Prowadzenie fanpage’a na Facebooku może wydawać się bardzo prostym zadaniem. Ostatecznie pisać potrafi każdy, a znalezienie grafiki w Internecie również nie jest trudne. Dlaczego zatem odbiorcy nie zawsze reagują na posty?
Dla większości współczesnych firm fanpage na Facebooku jest nieodłącznym elementem istnienia. Profil w mediach społecznościowych to, obok strony internetowej, właściwie najważniejsze narzędzie marketingowe. O ile Twitter, Instagram czy LinkedIn cieszą się mniejszą popularnością, o tyle na Facebooku jest praktycznie każdy. Jego możliwości są bardzo duże – od budowania świadomości marki i zwykłej reklamy, poprzez nawiązywanie kontaktu z odbiorcami aż po sprzedaż.
Tyle teoria, ale jak to wygląda w praktyce? Niestety każdy, kto prowadzi firmowy fanpage, wie o tym, że nie zawsze wszystko działa tak jak oczekujemy. Niska aktywność osób obserwujących profil to jednocześnie mniejsze szanse na wypromowanie własnej działalności.
Co zrobić w sytuacji, gdy nasze wpisy nie wywołują reakcji? Jakie posty na Facebooku publikować, aby wzbudzić aktywność fanów? Odpowiedzi na te pytania znajdą się poniżej.
Posty z zapytaniem
Skoro chcesz wywołać reakcję, to po prostu… wywołaj ją. W praktyce może okazać się to prostsze niż myślisz. Jeśli publikujesz zwykły wpis z informacją, nie dziw się, że nikt nie wykaże wobec niego aktywności. Użytkownik zapozna się z treścią i przewinie tablicę dalej, bo co właściwie mógłby zrobić w tej sytuacji?
Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej, jeżeli zadasz odbiorcom pytanie. Możesz poprosić ich o opinię odnośnie swojego produktu albo o zasygnalizowanie, jakich zmian w ofercie oczekują. Swego czasu popularnością cieszyły się posty, pod którymi fani mogli głosować poprzez zostawienie reakcji lub komentarza. To bardzo łatwy sposób służący wywołaniu reakcji. Testuj różne opcje, ale pamiętaj, by zawsze wzywać do działania.
Cykliczne serie
Regularne publikowanie postów na określony temat jest bardzo dobrym sposobem na utrzymanie uwagi odbiorców i wzbudzenie ich aktywności. Ludzie lubią powtarzalność, chcą wiedzieć, czego można się spodziewać i właśnie tak jest w przypadku cyklicznych postów. Prowadzenie social media cennik powinno się opierać właśnie na systematycznych działaniach.
To rozwiązanie ma jeszcze jeden ważny atut. Załóżmy, że Twój cykliczny post zauważył ktoś, kto dotychczas nie był fanem. Jeżeli dana treść wzbudzi jego zainteresowanie, będzie z niecierpliwością oczekiwał kolejnego wpisu na ten temat. Dzięki temu można zyskiwać kolejne osoby obserwujące profil.
Posty z cytatami
Rozwiązanie popularne i dosyć skuteczne, aczkolwiek należy korzystać z niego rozsądnie i z umiarem. Publikowanie bardzo popularnego cytatu sławnej osoby, który jest znany i wielokroć powielany w sieci, nie jest dobrym rozwiązaniem. Takie posty z pewnością nie wzbudzą niczyjego zainteresowania, ani tym bardziej reakcji. Lepiej jest wybierać mniej znane sentencje, trzymając się przy tym własnej dziedziny. Zadbaj o to, by cytat miał związek z branżą i był wartościowy dla odbiorców. Jeśli prowadzisz salon meblowy, słowa popularnego piłkarza niekoniecznie będą dobrym wyborem, ale cytat słynnego architekta będzie idealny w przypadku firmy budowlanej.
To jeden sposób na posty z cytatami. Innym, nieco mniej popularnym, ale równie ciekawym, jest publikacja własnych cytatów. Możesz sam stworzyć interesującą sentencję. Jeśli zależy Ci na kreowaniu marki osobistej, jest to wręcz wskazane. Pamiętaj jednak, aby rzeczywiście były to Twoje własne słowa. W żadnym wypadku nie przypisuj sobie cudzych myśli, bo możesz wiele stracić w oczach swoich fanów.
Posty „od kuchni”
Posty prezentujące życie firmy „od środka” cieszą się ogromnym powodzeniem wśród użytkowników Facebooka. Jaka jest tego przyczyna? Po prostu ludzie z natury są ciekawi świata i lubią wiedzieć, jak działa dana instytucja, czy też jak stworzony został dany produkt.
Skoro obserwatorzy chcą to wiedzieć, opowiedz im o tym. Przedstawienie sposobu działania firmy może być dla nich niezwykle interesujące. Jeśli wydaje Ci się, że w Twojej branży nie ma nic interesującego, porzuć takie myślenie. Musisz mieć na uwadze, że Ty stykasz się nią codziennie i każdego dnia spędzasz na swoim stanowisku pracy po kilka godzin, ale Twoi klienci nigdy nie mieli z nim styczności. Właśnie dlatego posty prezentujące wewnętrzne życie firmy mocno aktywizują użytkowników.
Oznaczanie innych profili
Jeśli współpracujesz z kimś, kto również prowadzi profil na Facebooku albo zdarza Ci się publikować treści na innych stronach, wykorzystaj to. Dzięki temu budujesz większe zasięgi, bo Twoje posty widzą osoby należące do różnych społeczności. Być może okaże się, że Twoimi fanami zostaną użytkownicy, którzy wcześniej śledzili fanpage Twojego partnera biznesowego.
Posty związane z bieżącymi wydarzeniami
Nie samym Facebookiem człowiek żyje – ludzie interesują się również tym, co dzieje się w świecie realnym. Warto jest to wykorzystać, jeśli bieżące wydarzenia są atrakcyjne oraz interesujące dla Twoich odbiorców. Mogą to być rozgrywki sportowe, premiera głośnego filmu lub koncert popularnego zespołu muzycznego.
Znów trzeba pamiętać o rozsądku i kreatywności. Zdarza się, że użytkownicy Facebooka są zalewani wpisami i komentarzami odnośnie konkretnego wydarzenia. W takiej sytuacji warto jest odpuścić, bo w zamian otrzymasz tylko reakcję negatywną lub kompletną ignorancję. Jeśli zależy Ci na tym, aby nawiązać do danej sytuacji, użyj kreatywności i zrób to inaczej niż inni, aby wyróżnić się na tle dziesiątków podobnych postów.
Posty na Facebooku – rozsądnie i z umiarem, a będzie dobrze
Przedstawione wyżej rodzaje postów koncentrują się głównie na generowaniu reakcji, ale czy to oznacza, że należy publikować tylko takie wpisy? Oczywiście nie. Celem tego artykułu nie jest nakłonienie Cię do tego, abyś myślał tylko o komentarzach, „lajkach”, czy „serduszkach”. Nie chodzi o to, aby całkowicie zrezygnować z wpisów informacyjnych na rzecz postów nastawionych na aktywność.
Zawsze trzeba pamiętać o zachowaniu równowagi. Powinieneś serwować użytkownikom pewną dawkę zabawy i rozrywki, nie zapominając jednocześnie o swoich najważniejszych celach biznesowych. Tylko publikacja różnorodnych postów zapewni Ci aktywność fanów przy jednoczesnym realizowaniu podstawowych zdań, co podkreśla agencja kreatywna aspect i jej specjaliści. Nie możesz zapominać również o tym, że każda grupa docelowa jest inna. Być może część opisanych wyżej postów sprawdzi się świetnie na Twoim fanpage’u, ale inne mogą być mniej owocne. Stwórz harmonogram działania na każdy miesiąc, testuj skuteczność każdego rodzaju postów, a wtedy na pewno osiągniesz sukces.