Jeżeli wydaje Ci się, że media społecznościowe to tylko Facebook, jesteś w dużym błędzie. Co więcej, takie podejście sprawia, że nie wykorzystujesz potencjału marketingowego innych portali społecznościowych, na przykład Instagrama.
Czym jest Instagram? Najprościej można zdefiniować go jako aplikację i zarazem portal społecznościowy, który umożliwia nawiązywanie kontaktu z użytkownikami, poprzez udostępnianie zdjęć oraz krótkich filmów. Obecnie powyższa aplikacja dostępna jest w wersji na Androida, iOS, a także Windows Phone. Warto wspomnieć o tym, że w 2012 roku Instagram stał się własnością Facebooka.
W ostatnich latach mogliśmy zaobserwować gwałtowny wzrost liczby użytkowników Instagrama i obecnie przekracza ona miliard osób. Jest modny zarówno wśród osób znanych na całym świecie, jak i wśród zwykłych śmiertelników. Skąd bierze się popularność tego medium i czy warto z niego korzystać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym artykule.
Jak działa Instagram?
Największym atutem Instagrama jest szybkość działania. Forma aplikacji mobilnej sprawia, że zdjęcie wykonane smartfonem można niemalże natychmiast udostępnić milionom użytkowników. Co warte podkreślenia, aplikacja umożliwia edycję zdjęć za pomocną specjalnych filtrów. To właśnie one sprawiają, że zdjęcia na tym portalu mają swój unikatowy styl. Krótko mówiąc, Instagram można wykorzystać praktycznie w każdym miejscu i czasie, co umożliwia bieżące dzielenie się ze światem własnymi fotografiami.
Drugim, obok zdjęć, materiałem, który można udostępniać na Instagramie są krótkie filmy o długości nie przekraczającej 15 sekund. Podobnie jak w przypadku fotografii, również materiały wideo możemy edytować poprzez nałożenie filtrów. Warto korzystać z tej opcji, ponieważ filmy są bardziej angażujące dla odbiorców i wywołują większe emocje. Poza tym materiał wideo stanowi interesujące urozmaicenie publikowanych treści.
Budowa okna Instagrama przypomina nieco wygląd Facebooka, ponieważ w tym przypadku również mamy do czynienia z ekranem aktualności, czyli tablicą. To właśnie tutaj pojawiają się zdjęcia lub filmy udostępnione przez profile osób i firm, które obserwujemy. Podobieństwo do najpopularniejszego z portali społecznościowych widać również w kwestii możliwości nawiązania interakcji. Mamy tu do czynienia z komentarzami oraz wiadomościami prywatnymi.
Jedną z najbardziej szczególnych funkcji Instagrama są popularne hashtagi. Są to wyrazy albo wyrażenia składające się z kilku połączonych wyrazów, które poprzedzone są dodanym znakiem #. Dzięki nim można dotrzeć z przekazem do znacznego grona odbiorców. Istotny jest wybór hashtagów najpopularniejszych pod względem treści przekazu. Warto jest stosować hashtagi w języku angielskim. Takie hasła wyszukuje więcej użytkowników niż ma to miejsce w przypadku hashtagów polskojęzycznych. Trzeba jednakże pamiętać o tym, że maksymalnie można dodać ich 30. Istnieje również możliwość stworzenia własnego hashtagu. Jeżeli zyska on popularność, bardziej znana stanie się także nasza działalność.
Planowanie
W mediach społecznościowych zawsze warto jest działać w sposób uporządkowany, zgodnie z wcześniej ustalonym planem, ponieważ nasze działania nieustannie są obserwowane przez wielu użytkowników. Instagram nie jest wyjątkiem, tutaj również dobrze jest przemyśleć wszystkie publikacje.
Na samym początku dobrze jest określić strategię działania. Wskazany w ten sposób kierunek sprawi, że nasza komunikacja zyska konkretny styl. Przydatne jest również przygotowanie harmonogramu publikacji. To znacznie ułatwia zadanie, ponieważ dzięki temu wiemy, kiedy opublikować wideo, a kiedy zdjęcie oraz jaki opis i hashtagi należy dodać.
Instagram i jego odbiorcy
Jak w przypadku każdego portalu społecznościowego, również na Instagramie, ważne jest budowanie społeczności i nawiązywanie więzi z użytkownikami. Mamy tutaj możliwości odpowiadania na komentarze oraz wiadomości prywatne, dobrze znane z innych mediów społecznościowych. Klikając symbol serca można wyrazić uznanie wobec treści innych użytkowników, co jest tożsame z kliknięciem opcji „lubię to” na Facebooku.
Różnorodne treści
Nawet jeśli twoim celem jest wypromowanie własnej działalności, nie ograniczaj się tylko do treści reklamowych. Tak jednostajny profil bardzo szybko straci zainteresowanie odbiorców i osiągnięcie głównego celu stanie się praktycznie niemożliwe. Trzeba pamiętać o tym, że ludzie używają Instagrama przede wszystkich w celach rozrywkowych i nieustanne publikowanie oraz przeglądanie zdjęć jest dla nich formą zabawy. Starajmy się jej dostarczać, poprzez zamieszczanie treści, które rozśmieszają lub skłaniają do refleksji.
Reklama
Na Instagramie istnieje możliwość prowadzenia kampanii reklamowych. Działają one podobnie do tych, które prowadzone są na Facebooku. Z uwagi na powiązania pomiędzy tymi dwoma portalami, możemy połączyć obydwa konta reklamowe. Warto wspomnieć o tym, że nie ma obowiązku posiadania konta na Instagramie, gdyż możemy prowadzić tam kampanię z poziomu konta na Facebooku. Połącznie dwóch kont jest korzystne, ponieważ daje możliwość wglądu do statystyk reklamowych.
Na tym portalu mamy do dyspozycji dwa formaty reklam, czyli grafikę i wideo. Można zastosować dobrze znaną z Facebooka opcję karuzeli. Takie rozwiązanie sprawdza się w przypadku, gdy chcemy zaoferować więcej niż jedno rozwiązanie. Oprócz standardowych reklam, możemy wykorzystać również reklamę na Instagram Stories. Są to nagrania dostępne przez 24 godziny po ich publikacji. Atutem tej reklamy jest lepsza widoczność, gdyż wyświetla się na całym ekranie i pojawia się w miejscu, w którym użytkownicy udostępniają swoje historie. To sprawia, że nie sposób jej pominąć.
Rodzaje reklam
Jakie typy kampanii reklamowych można prowadzić na Instagramie? Generalnie są to rozwiązania znane z Facebooka. Do wyboru są następujące cele: budowanie świadomości, zasięg, ruch na stronie, instalowanie aplikacji, zaangażowanie użytkowników, wyświetlenia wideo, pozyskanie klientów oraz konwersja.
Reklama na Instagramie jest podobna do typowego posta. Cechą wyróżniającą jest oznaczenie posta sponsorowanego, umieszczone w prawym górnym rogu. Reklama zawiera zdjęcie albo film, wraz z opisem zlokalizowanym poniżej posta. Co ważne, w odróżnieniu od Facebooka, mamy możliwość zamieszczenia tylko jednego przekazu reklamowego, który składa się maksymalnie z 300 znaków. Oznacza to, że grafika nie może zawierać tekstu, istnieje możliwość zamieszczenia go tylko pod postem.
Biorąc pod uwagę specyfikę Instagrama, pamiętajmy o tym, by zamiast typowych materiałów reklamowych, zamieszczać ciekawe oraz intrygujące zdjęcia, które będą przykuwały uwagę Internautów. Podobnie rzecz tyczy się filmów, któych dopuszczalna długość to 30 sekund. Oczywiście tutaj również zalecane jest używanie hashtagów.
Czy warto być na Instagramie?
Odpowiedź na powyższe pytanie jest uzależniona od indywidualnej sytuacji każdego z nas. Warto jest dokładnie zastanowić się, czy jesteśmy w stanie efektywnie promować swoje treści na tym portalu i czy znajdziemy tam osoby nimi zainteresowane.
Pierwsza rzecz, która wyróżnia Instagram na tle pozostałych portali, to średnia wieku jego użytkowników. Śmiało można stwierdzić, że jest to medium zdominowane przez ludzi młodych. Ponad połowa osób korzystających z tego portalu jest pomiędzy 18 a 29 rokiem życia. Co warte podkreślenia, większość użytkowników tego serwisu to kobiety. Niektóre źródła sugerują, że jest ich na tym portalu prawie 70%.
Druga kluczowa kwestia to rodzaj publikowanych treści. Na Instagramie obowiązuje prosta zasada – minimum treści, maksimum wizualizacji. Tutaj liczą się zdjęcia oraz filmy, czyli efekt wizualny. Internauci używają tego portalu nie po to, aby nabywać wiedzę, oni chcą po prostu dobrze się bawić, przeglądając interesujące filmy i zdjęcia wzbudzające emocje. Na treści tekstowe nikt nie będzie zwracał uwagi.
Instagram a nasza branża
Właśnie te dwie fundamentalne zależności trzeba mieć na uwadze, jeżeli rozważamy rozpoczęcie aktywności na Instagramie. Promowanie na tym portalu sklepu z modą dla młodych kobiet z pewnością będzie świetnym rozwiązaniem, dzięki któremu można zyskać nowych klientów. Po pierwsze, bez trudu znajdziemy odbiorców, a po drugie, za pomocą zdjęć i filmów można wyeksponować atuty naszej oferty. Natomiast jeśli prowadzimy kancelarię prawniczą, raczej niewiele zdziałamy na Instagramie. Ciężko będzie nam wizualnie zaprezentować naszą działalność, a poza tym takie usługi nie cieszą się popularnością wśród młodych ludzi. Instagram jest portalem, na którym królują pozytywne i raczej nieformalne treści. Promowanie oficjalnej działalności, charakteryzującej się dużym stopniem powagi będzie bardzo trudnym i często po prostu niewykonalnym zadaniem.
Oczywiście jest wiele branż, które cieszą się zainteresowaniem nabywców, niezależnie od wieku i płci. Przykładem są biura podróży, lokale gastronomiczne oraz obiekty kulturalne. W takich przypadkach pole do popisu na Instagramie będzie bardzo szerokie i działalność na tym portalu jest świetną opcją do zbudowania popularności marki i co za tym idzie, pozyskania klientów. Wystarczy zamieścić efektowne zdjęcia z zagranicznej wycieczki albo wnętrze stylowej restauracji, aby wywołać spontaniczną reakcję odbiorcy, który pomyśli: „chcę tam być!”.
Próbuj, jeśli masz pomysły
Fakt prowadzenia przez nas oficjalnej i sformalizowanej działalności nie znaczy rzecz jasna, że automatycznie powinniśmy zapomnieć o założeniu konta na Instagramie. Tak naprawdę wszystko zależy od naszej kreatywności. Okazuje się, że na tym portalu działa wiele branż, w których przypadku wydawałoby się, że zaprezentowanie ich w sposób wizualny jest niewykonalne. Zatem jeśli jesteś nasza aktywność również sprawia takie wrażenia, ale mimo to mamy ciekawe pomysły, trzeba próbować. W Internecie nie liczy się tylko to, co chcemy przekazać. Ważny jest także sposób przekazu. Być może okaże się, że uda się nam wypracować styl, który całkowicie zmieni postrzeganie naszej branży?