...

Landing page – czym jest i jak wykorzystać go do generowania leadów?

Jeżeli generowanie leadów jest naszym celem, warto jest do tego wykorzystać landing page. Jak zrobić to poprawnie, by udało się spełnić jego przeznaczenie?

Na początek trzeba dokładnie wyjaśnić to pojęcie. Tłumacząc w sposób dosłowny, „landing page” jest stroną lądowania. Przyjęło się jednak, by stosować określenie „strona docelowa”. Jest to po prostu pierwsza strona, na którą trafia użytkownik sieci po kliknięciu w odpowiedni link.

Działanie landing page można wytłumaczyć na przykładzie zakupów w Internecie. Jeżeli wpiszemy w wyszukiwarkę nazwę konkretnego produktu, na górze oraz z prawej strony wyników wyszukiwania zobaczymy tzw. płatne wyniki wyszukiwania, opatrzone hasłem „reklama”. Po kliknięciu w jeden z takich linków zostaniemy automatycznie przeniesieni na stronę sklepu, na której możemy dokonać zakupu.

Właściwe zatem będzie stwierdzenie, że tym sposobem „wylądowaliśmy” na stronie docelowej. Jeżeli już znaleźliśmy się na niej, nie pozostaje nam nic innego jak tylko sfinalizować zakupy. Na tym polega istota landing page. Chodzi po prostu o doprowadzenie użytkownika bezpośrednio do celu.

Skoro landing page może służyć w procesie zakupowym, to równie dobrze można go wykorzystać podczas generowania leadów. Niżej wyjaśnimy, jak efektywnie wykorzystać ten mechanizm.

Landing page nie jest zwykłą stroną internetową

Powyższe stwierdzenie jest fundamentem, na którym trzeba się oprzeć podczas tworzenia strony docelowej. Zwykła strona służy temu, by przekazać użytkownikom jak najwięcej informacji. Osoby ją odwiedzające powinny dowiedzieć się, czym zajmuje się dana firma, jak można nawiązać z nią kontakt oraz jaki jest asortyment oferowanych przez nią produktów i usług. Krótko mówiąc, firmowa witryna oferuje internautom bardzo szerokie spektrum działania.

Sytuacja landing page przedstawia się zupełnie inaczej. Tutaj mamy jeden, ściśle określony cel. W omawianym przypadku będzie nim generowanie leadów. Dlatego też trzeba zaoferować internautom tylko jedną opcję do wyboru. W porównaniu do klasycznej witryny, strona docelowa powinna być maksymalnie uproszczona.

Budowa strony docelowej

Choć można stwierdzić, że sieć jest właściwie przeładowana różnego rodzaju treściami marketingowymi, okazuje się, że internauci są w stanie skoncentrować się na takim przekazie zaledwie przez kilka sekund. Nietrudno zatem odgadnąć, że skupienie sieciowych użytkowników jest bardzo cenne. Nie można zatem go marnować.

Jak można „zmarnować” koncentrację internautów? Przede wszystkim poprzez zamieszczenie na stronie zbędnych elementów, bez których landing page z pewnością może się obejść. Na stronie, która ma służyć generowaniu leadów, nie należy zamieszczać linków do innych podstron, menu, odnośników do mediów społecznościowych ani produktów na sprzedaż. Wszystkie z wyżej wymienionych elementów w pewnym stopniu absorbują osobę odwiedzającą stronę i tym samym mimowolnie odciągamy jej uwagę od głównego celu, czyli pozostawienia danych kontaktowych.

Projektując landing page, pamiętajmy o standardowych zasadach panujących w rzeczywistości wirtualnej. Internauci zazwyczaj nie czytają tekstu, raczej skanują go wzrokiem. Właśnie dlatego przydatne będzie stosowanie nagłówków, pogrubień oraz odpowiedniego stylu czcionki. Jeżeli odpowiednio dobierzemy te elementy, wystarczy jeden rzut oka na stronę, by wszystko stało się jasne dla odbiorcy.

Wezwanie do działania

Cały układ landing page musi koncentrować się wokół jej najważniejszej części, czyli przycisku „call to action”, służącego do generowania leadów. Trzeba zatem odpowiednio wyeksponować ów element, poprzez właściwą kompozycję elementów strony. Okno do pozostawienia danych kontaktowych powinno być dobrze widoczne, wyraźne i odpowiednio oznaczone. Istotą jest skomponowanie landing page w taki sposób, aby użytkownik trafiający na nią dokładnie wiedział, co może zrobić. Nie należy powielać wezwań do działania, ponieważ ich mnogość również będzie rozpraszać uwagę użytkowników. Nadmiar takich opcji może skutkować tym, że żadna z nich nie zostanie wykorzystana.

Może się zdarzyć, że potrzebne jest nieco więcej danych niż tylko adres email. W takiej sytuacji niezbędne będzie wykorzystanie formularza do rejestracji. Taki formularz powinien wyróżniać się na stronie, podobnie jak wezwanie do działania. Oczywiście im mniej zamieścimy wymaganych do wypełnienia pół, tym większe będą szanse na wypełnienie go przez internautów. Dobrze jest podzielić formularz na etapy. Na początku prosimy o podanie podstawowych danych, takich jak imię i adres email, a następnie o bardziej szczegółowe informacje.

Zastosowanie landing page

Jeżeli chcemy wykorzystać landing page do generowania leadów, można dokonać tego na różne sposoby. Trzeba jedynie pamiętać o tym, że nikt nie pozostawi nam swoich danych za darmo. Użytkownicy muszą otrzymać coś w zamian.

Co można zaoferować internautom? Atrakcyjnym materiałem jest wiedza, w postaci ebooków lub poradników. Nie jest to oczywiście jedyna możliwość, gdyż dzisiaj dużą popularnością cieszą się także interaktywne formy nabywania nowych umiejętności, takie jak webinary lub szkolenia online. Oczywiście nie jest konieczne, by ograniczać się do wydarzeń organizowanych w formie zdalnej. Dobrym pomysłem są także szkolenia lub imprezy odbywające się w tradycyjnej formie. One również wzbudzają spore zainteresowanie.

Wiedza to nie wszystko, co klienci mogą od nas zyskać. Jeżeli chcemy, aby nasze leady przyniosły nam wymierną korzyść w postaci sprzedaży, warto jest zaserwować dawkę motywacji w tym kierunku. Jak tego dokonać? Z pomocą może przyjść newsletter. W zamian za propozycję zapisu do newslettera możemy zaoferować zniżki i rabaty. Tym sposobem nie tylko zyskamy leady, ale również zwiększymy prawdopodobieństwo sprzedaży, ponieważ każdy chce skorzystać z możliwości tańszych zakupów.

Demonstracja korzyści

Wcześniej wspomnieliśmy, że przy pierwszym kontakcie z landing page użytkownik powinien wiedzieć, jaka jest jej istota. Najważniejsze jest jednak to, aby jasne stały się dla niego korzyści, które może zyskać. Trzeba jasno zakomunikować, co oferujemy w zamian za pozostawienie danych. Potrzebne są krótkie, ale zarazem konkretne hasła: „odbierz bezpłatny poradnik” albo „otrzymasz rabat 20%”. Przydatne jest również zwięzłe wyjaśnienie. Użytkownicy muszą wiedzieć, w czym będzie pomocny poradnik albo jak konkretnie mogą wykorzystać zniżkę.

Layout strony docelowej

Układ graficzny landing page powinien nawiązywać swoją stylistyką do strony głównej. Można wykorzystać podobne barwy w odniesieniu do tła oraz koloru liter, bo dzięki temu automatycznie będą nasuwały się skojarzenia z naszą firmą. Dodatkowo warto jest umieścić jej logo w lewym górnym rogu. Przycisk „call to action” powinien rzucać się w oczy, więc w przypadku tego elementu można wykorzystać wyraziste kolory. Dzięki temu przycisk będzie się wyróżniał na stronie. Zadbajmy o taki dobór kolorystyki, aby cała strona była czytelna.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo w sieci jest równie istotne, co w świecie realnym. Trzeba poświęcić tej kwestii szczególną uwagę, gdy w grę wchodzą dane osobowe internautów oraz ich przetwarzanie i przechowywanie. Niezbędnym elementem landing page jest zatem certyfikat bezpieczeństwa SSL. Brak tego zabezpieczenia może wpływać negatywnie na zaufanie do strony. To z pewnością nie będzie sprzyjało generowaniu leadów. Pamiętajmy o tym, aby nasza strona docelowa była odpowiednio zabezpieczona.

Podziękowania

Po wykonaniu przed internautę oczekiwanych kroków, dobrze jest skierować go na kolejną podstronę, na której zawrzemy krótkie podziękowanie za wypełnienie formularza lub pobranie ebooka. Dzięki temu użytkownik będzie wiedział o tym, że podjęte przez niego działania zakończyły się powodzeniem. Tym sposobem wykonamy pierwszy krok w stronę zbudowania relacji z klientem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.