E-mail marketing jest formą marketingu bezpośredniego, w której komunikujemy się za pomocą poczty elektronicznej. Wśród rodzajów wysyłanych wiadomości należy wymienić: newslettery, katalogi, maile transakcyjne, wiadomości triggerowane, autorespondery, ogłoszenia oraz informacje prasowe. Każdy z nich ma inną specyfikę oraz służy innemu celowi. Największą popularnością cieszy się wysyłany cyklicznie newsletter.
Zalety e-mail marketingu
1. Liczba użytkowników poczty internetowej stale rośnie.
Zdecydowana większość użytkowników Internetu posiada skrzynkę e-mailową. Jest to najbardziej powszechna usługa. Swoją popularnością przebija nawet takie medium społecznościowe jak Facebook. Sprawia to, że nasz e-mail marketing może potencjalnie liczyć na stosunkowo duży zasięg.
2. Budowanie relacji z klientem.
E-mail marketing umożliwia bezpośredni kontakt z klientem. Pomaga budować trwałą więź z odbiorcą oraz zdobywać lojalność klientów. Stosując e-mail marketing, ukształtujesz i utrzymasz dobrą relację ze swoimi klientami oraz zbudujesz zaangażowanie wokół swojej marki.
Wysyłając regularnie mailingi, zwiększasz swoją szansę na zaistnienie w świadomości odbiorcy. Nawet gdy nie otworzy 2. lub 3. e-maila, może okazać się, że z treścią 10. e-maila zapozna się i wejdzie na Twoją stronę www. To już tylko krok od zapoznania się z ofertą i skorzystania z Twoich usług.
3. E-mail marketing jest stosunkowo szybką oraz łatwą do przygotowania formą kontaktu z klientem.
Zrealizowanie kreacji mailingowej nie jest czasochłonne. Istnieją gotowe szablony graficzne i tekstowe ułatwiające to zadanie. Z ich pomocą stworzysz pojedyncze wiadomości mailowe oraz rozbudowane kampanie mailingowe.
4. Szybki czas dotarcia do odbiorcy.
Dodatkowo kreację mailingową możesz wysłać w ciągu kilkunastu minut do dziesiątek tysięcy osób. Czasem wystarczy jedno kliknięcie, by odbiorcami Twojego mailingu stała się dość duża grupa osób.
5. E-mail marketing jest mierzalny.
Dzięki zaawansowanym systemom do e-mail marketingu masz możliwość dokładnego śledzenia statystyk z każdej wysłanej kampanii. Dzięki temu dowiesz się, jaki jest współczynnik otwarcia e-maili (tzw. open rate) oraz ile osób po przeczytaniu Twojej wiadomości kliknęło w link i weszło na stronę. Analiza działań e-mail marketingowych dostarcza cennych informacji, na podstawie których można prowadzić dalszą komunikację z odbiorcą. Ocena skuteczności przeprowadzonej kampanii marketingowej jest bardzo istotna – dopiero na podstawie analizy jesteś w stanie stwierdzić czy Twoja kreacja/ kampania była skuteczna.
6. Możliwość targetowania demograficznego, geolokalizacyjnego oraz behawioralnego.
Dzięki temu konkretny komunikat trafia do wyselekcjonowanej bazy odbiorców. Obecnie targetuje się nie tylko demograficznie czy geolokalizacyjnie, ale także behawioralnie. Wówczas bierze się pod uwagę zainteresowania oraz preferencje użytkownika. Dzięki nowoczesnym technologiom skuteczniej docierasz do właściwego odbiorcy we właściwym czasie. Algorytmy dają także możliwość sprawdzenia, na jakim urządzeniu użytkownik odebrał e-mail – mobile czy desktop.
7. Możliwość personalizacji treści.
Jedną z zalet personalizacji jest segmentacja bazy, która pozwala dostosowywać przekaz marketingowy do profilu odbiorcy oraz jego potrzeb. Spersonalizowane treści mają większy zasięg oddziaływania i zwiększają konwersję. Pomagają również zrealizować założony cel danej kampanii. Odpowiadając na rzeczywiste potrzeby, podnosimy sprzedaż naszego produktu lub usługi. Ponadto odbiorcy, reagując na e-mail, dostarczają nam nowych, cennych informacji. Po analizie ich zachowania możemy wysyłać spersonalizowany mailing.
8. E-mail marketing może wzmocnić pozycję Twojej marki.
Dzięki właściwie przygotowanym działaniom e-mail marketingowym możesz pozytywnie wpłynąć na wizerunek swojej marki oraz wzmocnić jej pozycję. Takie kampanie są idealne do wywołania zainteresowania konkretnym produktem lub usługą. Wpływają również pozytywnie na wizerunek firmy – budują świadomość wobec marki.
9. Możliwość automatyzacji.
Automatyzacja to wszelkie działania usprawniające procesy marketingowe, sprzedażowe i reklamowe.
Zalety automatyzacji:
Skuteczne zarządzanie relacjami z klientem, co przekłada się na dokładniejsze prowadzenie kampanii reklamowych.
Szczegółowe targetowanie kreacji do poszczególnych grup odbiorców.
Dostęp do informacji, kto otworzył mailing, jaka jest liczba osób, które kliknęły w linki sprzedażowe oraz ile osób w ogóle nie zapoznało się z Twoją wiadomością. Pozwala to na segmentację odbiorców oraz przyporządkowanie ich do konkretnych wysyłek. Możesz również grupować wysyłki w zależności od zainteresowań odbiorców.
Gdy opracujesz własny system oznaczania odbiorców, będziesz mieć możliwość wyodrębnienia osób zaangażowanych i wchodzących w interakcję z Twoją marką od tych, które nie są zupełnie zainteresowane Twoim przekazem reklamowym. Wówczas możesz wysyłać dwa różne rodzaje wiadomości.
Pozwala na personalizację kampanii.
Zaoszczędzasz czas, który możesz wykorzystać na tworzenie kolejnych kampanii e-mail marketingowych.
10. E-mail marketing to idealne miejsce do informowania m.in. o promocjach, rabatach czy wyprzedażach.
Twoi odbiorcy nie zaglądają regularnie na Twoją stronę www. Natomiast skrzynkę e-mail odwiedzają co najmniej raz dziennie. Sprawia to, że możliwość dotarcia do klienta jest dość spora. Co więcej, gdy masz atrakcyjną informację do przekazania, Twoje e-maile będą chętniej otwierane.
W newsletterze możesz poinformować swojego klienta o promocjach, rabatach czy wyprzedażach. Możesz też przekazać wiadomość o zmianie lokalizacji firmy, nowych danych kontaktowych czy nowej usłudze.
Dobrze prowadzony e-mail marketing może poprawić Twój wizerunek oraz sprawić, że zaistniejesz w świadomości potencjalnego klienta. Co więcej, przygotowanie skutecznego mailingu nie jest rzeczą trudną. Wystarczy tylko wybrać taką treść, która będzie odpowiadała na rzeczywiste potrzeby naszych odbiorców. Dużym plusem jest też możliwość automatyzacji, dzięki której zyskasz czas na inne działania marketingowe. Zacznij stosować e-mail marketing już dziś, a zobaczysz, jak duże może przynieść korzyści.