Jeśli prowadzisz marketing w internecie, musisz stosować CTA. To niepozorny zabieg, który w wielu przypadkach okazuje się bardzo skuteczny. Czym tak dokładnie jest CTA? Jak je stosować, aby zwiększać konwersję i angażować użytkowników? Sprawdź!
CTA – co to znaczy?
Czym jest CTA? To skrót rozwijany jako Call To Action, co oznacza wezwanie do działania. Jest to strategia przyciągania uwagi odbiorców używana w internecie. CTA wykorzystuje się w reklamach, na stronach firmowych i landing page, w sklepach internetowych, w artykułach blogowych i w wielu innych miejscach. Jest to proste wyrażenie sugerujące odbiorcy pewną czynność do wykonania – np. dokonanie zakupu, przejście do formularza, pobranie dokumentu, zapisanie się do newslettera, przeczytanie artykułu itp. Najczęściej CTA jest umieszczane w internecie jako aktywny link, przycisk lub banner. Często wyróżnia się formą (np. innym kolorem, wielkością liter), dzięki czemu jest widoczne.
Call To Action – przykłady
Jak w praktyce wygląda Call To Action? Przykłady najprostszych CTA obejmują takie wyrażenia jak „sprawdź”, „kliknij tutaj” czy „poznaj ofertę”. Mogą być jednak bardziej specyficzne, jak np.: „pobierz bezpłatny e-book” lub „zapisz się teraz, aby otrzymać zniżkę”. Czasami stosuje się również CTA w pierwszej osobie liczby pojedynczej (np. „sprawdzam”, „kupuję”, „chcę poznać ofertę”). Badania wskazują, że takie Call To Action często są skuteczniejsze. Wynika to z tego, że zwroty takie jak „sprawdź”, „wejdź”, „kliknij” czy „kup” mogą brzmieć jak rozkazy i nie zawsze są dobrze odbierane.
Dlaczego warto stosować CTA?
CTA należy stosować na każdym etapie lejka zakupowego, ponieważ pomagają skierować klienta w odpowiednią stronę. Dzięki CTA można np.:
- zachęcić do wejścia na stronę, zapoznania się z ofertą,
- podtrzymywać zainteresowanie,
- zwiększyć konwersję,
- zyskać więcej lojalnych klientów.
CTA pomaga wzbudzić w odbiorcy właściwy impuls i poprowadzić go dokładnie tam, gdzie chciałbyś, żeby się znalazł. Wykazano, że jego stosowanie stymuluje użytkowników internetu do podejmowania określonych działań. Można i warto je stosować wszędzie tam, gdzie komunikujesz się z klientem, a więc: na stronie internetowej, w sklepie, w reklamach, w kampaniach mailingowych, w mediach społecznościowych, a nawet w wyszukiwarce Google.
Skuteczne CTA – jak zachęcić użytkowników do działania
CTA muszą być dopasowane do kontekstu, w jakim są stosowane i celu, jaki mają osiągnąć. Istnieje jednak kilka kluczowych zasad, o których warto pamiętać, tworząc wezwania do działania.
Skuteczne strategie obejmują np.:
- odwołanie się do korzyści z danego działania – np. „kup ze zniżką” lub „wypróbuj bez zobowiązań”;
- stworzenie wrażenia tymczasowości – np. poprzez użycie słów takich jak „teraz” czy „dzisiaj”, które sugerują, że oferta jest ograniczona czasowo;
- zadbanie o graficzne wyróżnienie CTA – najlepiej, aby było ono „klikalne” i widoczne na tle pozostałej treści na stronie;
- zastosowanie 1 os. l. poj. – w wielu sytuacjach jest ona korzystniejsza niż użycie rozkazującej formy;
- powołanie się na liczby lub przykłady – np. „dołącz do tysiąca zadowolonych klientów”, co wzmacnia przekaz i oddziałuje na wyobraźnię;
- używanie tzw. power words – takich jak „gratis” czy „darmowy”, które mimo iż oklepane, z reguły przynoszą oczekiwane skutki.
Należy również pamiętać, że nie zawsze Twoje pierwsze decyzje dotyczące CTA będą skuteczne. Nie oznacza to jednak, że należy z nich zrezygnować! Zdecydowanie lepszym pomysłem jest testowanie różnych wariantów wezwania do działania i analizowanie wyników. Pomoże to znaleźć najskuteczniejszą metodę zachęcenia klienta do wykonania określonej czynności.
Artykuł partnera