Mogłoby się wydawać, że pisać potrafi każdy z nas. Zapewne jest to prawdą, ale jeśli chcemy zaistnieć w Internecie, powinniśmy pamiętać o tym, że publikowanie contentu w sieci to coś innego niż redagowanie tekstów w formie tradycyjnej, czyli papierowej. Warto więc zwrócić uwagę na webwriting i jego zasady.
Czym jest webwriting? Najprościej rzecz ujmując, jest to sztuka tworzenia tekstów zgodnych z wymogami panującymi w Internecie. Jego istotą jest redagowanie tekstu w taki sposób, aby był on przyjazny w odbiorze dla użytkowników stron internetowych.
Warto zauważyć, że zupełnie inaczej czytamy książkę lub gazetę, a inaczej przyswajamy treści zawarte na stronach internetowych. Powód jest bardzo prosty. Gdy trzymamy w ręku tradycyjną publikację, koncentrujemy się jedynie na zawartym w niej tekście. Zupełnie inaczej jest, kiedy patrzymy w ekran monitora lub smartfonu. W wirtualnej rzeczywistości, oprócz tekstów, naszą uwagę absorbują także zdjęcia, grafiki lub materiały wideo. Każdy materiał musi być zatem opracowany w odpowiedni sposób, który sprawi, że treści zawarte w Internecie będą czytane równie wygodnie, co prasa i literatura.
Tym sposobem jest właśnie webwriting. Poniżej przedstawimy najważniejsze zasady, zgodnie z którymi należy sporządzać teksty publikowane w sieci.
Zwięzła forma
Na samym początku musimy zdać sobie sprawę z jednej, niezwykle istotnej rzeczy. Internauci tak naprawdę nie mają czasu na czytanie i z pewnością nikt nie poświęci kilkunastu ani tym bardziej kilkudziesięciu minut na zapoznanie się z obszernym materiałem. Należy zrezygnować z długich wywodów. Dobry tekst internetowy jest krótki, treściwy, konkretny i zarazem interesujący.
Zawsze zwracajmy uwagę na kompozycję. Niezwykle trudno jest przykuć uwagę internautów na dłużej, więc trzeba na samym starcie maksymalnie wzbudzić ich zainteresowanie. Przydadzą się do tego chwytliwe nagłówki oraz dwu lub trzy zdaniowe, intrygujące wprowadzenia, czyli tzw. leady. Strona internetowa nie jest książką, więc w sieci nie chodzi o to, by stopniowo budować napięcie i pod koniec historii zapewnić czytelnikowi finał wydarzeń. W każdym artykule trzeba na początku zapewnić użytkownikom najistotniejszą z ich punktu widzenia dawkę wiedzy. Dobrze jest trzymać się zasady, zgodnie z którą w początkowych 20% tekstu należy przekazać 80% informacji. Tym sposobem przyciągniemy uwagę odbiorców.
Webwriting kładzie nacisk na przejrzystość treści
Każdy tekst musi być interesujący, ale w sieci obok treści równie istotna jest forma. W praktyce okazuje się, że większość internautów nie wczytuje się wnikliwie w treść. Użytkownicy sieci o wiele częściej po prostu skanują tekst wzrokiem. Trzeba zatem ułatwić im przyswajanie informacji. Warto jest zastosować poniższe rozwiązania:
Podział na akapity – podzielony na fragmenty tekst jest łatwiejszy w odbiorze
Pogrubienia – dzięki pogrubieniom najważniejsze informacje rzucają się w oczy
Interlinia – odstępy między wierszami znacznie zwiększają przejrzystość tekstu i ułatwiają jego odczytanie
Tytuł, nagłówek, śródtytuły – przykuwają uwagę i koncentrują ją na najważniejszych zagadnieniach
Wyliczenia – dzięki nim tekst czyta się szybko i przyjemnie, a ponadto ułatwiają zapamiętywanie.
Odpowiednia czcionka – należy dobrać taki rozmiar i styl, aby teksty zawsze były czytelne.
Wykorzystanie powyższych zabiegów ma niezwykle istotną zaletę. Dzięki temu możemy sprawić, że nawet dłuższy tekst nie będzie przytłaczał objętością, z powodu podziału na mniejsze elementy. To sprawi, że żaden z naszych wpisów nie zostanie pominięty.
Jasny przekaz
Teksty zawarte w Internecie powinny być jak najbardziej proste i zwięzłe, aby standardowi obiorcy nie mieli problemów z ich zrozumieniem. Zrezygnujmy z rozbudowanych i złożonych fraz. Stawiajmy raczej na zdania pojedyncze. Używajmy prostego języka, a dzięki temu nasze teksty będzie się czytać lekko i przyjemnie.
Unikatowość treści
Mogłoby się wydawać, że w Internecie napisano już dosłownie wszystko i poruszono absolutnie każdą kwestię. To jednak tylko pozory, wciąż pozostało wiele „niewykorzystanych” wątków.
Starajmy się podejmować unikatową i oryginalną tematykę, ponieważ tylko takie artykuły zainteresują odbiorców. Nic nie zyskamy, jeżeli na naszej stronie lub blogu znajdzie się tekst podobny do kilkudziesięciu innych. Efekt będzie odwrotny, gdy jako pierwsi zajmiemy się konkretnym tematem. Trzeba zaproponować odbiorcom takie treści, jakie będą dostępne tylko u nas.
Co w przypadku, gdy zajmujemy się bardzo popularną dziedziną? Przede wszystkim nie podejmujmy po raz kolejny najpowszechniejszych i wielokrotnie omawianych zagadnień. Zajmijmy się mniej typowymi problemami, o których nie napisano jeszcze wszystkiego.
Nigdy nie powielajmy cudzych schematów. Piszmy we własnym i zarazem naturalnym dla nas stylu. Nawet jeśli zajmujemy się popularnym tematem, przedstawiajmy własny punkt widzenia.
Użyteczność
Nie wszyscy korzystają z Internetu wyłącznie w celach rozrywkowych. Sieć jest również źródłem wiedzy i informacji. Trzeba pamiętać o tej zależności podczas redagowania tekstów. W sieci nie piszemy dla siebie, ale dla innych.
Każdy z artykułów powinien być użyteczny dla czytelników i powinien nieść za sobą określoną wartość. Webwriting w znacznej mierze opiera się na tej zasadzie. Każdy tekst powinien służyć rozwiązaniu określonych problemów. Im większa jest jego przydatność, tym większe szanse na to, że będzie chętnie czytany. Warto wspomnieć także o tym, że użyteczne artykuły są dobrze pozycjonowane w wyszukiwarkach.
Linkowanie
Zamieszczanie w tekście linków może znacznie ułatwić czytelnikom nawigację na stronie. Ma to znaczenie wtedy, gdy wątki poruszone w jednym artykule są rozwijane w kolejnych wpisach. Dzięki nim czytelnik może przemieszczać się między treściami dzięki jednemu kliknięciu.
Linki umieszczone w tekście muszą być odpowiednio oznaczone, aby rzucały się w oczy. Do wyboru jest wiele możliwości, pogrubienie, podkreślenie lub inny kolor czcionki. Można oczywiście łączyć różne formy wyróżnienia linków.
Istotny jest również odpowiedni opis. Nie należy wykorzystywać standardowych zwrotów, takich jak: „kliknij tutaj” lub „zobacz więcej”. Znacznie lepszy będzie precyzyjny opis. Użytkownik powinien wiedzieć, gdzie się przeniesie, zanim kliknie w link.
Dobry webwriting wzbudza interakcję
Istotą tekstów publikowanych w sieci jest nie tylko przekazanie wiedzy oraz informacji. Chodzi również o to, aby wywołać reakcję czytelników. Właśnie od tego zależy, czy uda nam się odnieść sukces w sieci.
Jak sprawić, by internauci reagowali na nasze wpisy? Przede wszystkim warto jest zwracać się do nich w drugiej osobie liczby pojedynczej, czyli po prostu „ty”. Trzeba używać tej formy, szczególnie gdy zadajemy pytania. To skłoni czytelnika do refleksji. Stosujmy jak najwięcej czasowników, co nada całości nieco dynamiki.
Pod każdym artykułem warto jest prosić czytelników o opinie. Jeżeli wzbudzimy ich emocje, na przykład poprzez poruszenie trudnych i kontrowersyjnych tematów, zaistnieje duża szansa na reakcje odbiorców.