Bezspornym faktem jest to, że nie tworzymy stron internetowych dla siebie. Zależy nam na tym, aby nasze witryny cieszyły się powodzeniem, przyciągając jak największą liczbę internautów. Z tego powodu warto poświęcić odrobinę uwagi pojęciu user experience.
User experience, określane skrótem UX, w tłumaczeniu na język polski oznacza po prostu doświadczenia użytkownika. W odniesieniu do stron internetowych to pojęcie określa ogół wrażeń i emocji, jakie dana strona wzbudza u internauty. Innymi słowy user experience odpowiada na pytanie, czy witryna jest atrakcyjna dla odwiedzających ją osób. Jest to zatem swoisty współczynnik, który stanowi ocenę strony z punktu widzenia odbiorcy. Na jego wartość składają się wszystkie części składowe witryny, czyli layout, grafika, elementy interaktywne oraz tekst.
Stworzenie przyjaznej dla internautów strony, która zachęca do częstych i systematycznych odwiedzin, stało się nie lada wyzwaniem. Co prawda mamy do wyboru wiele możliwości działania, ale jednocześnie trzeba stawiać czoła potężnej konkurencji oraz mierzyć się z oczekiwaniami użytkowników Internetu. Efektem naszych działań ma być produkt atrakcyjny pod względem wizualnym, a zarazem funkcjonalny i prostu w obsłudze. Projektując witrynę, trzeba pamiętać o tym, aby internauci czuli się na niej jak najlepiej. Co należy zrobić, aby to osiągnąć? Poniżej przedstawimy kilka wskazówek odnośnie user experience stron internetowych.
Szybkość działania
Współczesny świat pędzi naprzód z niesamowitą prędkością i tak samo jest z Internetem albo raczej z jego użytkownikami. Każdy z nas chce uzyskiwać wszystkie potrzebne informacje natychmiastowo, zaraz po uruchomieniu przeglądarki internetowej.
Nic zatem dziwnego w tym, że tempo działania strony www jest jednym z najważniejszych czynników, determinujących poziom zadowolenia jej użytkowników. Ważne jest nie tylko wczytywanie strony głównej, ale również czas potrzebny na załadowanie poszczególnych podstron. Należy pamiętać o tym, że liczą się tutaj nie tyle sekundy, ile ich części setne. Strona powinna działać błyskawicznie, jest to podstawa w osiągnieciu pozytywnego UX.
Dobre pierwsze wrażenie podstawą user experience
W Internecie działamy podobnie jak w świecie realnym. Bardzo często wyrabiamy sobie opinię o ludziach lub miejscach na podstawie pierwszego wrażenia. W sieci za pierwsze wrażenie odpowiada zazwyczaj strona główna, na którą trafiają użytkownicy po kliknięciu w link prowadzący do strony. Odczucia z nią związane muszą być pozytywne, co poprawia user experience.
Tworząc stronę główną dobrze jest trzymać się dwóch prostych zasady: precyzji i oszczędności. Na tym etapie należy dokładnie poinformować, kim jesteśmy i jak możemy pomóc osobom odwiedzającym witrynę. Dobrze jest zamieścić te informacje w taki sposób, aby przewijanie strony w dół nie było konieczne. Wszystko powinno być jasne po pierwszym rzucie oka na ekran.
Wyżej wspomniane informacje mają zainteresować odbiorców i zachęcić ich do działania, ale to nie oznacza, że trzeba przytłaczać ilością treści. Wręcz przeciwnie, na stronie głównej zamieszczajmy jedynie najważniejsze dane. Uczucie informacyjnego natłoku odstrasza.
Zachowanie standardów
Wystarczy krótka wizyta w sieci, aby przekonać się, że witryny internetowe generalnie są zaprojektowane w oparciu o pewne standardy. Jednym z nich jest rozmieszczenie podstawowych elementów. Logo firmy znajduje się w lewym górnym rogu, menu najczęściej umiejscowione jest na samej górze, ewentualny panel do logowania można znaleźć w prawym górnym rogu, a linki do mediów społecznościowych są na samym dole strony.
Internauci zdążyli już przywyknąć do takiej konwencji, więc nie warto jej zmieniać. Trzymajmy się takiego stylu i nie wprowadzajmy użytkowników sieci w błąd, aby nie czuli się zagubieni na naszej stronie.
Czytelny i atrakcyjny layout
Estetyczne wrażenia są ważne nie tylko w pierwszej chwili. Cała strona musi być przejrzysta i czytelna. Tyczy się to nie tylko strony głównej, ale także szczegółowych podstron. Kluczowy jest layout strony internetowej. To on w znacznej mierze wpływa na user experience strony.Powinien być atrakcyjny i przykuwający uwagę, ale jednocześnie czytelny.
Wbrew pozorom wyżej wspomniane cechy nie wykluczają się. Dzięki minimalizmowi i zastosowaniu whitespace uzyskamy efekt przejrzystości. Teksty z pewnością będą czytelne, jeżeli zredukujemy ich ilość i wyeksponujemy je przy użyciu pustych przestrzeni. Istotne jest także zastosowanie standardowych czcionek, nagłówków, pogrubień i interlinii.
Wygląd strony można uatrakcyjnić kolorystyką. Należy jednak pamiętać o rozwadze w doborze kolorów. Zbyt duże natężenie żywych i jaskrawych barw negatywnie wpływa na odbiór i czytelność strony. O wiele lepiej postawić na jasne i neutralne barwy, a jaskrawe kolory stosować oszczędnie, do podkreślenia najistotniejszych elementów.
Odpowiedni layout powinien wprowadzać na stronie ład i harmonię. Dzięki niemu wszystkie elementy witryny są rozmieszczone w sposób spójny i logiczny, co ułatwia użytkownikom ich zlokalizowanie.
Prosta nawigacja poprawia user experience
Nawigacja na stronie jest niezwykle istotnym elementem, który w dużym stopniu wpływa na jej funkcjonalność. Użytkownicy nie będą zadowoleni, jeżeli poruszanie się na stronie będzie kłopotliwe, a to nie wpłynie dobrze na UX.
Ten element strony powinien być umieszczony w widocznym miejscu. Należy dobrze go opisać, w sposób niebudzący żadnych wątpliwości. Wybierając konkretny element użytkownik musi wiedzieć, na jaką podstronę zostanie przeniesiony. Skuteczna nawigacja będzie informować nie tylko o tym, jakie podstrony użytkownik ma do wyboru, ale również, gdzie aktualnie się znajduje.
Jasna ścieżka działania
W życiu wolimy mieć wiele opcji do wyboru, ale ta prawidłowość niekoniecznie sprawdza się w odniesieniu do strony internetowej. Im mniejsze użytkownik będzie miał pole manewru, tym większe szanse na to, że skorzysta z oferowanych możliwości. Dotyczy to zarówno formularza zakupowego, jak i przycisków typu „call to action”.
Internauci działają dynamicznie oraz intuicyjnie, więc mnożenie opcji do wyboru nie ułatwia sprawy. Nadmiar możliwości może skutkować zaniechaniem działania. Nie ma nic złego w zamieszczeniu przycisku „call to action” na stronie, ale rzecz w tym, aby zrobić to tylko raz. Natomiast wszelkie formularze, dotyczące rejestracji lub zakupów, powinny zawierać jak najmniejszą ilość elementów. Wszelkie działania, które można podjąć na stronie, muszą być proste, nieskomplikowane i zajmować jak najmniej czasu.
Interesująca treść
Faktem jest, że w pewnym stopniu korzystamy z Internetu w celach informacyjnych, ale dla wielu użytkowników wciąż jest on przede wszystkim narzędziem rozrywki. Nawet jeżeli nie prowadzimy działalności rozrywkowej, powinniśmy zadbać o to, aby korzystanie z naszej strony było interesującym doświadczeniem.
Minęły już czasy, gdy sam tekst na stronie mógł przykuć uwagę. Rzecz jasna nie może go zabraknąć, ale nie powinien być jedynym głównym elementem witryny. Trzeba publikować zróżnicowane treści, a obok tekstu nie może zabraknąć zdjęć, grafik, animacji oraz wideo. Przekazanie informacji w sposób interaktywny będzie zdecydowanie bardziej interesujące od zwykłego tekstu. To sprawi, że wizyty na stronie będą przyjemnością dla użytkowników.
Responsywna wersja strony
Wszelkie pozytywne odczucia związane z odbiorem strony mogą prysnąć niczym bańka mydlana, jeżeli pojawiają się problemy w związku z próbą uruchomienia strony na urządzeniu mobilnym. W czasach, gdy smartfony i tablety są używane równie często co komputery stacjonarne, konieczne jest uruchomienie strony w wersji responsywnej. Dzięki temu użytkownicy urządzeń mobilnych również będą mogli cieszyć się korzystaniem z naszej witryny.