Loading...

Maile transakcyjne w sklepie internetowym, czyli jak sprzedawać więcej

Czy zamiast jednorazowej wizyty w sklepie internetowym nie byłoby lepiej, aby dana osoba stała się naszym stałym klientem? Można to bez problemu osiągnąć! Wystarczy odpowiednio wykorzystać potencjał maili transakcyjnych.

 

maile transakcyjne

 

Czym jest mail transakcyjny? Zapewne wiele osób powiedziałoby, że jest to po prostu wiadomość z potwierdzeniem dokonania zakupu produktu lub usługi. Choć taka odpowiedź jest jak najbardziej poprawna, to jednocześnie znamionuje ona pewne niedocenianie tego instrumentu. Oczywiście można traktować mail transakcyjny jako zwykłą informację handlową, ale możliwości działania na tym polu są o wiele większe.

 

Wszyscy czekają na maile transakcyjne

Istotę sprawy bardzo dobrze oddaje znane powiedzenie “kuć żelazo, póki gorące”. Okazuje się, że maile transakcyjne są jednymi z najbardziej wyczekiwanych i zarazem najczęściej odczytywanych wiadomości. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż każdy z nas, po dokonaniu zakupów w Internecie, chce się upewnić, że cała transakcja przebiegła prawidłowo. Gdy klient zapoznaje się z treścią takiej wiadomości, zazwyczaj ma to miejsce chwilę po dokonaniu zakupów. Jego uwaga jest zatem w maksymalnym stopniu skoncentrowana na sklepie, w którym nabył swoje produkty.

 

Czas działania

Właśnie w tym momencie pojawia się unikatowa możliwość przeprowadzenia dodatkowych transakcji. Wystarczy zastosować kilka prostych technik, by zmotywować świeżo upieczonego nabywcę do podjęcia kolejnych działań w naszym sklepie. Zgodnie z przytoczonym wyżej przysłowiem, trzeba zrobić wszystko, aby ten konkretny zakup nie był ostatnim. Powinno się traktować maile transakcyjne nie jako informację o dokonanej transakcji, ale jako pierwszy krok do przeprowadzenia kolejnych. Do tego celu prowadzi wiele działań. Oto najważniejsze z nich.

 

Budowa zaufania

Od treści maila transakcyjnego może zależeć, czy sklep będzie darzony zaufaniem przez internautów. Jest wiele elementów, których po prostu nie można pominąć w tej wiadomości, jeśli chcemy, by klienci wracali do naszego sklepu. Przede wszystkim do każdego z nich należy zwracać się w wiadomości w sposób spersonalizowany, po imieniu. Warto jest udostępnić opcję śledzenia przesyłki, dzięki której nabywca będzie mógł na bieżąco monitorować stan swojego zamówienia. Z uwagi na to, że podczas zakupów mogą pojawić się liczne wątpliwości, dobrze jest zamieścić krótką listę najczęściej zadawanych pytań. Ostatnim z istotnych elementów, które należy dodać, jest numer telefonu kontaktowego. Dzięki niemu klient będzie mógł uzyskać pomoc, w przypadku wystąpienia jakichkolwiek niejasności. Profesjonalna obsługa pozytywnie wpływa na zaufanie wobec sklepu i zwiększy prawdopodobieństwo kolejnych zakupów.

 

Maile transakcyjne prowadzą do mediów społecznościowych

Internauci być może nie sprawdzają codziennie poczty elektronicznej, ale w przypadku mediów społecznościowych rzecz ma się zupełnie inaczej. Każdy z nas regularnie odwiedza social media i tak samo jest z klientami sklepów internetowych. Trzeba koniecznie to wykorzystać, więc w mailu transakcyjnym nie może zabraknąć odnośników do profili sklepu w mediach społecznościowych. Należy oczywiście opatrzyć je odpowiednią zachętą do bieżącego śledzenia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że po dokonaniu zakupu klient zacznie obserwować wskazany profil. Dzięki temu będzie miał stały dostęp do informacji o nowych produktach i promocjach. Interakcje na poziomie mediów społecznościowych stanowią prostą drogę do kolejnych zakupów.

 

Program lojalnościowy

Mail transakcyjny to bardzo dobra okazja, by zaproponować klientom dołączenie do programu lojalnościowego. Jeżeli w ramach takiego programu zaoferujemy odbieranie atrakcyjnych nagród w zamian za punkty, uzyskiwane podczas transakcji, znacznie wzrośnie prawdopodobieństwo, że klient zrobi u nas kolejne zakupy. Wyżej wspomniane nagrody będą motywowały do tego, by nadal korzystać z naszego sklepu, gdy w przyszłości pojawi się zapotrzebowanie na inne produkty.

 

Newsletter

Warto jest zaproponować zapis na newsletter, oczywiście pod warunkiem, że dany klient jeszcze go nie otrzymuje. Jak powszechnie wiadomo, należy w odpowiedni sposób zachęcić do skorzystania z tej formy utrzymywania kontaktu, więc można zaoferować rabat na kolejne produkty. Takie rozwiązanie w naturalny sposób zmotywuje klienta do następnych zakupów. Poza tym, za pośrednictwem newslettera, można informować o aktualnych promocjach, które skłaniają do kolejnych odwiedzin sklepu.

 

Krótkoterminowe promocje

Bardzo dobrym sposobem zachęcenia klienta do dokonania kolejnego zakupu jest udzielenie krótkoterminowej promocji. Można zaproponować zniżkę na drugi produkt, w przypadku dokonania transakcji w ciągu kolejnych kilku dni. Prawdopodobieństwo skorzystania z takiej promocji jest wysokie, gdyż klient wciąż mocno koncentruje się na sklepie, w którym przed chwilą robił zakupy. Jego entuzjazm z pewnością znacznie wzrośnie, jeśli mail transakcyjny będzie zawierał informację o promocji.

 

Maile transakcyjne jako sposób na zwiększenie zamówienia

W mailu transakcyjnym możemy namawiać klienta do zwiększenia zamówienia, poprzez przedstawienie mu korzyści, wynikających z dokonania większych zakupów. Zamówienie o wyższej wartości może wiązać się z darmową dostawą lub z dużą ilością punktów lojalnościowych. Inną opcją może być rabat na każdy kolejny produkt. Trzeba pamiętać o tym, by w wiadomości zamieścić link do zamówienia innych produktów albo numer telefonu, pod którym można zmienić zamówienie. Takie działanie określa się mianem up-selling.

 

Produkty pokrewne

Podobną opcją będzie zachęta do zakupu produktów pokrewnych lub komplementarnych do tych, które zostały zamówione przez klienta. Jest to tak zwany cross-selling. Można tego dokonać poprzez dodanie fotografii lub schematów, ukazujących współgrające ze sobą produkty. Jeżeli w przekonujący sposób przedstawimy zalety wynikające z połączenia artykułów, znów będziemy mogli liczyć na powiększenie zamówienia. W tym wypadku również należy umieścić odpowiednie linki do proponowanych produktów.

 

Maile transakcyjne dostarczają społecznych dowodów słuszności

Możemy zachęcić klienta do większych zakupów także poprzez przedstawienie wyborów osób o podobnych upodobaniach. Często spotykane jest hasło: “klienci, którzy wybrali ten produkt, kupili również”, wraz z zamieszczeniem wybranych produktów. Ten zabieg to zastosowanie tzw. społecznego dowodu słuszności. Jest to jeden z mechanizmów psychologicznych, który sprawia, że ludzie często podejmują decyzje, naśladując zachowania i postawy innych osób. Zamieszczenie takiego hasła wraz z proponowanymi produktami w mailu transakcyjnym z pewnością nie zaszkodzi, a może pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

 

Jedna wiadomość – wiele możliwości

Maile transakcyjne są w istocie potężnym narzędziem, które może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży w naszym sklepie internetowym. Istnieje wiele sposobów, by za jego pośrednictwem zachęcać klientów do większych zakupów. Co ważne, większość z nich nie wymaga dużego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, dobrze zaprojektowany mail transakcyjny będzie działał niczym drogowskaz, wskazujący drogę do sklepu bez naszego udziału.

2019-07-12T11:59:39+02:00

Podziel się swoją wiedzą, opinią i doświadczeniami z innymi czytelnikami tego bloga.