu internetowego jest wybranie odpowiedniego rozwiązania technologicznego. Sklepy dostosowane do urządzeń mobilnych mają duży udział w rynku e-commerce i stanowią prawie połowę transakcji online. Większość statystyk wskazuje na to, że ilość użytkowników urządzeń mobilnych przewyższa osoby korzystające z komputerów.
Możesz postawić na responsywną stronę sklepu lub wybrać jego wersję mobilną. To, czy klient będzie mógł bez trudu dokonać zakupu na smartfonie lub tablecie, jest bardzo ważnym wyznacznikiem user experience i ma ogromny wpływ na konwersję sprzedaży.
Podsumowanie
Codziennie odwiedzane są setki tysięcy sklepów online, dlatego usprawnienie użyteczności dla użytkownika bezpośrednio wpływa na poziom konwersji w sklepie internetowym. Zanim zaczniemy obniżać ceny, warto sprawdzić problemy z użytecznością. Tak naprawdę każdy element w sklepie ma ogromne znaczenie dla klienta. Testując swój sklep internetowy, pomyśl o klientach i ich potrzebach. To bardzo ważne, aby zapewnić im łatwy dostęp do produktów oraz szybki przejazd przez formularz zamówienia. Nastawienie na wygodę i możliwość szybkiego zrobienia zakupów będzie miało olbrzymi wpływ na konwersję sklepu internetowego, który ma przecież zarabiać dla Ciebie dobre pieniądze.