Jak zyskać zaufanie? Trzeba po prostu nawiązywać kontakty z ludźmi. Proste i logiczne, ale jak to osiągnąć, gdy nie mówimy o zwykłych relacjach międzyludzkich, tylko o relacjach firmy z klientami? Z pomocą przychodzą social media. Właśnie tutaj mamy ogromne możliwości, jeśli chcemy zbudować zaufanie do marki.
Prowadząc biznes masz oczywiście możliwość nawiązywania relacji i co za tym idzie, zdobywania zaufania. Zasięg działania jest jednak dosyć ograniczony. Przy optymistycznych założeniach możemy przyjąć, że w ciągu dnia będziesz stykać się z kilkoma lub kilkunastoma osobami. Jak sprawić, by twoja firma była postrzegana przez klientów jako coś więcej niż tylko szyld informacyjny albo jedna z wielu witryn internetowych?
Na szczęście jest na to rozwiązanie. Żyjemy w czasach, gdy ludzie nawiązują relacje nie tylko w świecie realnym, ale też wirtualnym. Służą temu przede wszystkim media społecznościowe. Social media to narzędzie, za pomocą którego można dotrzeć do bardzo dużej liczby aktualnych i potencjalnych klientów, w konsekwencji czego wzrośnie zaufanie do marki. Spójrzmy na najważniejsze elementy tego procesu.
Aktywność zapewnia zaufanie do marki
Musisz być aktywny na swoim profilu firmowym, czyli systematycznie dodawać nowe treści. Firma, która mimo posiadania swojego konta na portalu społecznościowym, zamieszcza post raz na kilka miesięcy nie będzie wzbudzać zaufania. Tajemniczość nie jest dobra, gdy rozmawiamy o biznesie, ponieważ każdy chce współpracować z transparentnymi przedsiębiorstwami. W skrajnym przypadku potencjalni nabywcy mogą dojść do wniosku, że firma ma problemy albo całkowicie zaprzestała swojej działalności. Jeżeli jesteśmy obecni w social mediach, tylko aktywność w tej sferze zapewni zaufanie do marki.
Wartość treści
Regularne publikowanie postów to pierwszy krok w dobrą stronę, ale trzeba pamiętać o tym, że liczy się jakość, a nie ilość. Zamieszczamy treść po to, aby zaangażować użytkowników, a więc powinna ona być wartościowa. Krótko mówiąc, internauci muszą mieć powód, by poświęcić czas na przeczytanie naszego wpisu. Nie ma zatem większego sensu nieustanne wstawianie zdjęć lub zabawnych animacji. Takie materiały nie przynoszą czytelnikom żadnych korzyści, oprócz chwilowej poprawy nastroju.
Skoncentruj się na tym, co może być użyteczne. Publikuj wskazówki i porady, które można wykorzystać na co dzień. Informuj o nowych produktach, usługach oraz promocjach. Tym sposobem zbudujesz zaufanie do marki. Możesz także udostępniać artykuły na tematy związane ze swoją działalnością. Ważne są jednak odpowiednie opisy, które zachęcą do lektury. Jeśli taki tekst będzie wartościowy, to dobre skojarzenia będą wiązały się z twoją firmą, nawet jeśli to nie Ty byłeś jego autorem.
Aktualność
Skoro klienci nie ufają firmom, które sprawiają wrażenie kompletnie nieaktywnych, to zupełnie inaczej będą podchodzić do przedsiębiorstw, w których nieustannie coś się dzieje. Media społecznościowe są doskonałym narzędziem informacyjnym, za którego pośrednictwem wieści prosto z Twojej firmy regularnie będą trafiały do kontrahentów. Możesz informować o zmianach w ofercie, interesujących przypadkach z branży oraz planach rozwoju firmy. Bardzo możliwe, że dzięki temu osoby, które wcześniej nie były Twoimi nabywcami, zainteresują się prowadzonymi działaniami i skorzystają z oferty. Obecni i potencjalni klienci, korzystający z mediów społecznościowych, muszą po prostu wiedzieć, że twoja firma działa i nieustannie się rozwija.
Więzi
Social media dają firmom możliwość nawiązywania więzi z własnymi klientami. Można ją nawiązać, poprzez wchodzenie w interakcje z użytkownikami. Należy po prostu reagować na przejawy aktywności internautów. Jeśli ktoś z czytelników napisze komentarz, w którym zwraca się z zapytaniem do firmy, trzeba koniecznie na niego odpowiedzieć. Podobnie będzie z wiadomościami prywatnymi, na które powinieneś odsyłać wiadomością zwrotną. Takie sytuacje są świetną okazją na pozyskanie od klientów sugestii i opinii dotyczących firmy, więc trzeba pytać o ocenę dotychczasowej współpracy. Tym sposobem budujesz wizerunek marki, która liczy się ze zdaniem swoich nabywców. Pamiętaj o tym, że zaufaniem cieszą się przede wszystkim te przedsiębiorstwa, z którymi łatwo jest nawiązać kontakt.
Wiarygodność
Nie jest łatwo przyznać się do błędu lub braku wiedzy, ale takie działania mocno podbudowują wiarygodność. Jeśli przy publikacji treści popełniłeś błąd, który został zauważony przez internautów, należy po prostu przeprosić za pomyłkę i podziękować za czujność. Nie warto jest zakłamywać rzeczywistości, jeśli nie jesteś w stanie odpowiedzieć na zapytanie klienta. Dużo lepszym wyjściem będzie zapewnienie, że Twoja firma usprawni ten konkretny aspekt działania. Nikt z nas nie jest alfą i omegą, więc nie warto przedstawiać własnej firmy jako wszechmocnej. O wiele lepiej będzie, jeśli zaprezentujesz ją jako organizację gotową do pracy i nieustannego rozwoju. W przeciwnym razie, gdy jako firma zostaniesz przyłapany na kłamstwie i kurczowo będziesz trzymał się błędnego stanowiska, staniesz się całkowicie niewiarygodny i w konsekwencji niegodny zaufania.
Autentyczność
Firmy często są postrzegane jako bezosobowe instytucje, ale dzięki mediom społecznościowym możliwa jest zmiana takiego stanu rzeczy. Za pomocą prostych działań będziesz w stanie przedstawić własną firmę jako organizację tworzoną przez autentyczne osoby. Jako jej szef od czasu do czasu możesz zwracać się bezpośrednio do klientów, choćby poprzez publikowanie krótkich filmów, w którym będziesz opowiadać o swoich inspiracjach i planach. Warto jest zaangażować w ten proces także pracowników. Zdjęcie konkretnego pracownika wraz ze zwięzłym opisem jego pracy również zainteresuje internautów, bo dzięki temu można poznać proces działania firmy od wewnątrz.
W mediach społecznościowych zbudujesz zaufanie do marki
Wykorzystując social media w sposób zgodny z powyższymi wskazówkami, będziesz mieć duże szanse na zbudowanie zaufania wobec własnej marki. Pamiętaj o tym, by używać tego narzędzia w sposób zgodny z jego przeznaczeniem, czyli koncentrować się na relacjach społecznych. Końcowym efektem działań w mediach społecznościowych jest zwiększenie zysku firmy, ale dokonanie tego wiedzie poprzez nawiązanie relacji z ludźmi i zyskanie ich zaufania.