Loading...

Wysoka konwersja w sklepie internetowym – dowiedz się, jak ją osiągnąć

Niska konwersja problemem, z którym często borykają się właściciele sklepów internetowych. Choć przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne, to istnieje kilka sprawdzonych metod, których zastosowanie powinno pomóc w przezwyciężeniu tej trudności. Warto sprawdzić, czy na pewno stosujemy wszystkie z nich.

 
konwersja
 
Powiedzmy sobie szczerze, nie prowadzimy sklepu internetowego po to, by klienci mogli przeglądać fotografie produktów lub ewentualnie uzyskać informacje na ich temat. Naszym celem jest zysk ze sprzedaży. Chcemy, by klienci kupowali nasze produkty, a zatem naszym celem jest konwersja, w tym przypadku rozumiana jako zakup produktu. To nie koniec świata, gdy jej poziom chwilowo nie utrzymuje się na zadowalającym nas poziomie, ale jeśli dzieje się to przez dłuższy czas, warto zastanowić się nad podjęciem pewnych kroków. Poniżej przedstawiamy krótki instruktaż, który pomoże poprawić konwersję w sklepie internetowym.
 

Niska konwersja i jej przyczyny, czyli diagnoza problemu

 
Jeśli nie poznamy przyczyny, nie poradzimy sobie ze skutkiem, a zatem na samym początku powinniśmy postarać się zdiagnozować problem. W tym celu warto jest wykorzystać Google Analytics. Jest to narzędzie, które dostarcza wielu istotnych danych, dotyczących interakcji użytkowników z naszą stroną. Przydatne będą dwie informacje:
 

  • W jaki sposób użytkownicy trafili na stronę – chodzi o to, czy wizyty odbywają się poprzez bezpośrednie wpisanie adresu w przeglądarkę, wyszukanie po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę, czy poprzez inne witryny.
  • Jak użytkownicy zachowują się na stronie – jakie konkretnie działania są podejmowane, które podstrony odwiedzane są najczęściej, ile czasu zajmują wizyty.

 
Niska konwersja może mieć dwojakie podłoże. Jedna możliwość jest taka, że strona naszego sklepu jest po prostu mało popularna, a skoro nie ma wielu wizyt, to w naturalny sposób nie będzie wielu zakupów. Może okazać się też, że dana witryna jest często odwiedzana, ale klienci nie dokonują zakupów bądź rezygnują w trakcie. Analiza danych dostarczanych przez Google Analytics umożliwi wyjaśnienie tej kwestii.
 

Widoczność strony

 
Być może internauci nie odwiedzają naszej strony, ponieważ zwyczajnie “nie dostrzegają” jej w sieci. Dlatego trzeba podjąć szereg działań, które poprawią jej widoczność w Internecie. Wspomniane działania składają się na pozycjonowanie, czyli proces mający na celu poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to podstawowy krok, który należy podjąć, jeśli dostarczone nam dane wskazują na to, że nasz sklep jest rzadko odwiedzany. Szczegóły tego procesu omówiliśmy w jednym z poprzednich artykułów, z którym warto się zapoznać. Im lepiej witryna sklepu będzie widoczna w sieci, tym większe będą szanse na wizyty oraz konwersję.
 

Popularność w mediach społecznościowych

 
Do spopularyzowania naszej strony możemy wykorzystać social media. Jeżeli sklep nie ma fanpage’a w mediach społecznościowych, koniecznie trzeba nadrobić zaległości. Aktywne prowadzenie profilu społecznościowego przyczyni się do większej popularności sklepu oraz do nieustannego pozyskiwania nowych klientów. Za pośrednictwem tego kanału możemy skutecznie zachęcać do zakupów, informując o nowych produktach i promocjach.
 

Im lepsza funkcjonalność strony tym wyższa konwersja

 
Jeżeli udało nam się sprawić, by klienci trafiali na stronę naszego sklepu, to należy zrobić wszystko, by ich wizyty kończyły się zakupami. Pierwszym krokiem jest możliwie maksymalna poprawa funkcjonalności witryny. Krótko mówiąc musi ona być wygodna w użyciu dla internautów. Trzeba zadbać o takie elementy jak rozmiar i styl czcionki, tło, elementy graficzne i wizualne, aby całość była jak najbardziej przejrzysta.
 
Klient musi wiedzieć, co może nabyć w sklepie, więc trzeba to jasno zakomunikować. Niezbędne są intuicyjne menu oraz właściwa kategoryzacja produktów, aby poruszanie się po stronie nie nastręczało najmniejszych problemów. Odpowiednio wyeksponowane muszą być przyciski “call to action”, czyli wezwanie do działania, takie jak koszyk oraz opcja “kup teraz”.
 
Coraz częściej korzystamy z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety, więc korzystne będzie uruchomienie responsywnej wersji prowadzonej przez nas strony. Dzięki temu klienci będą mogli komfortowo i bez przeszkód dokonać zakupu, niezależnie od urządzenia, na którym przeglądają Internet.
 

Proces zakupowy

 
Decydujemy się na zakupy w Internecie, ponieważ chcemy zaoszczędzić czas, jaki zajmują podróż do sklepu, zakupy oraz powrót. Dlatego też mechanizm dokonywania zakupów w naszym sklepie musi być uproszczony. Dobrze jest na próbę samemu przejść cały proces, bo wtedy najłatwiej wykryć etapy, które można skrócić lub całkowicie wyeliminować. Podczas wypełniania formularza zakupowego do zamówienia, należy żądać od użytkowników tylko niezbędnych danych. Jego interfejs powinien być czytelny i prosty w obsłudze.
 

Zakupy bez rejestracji, czyli bezproblemowa konwersja

 
Wciąż istnieją sklepy internetowe, w których dokonanie zakupu jest możliwe dopiero po wcześniejszej rejestracji. Tymczasem nie jest ona do niczego potrzebna z punktu widzenia sklepu i z pewnością nie działa zachęcająco dla wielu użytkowników. Jeżeli w naszym przypadku rejestracja jest wymogiem, koniecznie trzeba to zmienić.
 

Wyszukiwarka produktów

 
Może się zdarzyć, że klient nie będzie w stanie odnaleźć produktu, nawet jeśli podzielimy nasz asortyment na odpowiednie kategorie. Z pomocą może przyjść wyszukiwarka, więc zadbajmy o to, by nie zabrakło jej na stronie. Trzeba umiejscowić ją w dobrze widocznym miejscu oraz zapewnić jej sprawne funkcjonowanie. Powinna wykorzystywać opcję automatycznych podpowiedzi, która zadziała wtedy, gdy klient wpisze błędną nazwę produktu.
 

Opisy produktów

 
Podczas wizyty w sklepie internetowym klient nie ma możliwości zadania pytań sprzedawcy, jeśli zainteresuje go dany produkt. Oczywiście istnieje możliwość kontaktu telefonicznego lub mailowego, ale przecież nie o to chodzi, by mnożyć ilość działań koniecznych do dokonania zakupu.
 
Zakupy mają przebiegać sprawnie i szybko, dlatego każdy produkt powinien być opatrzony odpowiednim opisem. Trzeba dokładnie scharakteryzować każdy z nich, podając informacje ważne z punktu widzenia klienta. Warto rozważyć dwie opcje opisu, skróconą oraz rozszerzoną. Pierwsza z nich powinna zawierać najistotniejsze dane, druga dokładną charakterystykę.
 

Zdjęcia i materiały wideo

 
Specyfika zakupów w sieci przejawia się również w tym, że niestety nie istnieje możliwość dokładnego obejrzenia produktu. Rozwiązaniem będzie zamieszczenie dobrych fotografii, dzięki którym klient poczuje się jak w tradycyjnym sklepie. Zdjęcia powinny być wykonane z różnych perspektyw oraz w odpowiedniej rozdzielczości. Przyda się również opcja powiększenia fotografii, aby można było obejrzeć produkt z uwzględnieniem najdrobniejszych szczegółów.
 
Ciekawą opcją może być zaprezentowanie niektórych elementów naszego asortymentu poprzez materiały wideo. Na takim filmie można przedstawić sposób użytkowania danego produktu, co będzie przydatne dla konsumentów.
 

Rekomendacje klientów

 
Opinie zadowolonych klientów z pewnością będą zachęcały do zakupów w naszym sklepie. Ważna jest jednak ich wiarygodność, a dwa zdania pochwały wraz z imieniem niekoniecznie sprawią wrażenie autentycznych.
 
Spróbujmy zamieścić nieco dłuższe rekomendacje. Najlepiej byłoby dodać do nich zdjęcie z imieniem klienta, ale oczywiście trzeba uzyskać na to zgodę. Można pomyśleć także o filmie, na którym klient opowiada o swojej opinii na temat zakupionego produktu lub usługi.
 

Maile transakcyjne

 
Zazwyczaj tego typu wiadomości kojarzą się ze zwykłym potwierdzeniem dokonanego zakupu, ale można je wykorzystać nieco szerzej. Gdy klient otrzymuje maila transakcyjnego, jest w pełni skoncentrowany na zakupach, więc warto zmotywować go do podjęcia kolejnych działań. Można to zrobić poprzez przypomnienie o aktualnych promocjach lub poinformowanie, że zwiększenie zamówienia zapewni darmową dostawę.
 

Współpraca z konsumentami

 
Odpowiedź na pytanie, dlaczego konwersja w naszym sklepie jest niska, tak naprawdę najlepiej znają sami klienci. Dlatego też warto podjąć z nimi dialog i współpracę. Trzeba zbierać i analizować opinie. Nie zaszkodzi poprosić o ich udzielenie, poprzez fanpage w mediach społecznościowych lub ankietę dołączoną do maila transakcyjnego. Opinie klientów mogą być źródłem wielu użytecznych informacji. Na ich podstawie łatwiej będzie zidentyfikować obszary, które w naszym sklepie wymagają poprawy.
 

Małe kroki i wielka konwersja

 
Wiele sklepów internetowych popełnia podstawowe błędy, które znacznie obniżają konwersję. Jak widać, można łatwo je wyeliminować, a wraz z tym poprawić poziom sprzedaży. Przedstawiony wyżej proces składa się z małych kroków, ale jego efekty będą naprawdę duże.

2020-02-12T10:17:56+02:00

Podziel się swoją wiedzą, opinią i doświadczeniami z innymi czytelnikami tego bloga.