Polacy a smart shopping. Co nas różni od innych narodów?

Platforma sprzedażowa BravoKupony przeprowadziła badania (https://www.bravokupony.pl/smart-shopper-index) wśród krajów OECD, rozpoznając zachowania konsumentów i wydatki mieszkańców poszczególnych krajów. Okazuje się, że Polska plasuje się na ostatnim miejscu rankingu.

Tylko nieco ponad połowa Polaków przyznaje, że rozsądnie podchodzi do zakupów, rozważając na czym można zaoszczędzić. Mieszkańcy pozostałych krajów biorących udział w badaniu, skupiają się na sprawdzaniu cen i poszukiwaniu ofert rabatowych jeszcze zanim dokonają zakupów. Polacy chcą więc zaoszczędzić, podczas gdy mieszkańcy innych narodowości gotowi są kupić za najlepszą cenę.

Polacy wypadają najlepiej, jeśli chodzi o wskaźnik zadłużenia gospodarstw domowych. Przy niedużych oszczędnościach, bo tylko 1% z dochodów, wskaźnik obciążenia zadłużeniem budżetu domowego w Polsce to tylko 62% rocznego dochodu. Oznacza to, że jesteśmy bardziej zachowawczy niż Brytyjczycy, którzy są gotowi obciążyć budżet domowy 144% zadłużeniem w postaci zaciąganych kredytów, pożyczek i korzystania z kart kredytowych.

Na rosnącą świadomość kupujących i skłonność do oszczędzania, duży wpływ ma używanie wyszukiwarki Google. Badania potwierdziły, że im więcej korzystamy z popularnej wyszukiwarki, tym więcej udaje nam się oszczędzić. Badanie obejmowało siedem największych rynków konsumenckich: Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, USA, Włochy, Hiszpanię i Polskę.

Ponad połowa z wymienionych krajów kieruje się zdrowym rozsądkiem, podejmując zachowania konsumenckie. Chętnie korzystają z promocji i kodów zakupowych, a ich zakupy najczęściej dotyczą branży modowej i lifestyle. Marka Zalando zdobyła serca Polaków wśród marek smart shopper, za przyjazne ceny i zniżki oferowane konsumentom. W USA pierwsze miejsce zajmuje Kohl’s, który wyprzedził w rankingach markę Asos oraz popularną wśród Amerykanów sieciówkę JD.

Tymczasem we Francji, Holandii i w Niemczech

Pod względem skłonności do oszczędzania i generowania niskich wydatków z budżetu gospodarstwa domowego, w rankingu Smart Shopper Index , prowadzą Niemcy. Drugie miejsce zajmują Holendrzy, a zaraz za nimi plasują się Francuzi.

Wyniki badania wskazują, że mieszkańcy Francji w smart shoppingu czują się jak ryba (lub może żaba?) w wodzie i są na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o wnikliwe zachowania konsumenckie.

Będący na drugim miejscu Irlandczycy z kolei liczą się z pieniędzmi i analizują domowy budżet, jeśli chodzi o wysokość wydatków, również na artykuły pierwszej potrzeby.

Mieszkańcy Niemiec w rankingu zajęli trzecie miejsce, mając najwyższy wskaźnik jeśli chodzi o oszczędzanie w obrębie budżetu domowego.

Czwarte miejsce zajmują Stany Zjednoczone, jako kraj o dużym potencjale do oszczędzania i ze świadomymi nawykami konsumenckimi.

Pierwszą piątkę zamyka Norwegia, która według badania Smart Shopper Index, może się pochwalić równowagą między kosztami życia, a pozostałymi wydatkami.

Badanie przeprowadzone przez BravoKupony dotyczyło oszczędności gospodarstw domowych, ich zadłużenia, świadomych zachowań konsumenckich, ogólnych wydatków w porównaniu z kosztami utrzymania, oraz wydatkami na artykuły spożywcze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.