Czy nie byłoby dobrze, gdyby część żmudnej pracy, jaką na co dzień wykonujemy podczas kampanii marketingowych, ktoś wykonał za nas? Takie rozwiązanie jest możliwe. Należy po prostu wykorzystać Marketing Automation.
Czym jest Marketing Automation, czyli po prostu automatyzacja marketingu? Jest to narzędzie, które systematycznie pozyskuje dane dotyczące klientów. Od strony technicznej wygląda to w ten sposób, że platforma Marketing Automation monitoruje zachowania osób odwiedzających stronę www, wykorzystując przy tym pliki cookies.
Zdobyte informacje są następnie wykorzystywane podczas prowadzenia spersonalizowanych i zautomatyzowanych kampanii marketingowych. W kolejnym etapie tego procesu specjalne oprogramowanie dostosowuje przekaz reklamowy do poszczególnych odbiorców. Naszą rolą jest jedynie wskazanie zdarzeń, na które system samodzielnie zareaguje. Reakcja oprogramowania nastąpi bez naszego zaangażowania.
Dlaczego warto zautomatyzować swój marketing? Odpowiemy na to pytanie w poniższym artykule. Na początek wskażmy kanały, w których Marketing Automation zapewnia największe wsparcie.
- Strona www – treści, wyświetlające się na stronie internetowej, są dopasowane do konkretnego użytkownika ją odwiedzającego. Dobór zawartości strony odbywa się z uwzględnieniem historii zakupowej. W praktyce oznacza to, że użytkownik zobaczy banery dotyczące produktów podobnych do tych, które zakupił lub przeglądał ostatnim razem.
- Media społecznościowe – monitorowanie zachowania klienta w styczności z marką w social mediach znacząco pomaga spersonalizować przekaz marketingowy. Bardzo przydatna jest integracja z Custom Audiences, czyli jednym z narzędzi Facebooka. Umożliwia ono precyzyjne kierowanie reklam.
- Email – wiadomości mailowe bardzo często są ignorowane, dlatego należy ściśle precyzować ich treść pod kątem konkretnego użytkownika. Tylko wtedy zyskamy szansę na to, że adresat ją odczyta. Marketing Automation sprawia, że możemy dotrzeć do każdego użytkownika z interesującym go przekazem.
- Aplikacja mobilna – oprogramowanie do automatyzacji marketingu umożliwia nam monitorowanie wszelkiej aktywności internautów, także tej w obrębie aplikacji mobilnej. Dzięki temu zyskujemy jeszcze więcej użytecznych danych na temat klientów.
Działanie Marketing Automation opiera się kilku funkcjach. Warto jest przedstawić najważniejsze z nich.
Scoring
System automatyzacji marketingu przydziela internautom punkty, za każdą z określonych przez nas form aktywności. Może to być zapoznanie się z konkretnym materiałem lub zakup produktu. Punkty przyznawane są automatycznie. Do nas należy jedynie wskazanie pożądanych działań oraz ilość dodawanych za nie punktów. Liczba zdobytych punktów jest pewnego rodzaju wyznacznikiem „jakości” klienta. Wiemy, którzy z nich powinni być traktowani priorytetowo, jako najbliżsi zakupu. Mamy również wiedzę na temat tych, którzy nawiązali pierwszy kontakt z naszą firmą.
Segmentacja
Oprogramowanie Marketing Automation każdemu z użytkowników przypisuje tagi, przez co zalicza ich do określonych segmentów. Segment może obejmować osoby, które dokonały zakupu konkretnego produktu, użytkowników pobierających określony materiał albo mieszkańców wybranej lokalizacji. Segmentacja sprawia, że przekaz każdej kampanii, niezależnie od jej kanału, może być precyzyjnie zaadresowany.
Lead Nurturing
Jest to seria kilku wiadomości email, wysyłanych do osób, które udostępniły dane osobowe. Dzięki temu użytkownik zainteresowany zakupem otrzymuje informacje, które mają na celu pomóc mu w podjęciu ostatecznej decyzji. Nie jest to jedyna funkcja lead nurturing. Zdarza się, że klienci otrzymują wiadomości powitalne. Maile tego typu mają za zadanie przedstawienie asortymentu, ale pełnią też funkcję edukacyjną. Wskazówki w nich zawarte sprawiają, że konsumenci mają większą wiedzę na temat tego, jak korzystać z zakupionego produktu. To w oczywisty sposób przekłada się na zwiększenie wyników sprzedażowych. Im więcej klienci wiedzą na temat produktów, tym bardziej są skłonni do zakupu.
Maile dynamiczne
Są to wiadomości indywidualne, a ich odbiorcą jest konkretny użytkownik. Wśród nich można wyodrębnić wiadomości z życzeniami urodzinowymi albo maile przypominające o porzuconym koszyku. Dzięki takim wiadomościom udaje się sfinalizować wiele transakcji, przy których klient był bliski rezygnacji. Przykład takich wiadomości omówiliśmy w poprzednim artykule.
Personalizacja treści na stronie internetowej
Internauci z reguły cenią swój czas, a Marketing Automation sprawia, że można znacznie zredukować długość ich wizyt na stronie, przy jednoczesnej realizacji głównego celu. Banery z ofertą dopasowaną do konkretnego klienta lub spersonalizowane pod niego formularze sprawią, że użytkownicy spędzą na stronie mniej czasu, ale jednocześnie ułatwimy im konwersję.
Zalety Marketing Automation:
- Możemy zaoszczędzić czas i energię, ponieważ część naszych obowiązków oprogramowanie wykonuje automatycznie. Dzięki temu koncentrujemy się na ważniejszych działaniach, które wymagają naszego zaangażowania.
- Budujemy zaufanie i lojalność wśród klientów. Spersonalizowany przekaz sprawia, że nabywcy zaczynają czuć więź z marką.
- Nasze przekazy reklamowe są skuteczne, bo oferujemy klientom dokładnie to, czego potrzebują.
- Dzięki automatyzacji zyskujemy możliwość bieżącej oceny działań marketingowych.
- Spersonalizowane formularze kontaktowe zapewniają większą ilość wartościowych leadów.