Loading...

Animacja w Internecie – o czym należy pamiętać, aby wykorzystać jej atuty

Animacja jest bardzo ciekawym sposobem na wyróżnienie się w sieci. Przekaz zaprezentowany w ten sposób jest dynamiczny, intrygujący i wzbudza duże zainteresowanie u odbiorców. Można ją wykorzystać na wiele sposobów, ale jak robić to skutecznie?

 
animacja
 
Tradycyjny format reklamowy, czyli połączenie grafiki i tekstu, powoli traci swoją moc. Oczywiście efektowne i przemyślane kreacje graficzne nadal są w cenie. Za ich pośrednictwem można przykuć uwagę internautów i dzięki temu można osiągnąć swoje cele. Niemniej jednak taki sposób działania stał się bardzo powszechny i czasami po prostu trzeba coś zmienić. Jest to istotne szczególnie wtedy, gdy zaobserwujesz, że odbiorcy przestali reagować na Twój przekaz.
 
Idealnym rozwiązaniem takiego problemu jest wykorzystanie animacji. Materiały animowane oferują bardzo szerokie spektrum działania. Za pomocą animacji można pozyskiwać leady na Facebooku, przedstawiać skomplikowany proces na stronie internetowej lub po prostu promować swoją działalność. Warto postawić na animacje, ponieważ są one atrakcyjne w odbiorze i przyciągają uwagę, a w Internecie to przecież liczy się najbardziej.
 
Jeżeli chcesz, aby tworzone przez Ciebie animacje rzeczywiście odpowiadały powyższej charakterystyce, musisz zastanowić się, jak powinna wyglądać każda z nich. Dobrze jest trzymać się poniższego schematu działania.
 

Animacja – czy to najlepszy pomysł?

Na samym początku, zanim przystąpisz do pracy, powinieneś dokładnie przemyśleć projekt, który chcesz zrealizować za pomocą animacji. Odpowiedz sobie na pytanie, czy taka forma rzeczywiście będzie najbardziej odpowiednia i czy za jej pomocą uda Ci się zrealizować swój cel. Być może w Twoim przypadku lepiej będzie posłużyć się bardziej tradycyjnym formatem, czyli grafiką i tekstem. Musisz pamiętać, że wykonanie animacji zajmuje znacznie więcej czasu i pracy niż stworzenie grafiki. Wobec tego przemyśl swój pomysł, aby nie okazało się, że sporo pracy wykonasz po prostu na marne. Animacja jest bardzo efektywnym elementem, ale czasami lepiej jest postawić na prostsze rozwiązania.
 

Styl spójny z tematyką

Podczas tworzenia animacji masz praktycznie nieograniczone możliwości, a jedyne granice wyznacza Twoja wyobraźnia, ewentualnie możliwości techniczne, którymi dysponujesz. Możesz stworzyć prosty film animowany, slajdy animacji mogą zmieniać się w bardzo różnorodny sposób. Możliwa jest zmiana kształtów i tempa pojawiających się elementów. Pamiętaj jednak o tym, aby stylistyka tworzonej przez Ciebie animacji odpowiadała tematyce. Jeśli prezentujesz firmę deweloperską lub podmiot z branży finansowej, animacja powinna być mniej dynamiczna i bardziej stonowana. Zupełnie inaczej jest z branżą rozrywkową, tutaj możesz pozwolić sobie na najbardziej efektowne rozwiązania, ale pamiętaj, aby całość była przejrzysta i czytelna.
 

Format pliku i rozmiar animacji

Typowym formatem plików w przypadku animacji najczęściej jest format AVI. Niestety taki plik jest z reguły bardzo duży. Nawet najprostsza animacja będzie zajmować zatem nawet kilka gigabajtów. Im większy plik, tym więcej czasu potrzeba na jego załadowanie na serwer. Co więcej, w niektórych przypadkach może on nawet opóźniać działanie strony. Wobec tego warto jest rozważyć konwersję do mniejszego formatu, na przykład do formatu MP4. Jeśli zdecydujesz się na taką konwersję, rozmiar pliku uda się zredukować do kilkudziesięciu megabajtów.
 
Publikacja animacji rządzi się podobnymi prawami jak publikacja innych elementów, takich jak grafika czy film. Innymi słowy, Twoja animacja musi mieć odpowiednie wymiary. Jeżeli zamieszczasz ją na stronie internetowej, możesz stosować popularne formaty wideo, takie jak 1920 x 1080 czy 1280 x 720. Ostatnimi czasy popularne stało się zamieszczanie animacji zamiast zdjęcia w tle na Facebooku. Jeżeli zdecydujesz się na taki krok, prawidłowy wymiar Twojej animacji powinien wynosić 820 x 312.
 

Zdjęcia, filmy, treści animowane…

Postawić na jeden z powyższych elementów, ewentualnie dodać dźwięk, aby zachować spójność, czy raczej połączyć wszystkie, co uatrakcyjni przekaz? To bardzo istotne pytanie i odpowiedź na nie należy przemyśleć. Dźwięk w tle to rozwiązanie uniwersalne, ale trzeba pamiętać, aby komponował się on z całością animacji. Łączenie elementów takich jak zdjęcia i filmy czasami dobrze się sprawdza, ale trzeba zachować równowagę. Natomiast treści obrazkowych raczej nie należy łączyć ze światem rzeczywistym, który odwzorowują zdjęcia i filmy.
 
Jeśli korzystasz z gotowego szablonu, upewnij się, czy wybrane przez Ciebie elementy do animacji na pewno do niego pasują. Niektóre szablony nie dają możliwości zaprezentowania ich w większej skali. Jeśli taki problem się pojawi, może się okazać, że wybrany przez Ciebie film lub zdjęcie zostaną wyświetlone w zniekształcony sposób
 

Odpowiedni poziom dynamiki i efektów

Dynamiczny obraz jest dla odbiorcy znacznie ciekawszy od statycznego i na tym polega główna przewaga animacji nad innymi rodzajami contentu. Kiedy tworzysz animację, pamiętaj o zachowaniu równowagi. Twoje dzieło nie może być zbyt dynamiczne – ustaw taki poziom tempa, który nie wpłynie ujemnie na jej czytelność. Odbiorcy muszą przecież wiedzieć, co chcesz im przekazać za pomocą animacji. Nie ma nic gorszego od sekwencji odtwarzających się zbyt szybko. Taki pokaz może co najwyżej wzbudzić dezorientację lub irytację u internautów, ale raczej nie poprawi konwersji na stronie, ani nie zachęci do nawiązania kontaktu.

2020-09-09T13:21:22+01:00

2 komentarze

  1. Mateusz 22 lipca 2020 w 15:12 - Odpowiedz

    Fajna animacja podnosi atrakcyjność, ale spotkałem się z wieloma przypadkami gdy naprawdę była upierdliwa… Zastosowanie na stronie musi być minimalnie a nie jak na sylwestra wszystko wybucha:))

  2. Michał 26 sierpnia 2020 w 15:40 - Odpowiedz

    Dzięki za artykuł. Do robienia prostych animacji polecam Canvę, do social mediów czy prostych bannerów idealnie się nadaje. 🙂

Podziel się swoją wiedzą, opinią i doświadczeniami z innymi czytelnikami tego bloga.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.