...

Branding, czyli jak stworzyć markę najchętniej wybieraną przez klientów

Co zrobić, aby Twoja firma wyróżniała się na tle konkurencji? Jak wykreować wyrazistą markę, która będzie jedyna w swoim rodzaju? W jaki sposób utrzymać swoją firmę na szczycie? Odpowiedzią na powyższe pytania, które zapewne bardzo często zadają sobie przedsiębiorcy, jest branding.

Czym zatem jest sam branding? W najprostszym ujęciu można stwierdzić, że pod tym pojęciem kryje się szereg różnego rodzaju działań, których celem jest kreowanie wizerunku danej marki i w konsekwencji umacnianie faktu jej istnienia w świadomości obecnych i potencjalnych klientów.

Aby uświadomić sobie wagę i znaczenie tej sfery, wystarczy spojrzeć na największe globalne marki, które są znane na całym świecie. Zwróć uwagę na to, że kiedy myślisz o dowolnej z nich, do głowy wcale nie przychodzą Ci jej produkty lub usługi. Na pierwszym miejscu, naturalnie oprócz nazwy, oczyma wyobraźni widzisz jej logo, przypominasz sobie slogan lub dewizę, a często odczuwasz emocje, które dana marka u Ciebie wzbudza.

To nic innego jak praktyczny efekt brandingu. Wielkie marki potrafią zadbać o to, by zawsze gościć w świadomości odbiorców. Nie oznacza to jednak, że jest to sfera zastrzeżona dla globalnych koncernów. Nawet lokalny biznes może zbudować silną markę. Jeżeli brakuje Ci ku temu przekonania, zachęcamy do zapoznania z krótką analizą tego pojęcia.

Podstawowe elementy

Zazwyczaj nikt nie ma problemu z wymienieniem podstawowych elementów brandingu. Składają się na niego: nazwa firmy, logo oraz slogan. Odpowiedni dobór cząstek firmowej rzeczywistości może nastręczyć znacznie więcej problemów. Pamiętaj o tym, że choć nazwa powinna być wyjątkowa, to nie może być zbyt długa ani skomplikowana. Tylko krótkie i zwięzłe nazwy będą mogły na stałe zagościć w świadomości klientów. Podobnie rzecz ma się z logiem. Choć powinno przyciągać wzrok, wcale nie musi być skomplikowane. Zauważ, że największe światowe marki stawiają na proste rozwiązania. Bardzo często ich logo składa się z jednego elementu w jednolitym kolorze. Złożony i skomplikowany slogan również nie zostanie zapamiętany. Hasło firmy musi być krótkie, ale jednocześnie powinno jasno określać profil działania firmy.

Generalnie sekret tkwi w tym, aby przy zetknięciu się z którymkolwiek z wyżej wymienionych elementów, potencjalny klient doskonale wiedział z jaką firmą ma do czynienia i co może zyskać na współpracy z nią. Nazwa, logo oraz slogan są niezwykle ważne, bo to one najczęściej pojawiają się w komunikacji z klientami.

Identyfikacja wizualna

Kolejnym istotnym elementem materialnym danej firmy jest jej identyfikacja wizualna. Omawialiśmy już ten temat w kontekście aktywności na Facebooku, ale ta sfera nie dotyczy tylko najpopularniejszego portalu społecznościowego. Określona kolorystyka, jednolite fonty, czy stylistyka materiałów promocyjnych również składają się na branding. Opracowanie spójnego systemu identyfikacji sprawi, że klient skojarzy Twoją markę, jeśli tylko zobaczy fotografię z konkretną ramką lub barwy wykorzystywane przez firmę. Właśnie dlatego trzeba zadbać o spójność wszystkich elementów wizualnych używanych przez Twoje przedsiębiorstwo.

Branding jako odpowiedź na ważne pytania

Załóżmy, że masz już podstawowe elementy marki. Być może nawet dzięki nim klienci są w stanie bez trudu ją zapamiętać i zidentyfikować. Nie jest to jednak koniec pracy do wykonania. Nie wystarczy, aby potencjalni nabywcy zali firmę. Powinna ona wywoływać u nich określone emocje i odczucia. Im bardziej emocjonalnie będzie się kojarzyć, tym lepiej dla Ciebie. Właśnie dlatego musisz sam odpowiedzieć sobie na szereg ważnych pytań. Oto one.

Jaki jest cel działania mojej firmy
Jakie wartości przyświecają jej działaniom?
Co odróżnia moją firmę od innych?
Dlaczego moja oferta jest lepsza od konkurencji?
Do kogo ją kieruję?
Na jakim poziomie firma jest obecnie i jaki poziom chce osiągnąć w przyszłości?

Połączenie odpowiedzi na tak postawione pytania przedstawi Twoją firmę jako unikatową i jedyną w swoim rodzaju organizację. Dzięki temu poznasz kierunek, w którym powinieneś prowadzić dalsze działania.

Istota brandingu zawiera się właśnie w unikatowości. Jego celem jest zaprezentowanie własnej marki jako niepowtarzalnej i jedynej w swoim rodzaju. W świadomości klientów musi funkcjonować ona jako inna niż wszystkie i wyróżniająca się na tle konkurencji.

Branding jako proces docierania do klientów

Należy uświadomić sobie podstawowy fakt, iż nie da się zbudować świadomości marki raz na zawsze. Być może byłoby to możliwe, gdyby nie
istniała konkurencja, ale jak zapewne sam wiesz, nikt nie działa w próżni. Właśnie dlatego branding jest długotrwałym i pracochłonnym procesem, który odbywa się we wszystkich sferach aktywności firmy.

Wcześniej wspomnieliśmy o tym, że największe marki potrafią wzbudzić emocje wśród klientów. Jest to bardzo ważny element, którego nie może zabraknąć podczas budowania świadomości marki. Są ku temu dwa powody. Po pierwsze, znacznie łatwiej jest zapamiętać firmę, która niesie za sobą ładunek emocjonalny. Im więcej wrażeń i skojarzeń wiąże się z marką, tym większe szanse na to, że będzie ona trwale obecna w świadomości odbiorców. Po drugie, emocje często biorą górę podczas podejmowania decyzji zakupowych. Być może zabrzmi to paradoksalnie, ale klienci nie zawsze są racjonalni w takich sytuacjach. Bardzo często wybierają tę markę, która wzbudza u nich pozytywne odczucia, bez względu na specyfikę usługi lub produktu. Krótko mówiąc, emocje są idealnym kanałem docierania do świadomości klientów.

Budowanie więzi

Klienci najlepiej zapamiętują firmy, które są im bliskie, z którymi chcą się identyfikować, wreszcie z którymi łączą ich pewne więzi i relacje. Wbrew pozorom nie jest to stan zastrzeżony tylko dla globalnych koncernów znanych na całym świecie. Lokalne przedsiębiorstwa również mogą być obdarzone zaufaniem.

Należy po prostu zaoferować klientom coś więcej, niż tylko produkt albo usługę, za które trzeba zapłacić. W komunikacji z nabywcami warto jest przedstawić własne przedsiębiorstwo nie tylko jako organizację, której celem jest zysk, ale jako zespół ludzi, którzy chcą pomóc klientom. Konieczne jest budowanie partnerskich relacji. Powinieneś zadbać o to, aby nabywcy czuli, że współpraca z Twoją firmą jest transakcją korzystną dla obydwu stron.

Nawiązanie więzi będzie możliwe wtedy, gdy Twoja firma wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Trzeba zatem przygotować się na elastyczność i nieustanne analizowanie sytuację na rynku. Jeżeli marka będzie w stanie rozwiązać każdy problem nabywców, nigdy nie zostanie zapomniana.

Branding, czyli wielkie wyzwanie i wielka nagroda

Budowanie świadomości marki nie jest zadaniem łatwym. To prawdziwe wyzwanie, które jako przedsiębiorca musisz podejmować każdego dnia. Śmiało można stwierdzić, że jest to pochodna wszystkich Twoich działań. Łatwo się domyśleć, że proces ten wymaga wiele pracy i wysiłku, ale warto jest podjąć taki trud, gdyż można dzięki niemu wiele zyskać. To silny branding sprawia, że dana marka jest wyborem numer jeden wśród konsumentów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.