Prowadzenie biznesu nie jest łatwym zadaniem, biorąc pod uwagę konkurencję, z jaką trzeba się mierzyć w każdej branży. Samo wybicie się na rynkową powierzchnię bywa problematyczne, ale kolejne etapy wcale nie muszą być prostsze. Wiele zależy od ilości klientów, którzy są zainteresowani naszymi usługami. W jaki sposób zapewnić sobie stały dopływ nabywców? Przydatne jest wykorzystywanie różnych sposobów na pozyskiwanie leadów sprzedażowych.
Proces sprzedażowy w relacjach B2B różni się nieco od dokonywania transakcji z klientami indywidualnymi. Inaczej przebiega prezentacja oferty, negocjacje, a nawet pozyskiwanie nabywców. Właśnie ten ostatni element może stanowić spore wyzwanie, gdyż zakupy w przypadku przedsiębiorstw często bywają efektem ustaleń wielu osób.
Pozyskanie do współpracy graczy biznesowych jest zadaniem trudnym, ale z pewnością nie jest czymś niewykonalnym. Można pozyskiwać leady sprzedażowe także w relacjach z przedsiębiorcami. Wskażmy 11 przydatnych wskazówek, które zapewnią pozyskiwanie leadów B2B.
1. Pozycjonowanie
Dla współczesnych firm obecność w sieci jest praktycznie obowiązkowa, więc na pewno masz już swoją stronę internetową. Zastanów się jednak, czy kiedy potencjalni kontrahenci wpisują w wyszukiwarkę hasło związane z prowadzoną przez Ciebie działalnością, witryna internetowa Twojej firmy znajdzie się wśród uzyskanych przez nich wyników? Możesz mieć poważny problem, jeśli odpowiedź na to pytanie będzie negatywna. W związku z tym warto wziąć pod uwagę pozycjonowanie strony www. Dzięki niemu Twoja witryna powinna być bardziej atrakcyjna dla internautów oraz przyjazna dla wyszukiwarki. Pozycjonowana strona ma szanse znaleźć się na odpowiednim miejscu w wynikach wyszukiwania, a zatem będzie widoczna dla użytkowników. To sprawi, że potencjalni klienci trafią w odpowiednie miejsce, a następnie będą mogli nawiązać z tobą kontakt, poprzez wypełnienie formularza kontaktowego albo złożenie prośby o kontakt telefoniczny.
2. Google Ads
Znacznie szybszą metodą zapewnienia stronie internetowej odpowiedniego miejsca w wynikach wyszukiwania jest system reklamowy Google Ads. Jeżeli utworzysz taką reklamę, zyskasz szansę na to, że promowany przez Ciebie produkt lub usługa znajdą się na samym szczycie wyników. Dzięki temu potencjalni kontrahenci będą mogli bez przeszkód trafić na Twoją stronę i wygenerować lead poprzez nawiązanie kontaktu.
3. Content Marketing
Co sprawia, że chętnie odwiedzasz daną stronę internetową? Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że po prostu oceniasz ją jako interesującą i wartościową pod względem merytorycznym. Zapewne treści, które na niej znajdujesz, są dla Ciebie użyteczne. Musisz zadbać o to, by potencjalni nabywcy i kontrahenci w ten sam sposób postrzegali Twoją witrynę, a zatem powinieneś wykorzystać content marketing. Jeśli na swojej stronie zawrzesz wyłącznie opisy i ceny produktów, to nie wyróżni się ona na tle konkurencji i nie zachęci nowych klientów do kontaktu. Efekt będzie inny, jeśli opublikujesz fachowe artykuły. Możesz zamieścić film, na którym uwiecznisz swój proces produkcyjny, albo wywiad z cenionym fachowcem twojej branży. Stale publikuj porady i wskazówki dla swoich klientów, a oni chętnie nawiążą z tobą kontakt. Pamiętaj, im bardziej wartościową treść zamieścisz, tym łatwiejsze stanie się pozyskiwanie leadów.
4. Media społecznościowe
Wykorzystaj zasięg i możliwości mediów społecznościowych, by zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzin twojej witryny. Publikuj artykuły, informuj
o promocjach oraz nowościach w twojej ofercie. Za pośrednictwem social mediów możesz pozyskiwać kontakty. Przykładem jest specjalna kampania reklamowa Facebooka – Facebook Lead Ads. Poza tym możesz dołączyć do różnych grup dyskusyjnych, na których spotkasz zarówno innych przedstawicieli twojej branży, jak i potencjalnych klientów. Udzielaj się w dyskusjach, bo dzięki temu będziesz mógł budować swój wizerunek profesjonalisty. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której użytkownicy prowadzą dyskusję, na temat obejmujący zakres działania twojego przedsiębiorstwa. Jeśli w takim przypadku podasz link do artykułu, w którym szczegółowo omówiłeś to zagadnienie, potencjalni klienci z pewnością zwrócą uwagę na Ciebie i Twoją firmę. Niewykluczone, że będzie to pierwszy krok do nawiązania kontaktu w przyszłości. Reasumując, social media są świetnym narzędziem, jeśli celem jest pozyskiwanie leadów. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu, który koncentruje się wyłącznie na tej kwestii.
5. Blog firmowy
Na blogu powinieneś opisywać działalność swojej firmy. Skoncentruj się na tych aspektach, które są najbardziej interesujące dla potencjalnego klienta. Przede wszystkim pisz o planowanych innowacjach. Możesz wspomnieć też o sytuacjach trudnych i kryzysowych, którym Twoja firma potrafiła sprostać. Generalnie chodzi o to, byś dzielił się swoim doświadczeniem. Wartościowe będzie przytoczenie historii klientów, którym pomogłeś. Jeżeli odbiorca był bardzo zadowolony z zaoferowanego produktu lub usługi, napisze tym. Wykorzystaj to i jednocześnie zachęć czytelnika do działania. Możesz zrobić to, zamieszczając następującą formułę: „Jeżeli również masz ten problem, skontaktuj się z nami! Jesteśmy do Twojej dyspozycji i chętnie udzielimy pomocy”. Pod takim wpisem należy oczywiście zamieścić formularz kontaktowy lub opcję call back widget, która umożliwi niemalże natychmiastowy kontakt telefoniczny.
6. Wideo
Film nabiera coraz większego znaczenia w marketingu. Dzieje się tak, ponieważ materiały audiowizualne są bardzo atrakcyjne i zarazem angażujące dla odbiorców. Warto jest o tym pamiętać i wykorzystać ten instrument do pozyskiwania leadów. Część treści, które zazwyczaj są publikowane w formie tekstowej lub nawet graficznej, równie dobrze można przekazać jako film. W takim przypadku równie dobrze sprawdzą się poradnik i prezentacja nowego produktu albo usługi. Dostęp do takiej zawartości może być obwarowany koniecznością wypełnienia odpowiedniego formularza, co oczywiście wiąże się z pozyskaniem leadów.
7. Newsletter
Za pośrednictwem strony internetowej lub fanpage’a w mediach społecznościowych można zaproponować zapis do newslettera. Dzięki niemu odbiorcy będą na bieżąco otrzymywali informacje o nowościach w ofercie. Aby zachęcić ich do zapisu i pozostawienia danych, warto jest zapewnić zniżkę dla każdego, kto skorzysta z tej opcji.
8. Próbka produktu lub usługi
Zademonstrowanie klientom możliwości swojego produktu albo usługi jest kolejną z dróg, wiodących do pozyskania leadów. Za pośrednictwem strony internetowej możesz poinformować o możliwości skorzystania z darmowych opcji w postaci próbki produktu lub demonstracyjnej wersji usługi. Warunkiem skorzystania z takiej możliwości byłoby oczywiście wypełnienie odpowiedniego formularza, co jest równoznaczne z podaniem danych.
9. Edukacja
Możesz udostępnić na swojej stronie ebook lub specjalistyczny poradnik przydatny dla Twoich przyszłych klientów. W celu pobrania takich materiałów, użytkownik będzie musiał wypełnić krótki formularz, dzięki czemu pozyskasz dane kontaktowe. Oczywiście musisz dołożyć wszelkich starań, by udostępniona treść była atrakcyjna i przydatna. Jeśli nabywcy uda się dzięki niej rozwiązać trapiący go problem, zaistnieje duża szansa, że ponownie zainteresuje się Twoją ofertą.
10. Wydarzenia
Dawka wiedzy w formie elektronicznej to nie wszystko, co można zaoferować potencjalnym klientom. Ciekawą opcją jest przeprowadzenie szkolenia w twojej firmie, które udostępnisz w formie webinaru. Dzięki temu będą mogli skorzystać z niego szefowie innych przedsiębiorstw, po nawiązaniu kontaktu z Tobą. Tym sposobem jeszcze umocnisz swój wizerunek przedsiębiorcy dbającego o nieustanny rozwój firmy. Przyszli kontrahenci, którzy skorzystają ze szkolenia online, z pewnością będą chcieli nawiązać z tobą współpracę, a zatem nawiążą kontakt.
11. Relacje bezpośrednie
W dobie wirtualnej rzeczywistości zdarza nam się niestety zapominać o znaczeniu bezpośrednich relacji międzyludzkich. Często nie doceniamy korzyści, jakie można odnieść dzięki nawiązaniu naturalnego dialogu, a to bardzo poważny błąd. Staraj się go nie popełniać i wykorzystaj możliwości bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami. Weź aktywny udział w spotkaniach, konferencjach i wykładach, poświęconych twojej działalności oraz branżom pokrewnym. Z jednej strony będziesz mieć okazję zaprezentowania swojej wiedzy, co na pewno przyciągnie uwagę potencjalnych nabywców. Z drugiej strony sam możesz poznać w ten sposób nowych klientów. Kontakty nawiązane w rzeczywistym świecie zdecydowanie łatwiej zapadają w pamięć, w porównaniu do spotkań w sieci. Ponadto jest to bardzo dobry sposób na pozyskiwanie leadów B2B. Może się zdarzyć, że w trakcie wydarzenia nawiążesz znajomość z przedsiębiorcą, który w przeszłości korzystał z usług podobnych do oferowanych przez Ciebie. Wystarczy, że wymienisz się wizytówkami z właścicielem firmy, który zwrócił uwagę na Twoje fachowe wystąpienie. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że taka osoba skontaktuje się z Tobą, gdy w przyszłości znów odczuje zapotrzebowanie na produkty lub usługi.
Bardzo dobry i merytoryczny artykuł! Są to sprawdzone i nadal aktualne metody pozyskiwania leadów. Ale oprócz wymienionych sposobów można także skorzystać z narzędzi i usług firm, które generują leady na zlecenie.
Zgadza się, polecam naszą agencję INB Marketing 🙂
Świetny artykuł 🙂 Tego typu działania marketingowe przynoszą wymierne rezultaty. Sami mieliśmy okazję się o tym przekonać 🙂