Odpowiedź na pytanie, czym jest audyt SEO, wcale nie jest jednoznaczna. Okazuje się bowiem, że nie istnieje żaden z góry określony standard i powszechnie obowiązujący wzorzec, do którego można by się odnieść. Oznacza to, że każda firma wykonująca audyt SEO kieruje się swoimi wytycznymi i określonymi praktykami. Warto zorientować się, jaki powinien być zakres weryfikacji, aby w maksymalny sposób wykorzystać możliwości usługi. Widoczność i przejrzystość strony internetowej to dzisiaj priorytet zarówno z punktu widzenia technicznego, jak i czysto ludzkiego. Przed rozpoczęciem prac nad pozycjonowaniem czy dodawaniem treści warto poznać dotychczas popełniane błędy, by uniknąć ich w przyszłości.
1. Co to jest audyt SEO?
2. Kiedy wykonuje się audyt SEO?
3. Co powinien badać audyt SEO?
4. Czego można się spodziewać po wprowadzeniu zmian?
Ile kosztuje audyt SEO? Cena uzależniona jest od zakresu weryfikacji, wielkości i typu strony, wykorzystywanych narzędzi. Czasami można liczyć na bezpłatny audyt – więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj: https://seo-services.pl/.
Co to jest audyt SEO?
Audyt SEO polega na przeprowadzeniu analizy strony pod kątem jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Efektem prac jest dokument, w którym znajdują się informacje na temat bieżącej sytuacji oraz lista zaleceń, uwag oraz wskazówek na temat dalszego rozwijania witryny. Konkretne wytyczne zebrane na liście mogą zostać wykorzystane przez programistów, marketingowców, contentowców oraz inne osoby, które mają realny wpływ na to, co dzieje się pod danym adresem www.
Przeprowadzenie audytu SEO wykorzystuje specjalistyczną wiedzę oraz narzędzia, takie jak SurferSEO czy Google Search Console. Z tego też powodu takie usługi oferują przede wszystkim agencje zajmujące się między innymi pozycjonowaniem stron internetowych. Audyt SEO przyda się jednak także w przypadku blogów specjalistycznych czy sklepów online.
Kiedy wykonuje się audyt SEO?
Audyt SEO można wykonać właściwie w dowolnym momencie rozwoju strony internetowej, jeśli tylko zachodzi podejrzenie, że jej potencjał nie jest należycie wykorzystany. Szczególnie jednak warto sięgnąć po te działania w newralgicznych momentach, którymi są:
- tworzenie nowej strony internetowej – audyt SEO opiera się wówczas na makiecie witryny, co samo w sobie jest szczególnym przypadkiem: nie ma możliwości, aby wykorzystać do tego narzędzia, bazuje się zatem na doświadczeniu, a wiele elementów trzeba sprawdzić samodzielnie,
- nowoutworzona strona internetowa – audyt stanowi wówczas efekt zgłoszenia podstawowych problemów, związanych na przykład z meta znacznikami albo z doborem słów kluczowych i nasyceniem nimi treści,
- przebudowywanie strony – najczęściej jest to modyfikacja struktury strony na nowocześniejszą, bardziej kompleksową i rozbudowaną; zdarza się także zmiana domeny lub połączenie kilku serwisów w jeden; audyt SEO pozwala wówczas zidentyfikować szanse, wykryć zagrożenia i potencjalne możliwości rozwoju,
- eliminacja trudności – audyt SEO sprawdza dlaczego, mimo pozornie sensownie prowadzonych działań, strona źle się wyszukuje i nie trafia do klientów,
- zmiana strategii rozwoju firmy,
- zmiana osoby lub firmy odpowiedzialnej za pozycjonowanie.
Można wymienić więcej sytuacji, w których wykonanie audytu SEO będzie polecane. To jednak najbardziej typowe okoliczności.
Co powinien badać audyt SEO?
Rzetelnie przeprowadzony audyt SEO powinien w pierwszej kolejności określić, w jakim stopniu strona indeksuje się, a jeśli tak, to czy indeksacji podlegają odpowiednie zasoby i słowa kluczowe. W kolejnym kroku zweryfikować trzeba, czy sposób wyświetlania treści prezentowany jest w sposób atrakcyjny i adekwatny dla użytkowników. Analizie podlegają między innymi:
- pozycje strony głównej i podstron w wyszukiwarkach,
- słowa kluczowe, na które strona www jest wyświetlana,
- częstotliwość kliknięć,
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
- struktura strony, która zapobiega duplikacji,
- zasoby umożliwiające pozycjonowanie na tzw. długi ogon,
- konstrukcja adresów URL,
- tytuły stron i podstron,
- responsywność strony – poprawność wyświetlania na urządzeniach mobilnych,
- bezpieczeństwo,
- szybkość ładowania.
To tylko najważniejsze aspekty, które powinno się sprawdzić.
Czego można się spodziewać po wprowadzeniu zmian?
Sam audyt SEO nie spowoduje jeszcze zmiany. Kluczem do sukcesu jest wdrożenie zaproponowanych w nim sugestii. W zależności od tego, czego dotyczyły wskazówki, w efekcie końcowym spodziewać się można na przykład:
- poprawy pozycji w wyszukiwarce internetowej pod kątem ważnych słów kluczowych,
- zwiększenie ruchu na stronie, dzięki wynikom wyszukiwania,
- lepsza sprzedaż związana z wyszukiwaniem produktów,
- niższy współczynnik odrzuceń na stronie internetowej.
Na efekty końcowe trzeba poczekać, czasami nawet kilka miesięcy. Zdarza się jednak, że usunięcie kilku bolączek i wprowadzenie podstawowych zmian potrafi mocno zmienić sytuację i sprawić, że strona w krótkim czasie przyciągnie uwagę, znacznie zwiększając ruch i przynosząc zysk.