...

Marketingowe trendy, czyli w co opłaca się inwestować w 2019 roku?

Marketing internetowy z roku na rok wznosi się na wyższy poziom. Rozwija się w bardzo szybkim tempie. Tylko podążanie za najnowszymi trendami oraz dopasowywanie komunikacji do odbiorcy, kanału oraz aktualnej sytuacji (RTM) gwarantuje sukces w branży. Musisz tworzyć takie treści, które staną się viralem. Wobec tego warto jest przeanalizować sytuację i poznać marketingowe trendy.

Budowanie dobrego wizerunku marki w oparciu o dostarczanie produktów będących odpowiedzią na potrzeby klientów oraz spójną komunikację marketingową sprawia, że klient zechce zostać z Tobą na dłużej. Poleci Twoje usługi, zostanie wierny Twojej marce.

Personalizacja treści oraz strategia typu omnichanel pozwolą na utrzymanie relacji między klientem a marką. Marketing niszowy i precyzyjny[1] zyska na znaczeniu. Optymalizacja oraz automatyzacja marketingu to z pewnością trend na 2019 r.  Bez cięcia kosztów, rezygnacji z działań nieprzynoszących oczekiwanych dochodów, wnikliwej analizy oraz wyciągania wniosków nie zajdą potrzebne zmiany w istniejących procesach oraz działaniach marketingowych.

Personalizacja podstawą marketingowych trendów

Personalizacja treści to jeden z ważniejszych trendów na 2019 r. Obecnie targetujemy już nie tylko w oparciu o dane demograficzne, ale również bierzemy pod uwagę zainteresowania, intencje zakupowe, postawy konsumenckie, wybory, oraz preferencje. Dodatkowo dzięki  analizie historii zakupów, zachowań konsumentów oraz klikniętych linków możemy dostosować treści, co ma znaczący wpływ na ROI (Return On Investment – zwrot z inwestycji).

Zalety personalizacji

Personalizacja sprawia, że Twój marketing jest w pełni dopasowany do potrzeb Twojego klienta. Jest jak sukienka szyta na miarę, sprawia, że klient dostaje to, czego szukał. Dopasowuje się do indywidualnych preferencji, ale także różnych aspektów zachowań i osobowości. Ma to znaczący wpływ na marketing szeptany. Użytkownicy otrzymują to czego szukali, zyskując dzięki temu czas, poprawiają się ich doświadczenia zakupowe związane z marką. Skłonni są do rekomendowania produktów oraz usług, z których skorzystali. Ma do bardzo duże znaczeniu w e-mail marketingu. Podnosi open rate Twojego mailingu. Doskonałym przykładem jest algorytm rekomendacji serwisu Amazon, który sprawia, że Twoje nagłówki są spersonalizowane. Dzięki tej technice odnotowano 29 % wzrostu sprzedaży firmy w porównaniu do poprzedniego roku.

Marketing szeptany – influencer marketing – dlaczego musisz o nich pamiętać

Nie można zapomnieć o wzroście znaczenia marketingu szeptanego (word of mouth marketing). Zdecydowana większość z nas przed zakupem produktu sprawdzi jego ocenę w Internecie, popyta wśród znajomych. Ufamy temu co sprawdzone i co ma dobre opinie. Dodatkowo takie pozytywne opinie wzmacniają pozytywny wizerunek firmy. Według badania firmy Nielsen[2]84% konsumentów twierdzi, że ufa całkowicie lub w pewnym stopniu rekomendacjom rodziny, współpracowników i przyjaciół, dotyczącym produktów i usług. To właśnie rekomendacje, zgodnie z wynikami badań, są najbardziej zaufanym źródłem informacji. Dzięki pozytywnym doświadczeniom związanym z marką nasi klienci stają się naszymi ambasadorami. Prawdziwe historie użytkowników (tzw. testimonial) mają coraz większe znaczenie. Historie takie pisane są przez użytkowników, którzy zakupili wybrany produkt i mogą opowiedzieć o jego użytkowaniu. Są też najważniejszym elementem strategii marketingu szeptanego.

Influencer marketing

Influencer marketing, angażujący liderów opinii, jest również tą dziedziną, którą powinieneś rozwijać w 2019 r. Influencerzy, mają szansę wejść w interakcje z swoimi odbiorcami czy konsumentami, zaangażować ich. Dzięki ich działaniom sprawiasz, że Twoja marka staje się godna zaufania.  Marketing szeptany oraz influencer marketing to jedne z trendów na 2019 r.

Marketingowe trendy w obsłudze klienta

Kolejną kwestią jest obsługa klienta utrzymująca się na najwyższym poziomie. Utrzymywanie relacji z klientem często polega na indywidualnym traktowaniu. Ważną kwestią jest również to, aby Twój kontakt z klientem nie kończył się po zakupie produktu, ale trwał nawet po tym, gdy klient zapłaci fakturę. Poprawia to Twój wizerunek oraz pokazuje, że sprzedaż nie była kluczowym elementem Waszej relacji. Należy pamiętać, że ludzie uwielbiają kupować, ale nienawidzą, jak się im sprzedaje. Zwłaszcza gdy po zakupie towaru bądź skorzystaniu z usługi klient zostaje zostawiony samemu sobie. Ciągłe zaangażowanie klientów nie jest rzeczą łatwą. Jest możliwe do spełnienia głównie dzięki utrzymywaniu relacji posprzedażowej. Warto zauważyć, im więcej uwagi poświęcisz pielęgnowaniu relacji z klientem, szczególnie po sprzedaży, tym częściej Twoi klienci pozostaną wierni Twojej marce oraz polecą ją znajomym. Inwestowanie w obsługę klienta na najwyższym poziomie się opłaca.

Rozwój chatbbotów, chatów, oraz komunikacji offline i online jest również bardzo istotnym trendem 2019 r. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że czas odpowiedzi na wiadomość jest jedną z kluczowych kwestii, jeżeli chodzi o komunikację z marką. To czy odpiszesz za 5 minut, czy za godzinę ma duże znaczenie. Pamiętaj również, że strategie Twojej firmy powinien znać każdy pracownik.

Marketing zaczyna się od ludzi i jest tworzony dla ludzi. Ludzkie podejście do marketingu a co za tym idzie sprzedaży, ma ogromne znaczenie. Wchodzenie w interakcje z klientem poprzez różne kanały social media jest niezwykle istotne. Na tym również opiera się strategia omnichanel, która polega na wykorzystaniu kilku kanałów promocyjno-sprzedażowych w celu wywołania głębszego, choć wciąż jednorodnego doświadczenia związanego z daną marką.

Optymalizacja – marketing automation – ważna sprawa

Wszystkie działania marketingowe powinna poprzedzać dobrze przygotowana strategia a w niej sprecyzowany cel kampanii. Dodatkowo powinieneś wiedzieć jakie działania chcesz optymalizować, na czym chcesz się najbardziej skoncentrować oraz jakie są Twoje oczekiwania wobec prowadzonych kampanii. Określenie spodziewanych wyników jest istotną kwestią. Bez ciągłego nadzorowania prowadzonych kampanii oraz wprowadzania do nich potrzebnych zmian nie sprawisz, że Twój biznes będzie się rozwijał. Będzie stał w miejscu i nie przynosił oczekiwanych dochodów.

Każda kampania marketingowa musi być optymalizowana, żeby była jeszcze bardziej skuteczna. W 2019 r. to zdecydowany punkt obowiązkowy. Każda faza działań, od strony docelowej kampanii do zamknięcia sprzedaży, powinna być optymalizowana. Pozwoli to obniżyć koszty oraz zwiększyć sprzedaż. Oprócz optymalizacji przeprowadzanej ręcznie powinieneś również korzystać z odpowiednich technologii i zbioru szczegółowych danych (big data).

Automatyzacja marketingu

Zainwestuj również w automatyzacje marketingu. Obecnie obserwujemy rozwój dużych i małych systemów do marketing automation. Stosując dedykowane oprogramowanie, usprawnisz procesy związane z content marketingiem, e-mail marketingiem, sprzedażą i reklamą. Usprawnisz proces dotarcia do potencjalnych klientów oraz ułatwisz generowanie leadów sprzedażowych. Zaoszczędzisz czas, który wykorzystasz na dalsze działania marketingowe.

Wzrost znaczenia wideo

Kolejnym trendem na 2019 rok jest zwiększenie znaczenia wideo. Jest on coraz częściej wybieranym formatem reklamowym. Coraz popularniejsze stają się webinary, vlogi oraz relacje na żywo. Filmy umieszczane na youtube.com w 2019 r. będą znajdowały się wyżej w wynikach wyszukiwania Google niż filmy z innych platform.

Marketingowe trendy w social mediach

Nie od dziś wiadomo, że szczyt popularności Facebooka już minął. Obecnie coraz więcej młodych Amerykanów rezygnuje z tego kanału. Instagram staje się coraz częściej używany. Przewiduje się, że Twitter ma szanse stać się głównym serwisem informacyjnym. Musi tylko poprawić swoje funkcjonowanie. Chętniej oglądamy, niż czytamy, dlatego Instastories są zdecydowanie chętniej oglądane niż newsfeed. Dodatkowo często występują w formacie video.

  • Instastories – ponad 400 mln użytkowników dziennie
  • Facebook + Messenger – łącznie około 300 mln użytkowników dziennie
  • Snapchat – około 200 mln użytkowników dziennie

Stories zyskują na znaczeniu głównie dzięki temu, że posiadają dynamiczny format, dają pole do popisu dla naszej kreatywności oraz są wyświetlane na całym ekranie smartphon’a. Dodatkowo wzbudzają duże zaangażowanie wśród odbiorców, niski też jest koszt reklamy z ich zastosowaniem.

Marketingowe trendy a content marketing

Przewiduje się, że w 2019 r. content marketing jeszcze bardziej zyska na znaczeniu. Blogi firmowe powinny wyróżniać się swoją oryginalnością. Najlepiej, gdy dodatkowo łamią schematy. Wpisy, które się sprawdzają to poradniki, inspiracje oraz case studies. Autentyczna historia ma postać dowodu oraz sprawia, że Twój przekaz jest wiarygodny oraz bardziej przemawia do odbiorców. Przy tworzeniu treści należy pamiętać, że Twój wpis musi się stać viralem czymś, co będzie chętnie udostępniane i rozpełznie się po Internecie niczym bakteria w Twoim organizmie. Treści powinny odwoływać się do emocji oraz cechować się autentycznością. Taki kierunek działania contentu wskazują najnowsze marketingowe trendy.

Dystrybucja treści

Trafnie stwierdził Jonathan Perelman, że  „Content jest królem, ale królową jest dystrybucja”. Dystrybucja treści jest istotnym elementem każdej dobrej strategii marketingowej. Nawet najlepsza treść nie zyska na popularności, gdy nikt jej nie będzie widział. Czasy pisania do przysłowiowej szuflady już dawno minęły. Jeżeli chcesz być zauważony, musisz sprawić, by Twoje treści były łatwo dostępne w Internecie. Ponadto musisz dopasować treść do kanału dystrybucji. Każdy z nich ma inną specyfikę oraz inną grupę odbiorców. Poznanie zasad funkcjonowania każdego z social mediów procentuje.

Marketing internetowy zmienia się z dnia na dzień. Marki, chcąc budować wizerunek eksperta, muszą podążać za trendami. Muszą być przygotowane na zmiany. Jak słusznie zauważyła Trudi Canavan: „Nic nie pozostaje takie samo. Jedyne, czego można być, w życiu pewnym, to zmiana”. Działania w Internecie wymagają nieustannej optymalizacji. Bez ciągłego podnoszenia poprzeczki nie sprawisz, że Twój biznes będzie się rozwijał. A przecież Twoja działalność ma się rozwijać, a nie stać w miejscu. Ma przynosić dochody, które pozwolą na podejmowanie nowych działań oraz inwestowanie. Inwestuj mądrze w marketingowe trendy, a sprawisz, że Twój biznes wzniesie się o poziom wyżej.

[1] Marketing skupiający się na bardzo wąskich grupach odbiorców

[2] Nielsen to globalna spółka zajmującą się analityką pomiarową i analizą danych. Zapewnia klientom i rynkom na całym świecie najbardziej kompleksowe i zaufane podejście.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.