Wbrew pozorom reklama na Facebooku to nie tylko przekaz kierowany na popularną tablicę, czyli News Feed. Możliwości marketingowe najpopularniejszego na świecie portalu społecznościowego są zdecydowanie większe. Warto jest poznać wszystkie dostępne opcje, aby skutecznie promować swoją działalność.
Facebook oferuje nam wiele miejsc, nazwanych umiejscowieniami, w których możemy wyświetlać nasze reklamy. Bardzo ważny jest fakt, że podczas tworzenia reklamy to od nas zależy wybór. Mamy dwie możliwości działania. Możemy samodzielnie wskazać umiejscowienie albo wybrać opcję automatycznego umiejscowienia. Druga z tych opcji zezwala na to, by Facebook samodzielnie wybierał lokalizację, zgodnie z celem reklamy. Innymi słowy, system automatycznie wyświetla reklamę w tym miejscu, w którym ma ona największe szanse powodzenia. Poniżej wyjaśnimy, jak działa ten mechanizm.
Umiejscowienie reklamy
Facebook oferuje nam spory wachlarz możliwości w tej materii. Oprócz typowych lokalizacji w tym portalu, mamy do wykorzystania jego usługi i aplikacje. Spośród nich można wyróżnić Audience Network, Instagram oraz Messenger. Schemat wszystkich możliwości przedstawia się następująco:
- Aktualności: aktualności na Facebooku, aktualności na Instagramie, Marketplace Facebooka, źródła wideo na Facebooku, prawa kolumna.
- Relacje: relacje na Facebooku, Instagram stories, relacje w Messengerze.
- In-Stream: wideo typu in-stream na Facebooku.
- Szukaj: wyniki wyszukiwania na Facebooku.
- Wiadomości: wiadomości sponsorowane w Messengerze.
- W artykułach: artykuły ekspresowe na Facebooku.
- Aplikacje i witryny: natywna, baner i pełnoekranowa w Audience Network, Wideo z nagrodami w Audience Network, wideo typu in-stream w Audience Network.
Umiejscowienie a cel kampanii
Możemy wybrać dowolne umiejscowienie reklamy, ale trzeba pamiętać o tym, że jej skuteczność będzie uzależniona od lokalizacji. Jeżeli naszym celem jest zaangażowanie, czyli komentarze, polubienia oraz udostępnienia, w zasadzie jedynym trafnym wyborem będzie newsfeed, przynajmniej w przypadku samego Facebooka. Co ważne, nie ma tutaj większego znaczenia, czy użytkownik będzie przeglądał portal za pośrednictwem komputera stacjonarnego, czy urządzenia mobilnego. Po prostu najwyższy poziom zaangażowania osiągniemy wtedy, gdy internauci zobaczą naszą reklamę na środku ekranu. Poza tym wynika to z tego, że algorytm Facebooka optymalizuje umiejscowienia reklamy pod kątem odpowiednich użytkowników, aby można było osiągnąć założony cel. Trzeba także podkreślić, że nie mamy możliwości samodzielnego optymalizowania reklamy, jeżeli jej celem jest zaangażowanie.
Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy celem jest wywołanie działania. Chodzi o reklamy, przy których zależy nam, aby użytkownicy kliknęli w link. Algorytm Facebooka nieustannie segmentuje użytkowników, wskazując tych, którzy są skłonni do interakcji w określonych miejscach portalu. Działa to w ten sposób, że Facebook wyświetla każdemu użytkownikowi reklamę w odpowiednim dla niego miejscu, aby zmaksymalizować szanse kliknięcia w nią. W tym przypadku można bez przeszkód wybrać wszystkie z możliwych umiejscowień. Algorytm Facebooka na bieżąco będzie wybierał najbardziej właściwe opcje.
Umiejscowienie a rodzaj reklamy
To oczywiste, że wybierając umiejscowienie reklamy, trzeba uwzględnić jej specyfikę. Reklama, którą chcemy kierować do użytkowników komputerów stacjonarnych, najlepiej sprawdzi się, gdy wybierzemy umiejscowienie Facebook oraz Messenger. Może się jednak okazać, że reklama jest dobrze zoptymalizowana również pod kątem posiadaczy urządzeń mobilnych. Wówczas możemy wybrać wszystkie opcje za wyjątkiem prawej kolumny, ponieważ tak zlokalizowany przekaz raczej nie będzie czytelny, jeśli ktoś spróbuje wyświetlić go na smartfonie.
W przypadku urządzeń mobilnych mamy jeszcze jedną wartą uwagi opcję. Możemy zaznaczyć, że nasza reklama będzie wyświetlać się tylko na urządzeniach z systemem operacyjnym android lub iOS. Jest to przydatne rozwiązanie, gdy promujemy aplikację dedykowaną do jednego z wyżej wymienionych systemów operacyjnych.
Nie bez znaczenia jest forma reklamy. Jeżeli składa się ona z dłuższego tekstu i grafiki, może się okazać, że w prawej kolumnie nie jest ona wyświetlana prawidłowo, ponieważ tekst jest zwyczajnie ucięty. Całkowicie odwrotnie wygląda sytuacja na Instagramie. Tutaj liczy się efekt wizualny, czyli zdjęcia i filmy, nadmiar tekstu wypada niekorzystnie. Ostatecznie możemy dojść do wniosku, że uniwersalna reklama nie do końca sprawdza się i najlepszym wyjściem będzie po prostu stworzenie kilku jej wariantów, przygotowanych pod kątem odpowiednich umiejscowień.
Testowanie rozwiązań
Tak jak podkreśliliśmy wcześniej, ster naszej kampanii możemy po części powierzyć w ręce algorytmu Facebooka, wybierając opcję automatycznego umiejscowienia. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by testować różne rozwiązania. Dobrym rozwiązaniem jest utworzenie odmiennych wersji reklam w różnych umiejscowieniach. W ten sposób najłatwiej jest się przekonać, która z nich jest najskuteczniejsza.