Jesteś pewny, że brak sprzedaży spowodowany jest tylko chwilowym wahaniem na rynku? A może na swojej stronie internetowej popełniasz jeden z poniższych błędów, które sprawiają, że konwersja utrzymuje się na niskim poziomie?
Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, czy też redagujesz bloga, zależy ci na tym, aby internauci wchodzili w interakcje z twoją stroną. Innymi słowy, celem jest konwersja, czyli pożądane przez Ciebie działanie ze strony użytkowników. Niestety, nie zawsze ma ona miejsce. Zastanawiałeś się kiedyś, jakie są tego przyczyny? Może ci się wydawać, że klienci chwilowo nie potrzebują twoich produktów albo nie są zainteresowani publikowanymi materiałami. Przyczyny braku aktywności ze strony internautów mogą być jednak zupełnie inne. Zwróćmy uwagę na najczęstsze błędy, które zabijają konwersję na stronie.
Niepoprawnie zaprojektowana strona
W Internecie mamy bardzo dużo opcji do wyboru, więc liczy się pierwsze wrażenie, którym twoja strona zachęci do działania. Warto jest spojrzeć na nią oczami użytkownika. Zadaj sobie kilka pytań w stylu, czy dobrze się korzysta z tej strony? Czy jest przejrzysta i przyjazna w obsłudze? Być może to ułatwi ci odnalezienie mankamentów witryny. Niestety, wiele stron nie zachęca do działania, z powodu wadliwego designu. Nieodpowiednie tło, nieczytelna czcionka albo chaotycznie rozmieszczone elementy skutecznie odstraszają potencjalnych klientów lub czytelników.
Powolne wczytywanie powstrzymuje konwersje
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego w ogóle klienci robią zakupy w sklepach internetowych? Odpowiedź wydaje się oczywista. Po prostu chcą zaoszczędzić czas i dlatego decydują się na zakupy bez wychodzenia z domu. Wobec tego, wizyta na twojej stronie musi odbywać się w sposób sprawny. Tylko wtedy można się spodziewać, że efektem wizyty na stronie będzie konwersja. Jeżeli witryna potrzebuje zbyt wiele czasu na wczytanie, to nikłe będą szanse, by klient skorzystał z twoich usług. Należy raczej spodziewać się tego, że wybierze opcję konkurencyjną.
Konwersja nie wzrośnie przy skomplikowanym procesie zakupowym
Zakupy w sklepie internetowym w założeniu mają być ułatwieniem, więc nie mogą być przedsięwzięciem skomplikowanym. Proces zakupowy powinien zostać maksymalnie uproszczony. Jeżeli składa się ze zbyt wielu etapów, nie zawsze zostanie doprowadzony do końca i w konsekwencji konwersja nie będzie miała miejsca.
Konwersja wymaga odpowiednich informacji
Powiedzmy sobie szczerze, nikt z nas tak naprawdę nie wczytuje się wnikliwie w teksty zamieszczone w Internecie. Użytkownicy sieci w praktyce po prostu wzrokowo skanują treść, starając się wyszukać najważniejsze informacje. Jeżeli ich wychwycenie nie będzie możliwe, witryna zostanie wyłączona, bez zapoznania się z zawartością. Dlatego też nie ma sensu streszczać oferowanego przez nas ebooka. Lepiej byłoby wykazać, jakie korzyści przyniesie zapoznanie się z jego treścią.
Niewłaściwy opis produktów
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, zbyt duża ilość informacji działa odstraszająco, ale nie można popadać w odwrotną skrajność. Jeżeli oferujemy jakiś produkt, to należy opatrzyć go odpowiednim opisem, dzięki któremu klient będzie wiedział, co dokładnie może nabyć. Nikt nie lubi kupować przysłowiowego kota w worku, więc nie spodziewaj się sprzedaży, jeśli nie zamieścisz precyzyjnego opisu.
Brak odpowiedniej komunikacji to brak konwersji
Na stronie powinien znajdować się formularz kontaktowy, za pomocą którego potencjalni klienci i użytkownicy będą mogli składać zapytania. Często się zdarza, że podczas zakupów pojawiają się pytania i wątpliwości. Co w przypadku, jeśli klienci nie mogą nawiązać kontaktu? Szanse na konwersje błyskawicznie zmaleją, tym bardziej, że brak możliwości nawiązania komunikacji nie wzbudza zaufania do firmy.
Mało wiarygodne rekomendacje nie zachęcają do konwersji
Ciężko jest w to uwierzyć, ale wiele stron wciąż zamieszcza rekomendacje składające się z imienia i dosłownie paru słów – „Skorzystałem z oferty firmy X i jestem z niej bardzo zadowolony, Y”. Takie rekomendacje na pierwszy rzut oka wyglądają wyjątkowo sztucznie. Sprawiają wrażenie mało wiarygodnych lub wręcz nieprawdziwych. Zamieszczenie takich opinii może skutkować spadkiem zaufania do firmy i w konsekwencji brakiem konwersji.
Źle działające menu to wróg konwersji
Menu jest bardzo istotnym elementem sklepu internetowego, ponieważ umożliwia odnalezienie konkretnego produktu. Musi być proste oraz intuicyjne w obsłudze. Jeśli jego działanie będzie zbyt skomplikowane, klient może napotkać trudności w odnalezieniu poszukiwanych produktów i usług. W takiej sytuacji ciężko jest spodziewać się sprzedaży.
Nadmierne wezwania do działania
Tak zwane przyciski „Call to action” są oczywiście bardzo ważne na naszej stronie, ale to nie znaczy, że im więcej ich będzie tym lepiej. Na pewno spotkałeś się z przypadkiem, gdy na samej stronie głównej widnieje kilka różnych wezwań w stylu: „kup teraz”; „sprawdź”; „przekonaj się”; „zobacz więcej”. Taki natłok z pewnością nie zwiększy konwersji. Wręcz przeciwnie, przytłoczony nimi klient może mieć problem z wybraniem właściwej opcji. Konsekwencją będzie opuszczenie witryny bez podjęcia oczekiwanego działania.
Nieaktualna strona nie zapewni konwersji
Trzeba na bieżąco aktualizować stronę, by zainteresować użytkowników działaniem firmy i w ten sposób zachęcać ich do działania. Nie można dopuścić do tego, by najbardziej aktualny news na stronie pochodził sprzed trzech miesięcy. Nikt nie będzie chciał współpracować z firmą, która sprawia wrażenie mało aktywnej lub całkowicie niedziałającej.
Konwersja nie może być uzależniona od podania szczegółowych danych
Wypełnienie formularza jest niezbędną sprawą przy zapisach na ebooka lub newsletter, ale czy w takim przypadku na pewno konieczne jest podawanie adresu zamieszkania? Im bardziej szczegółowy będzie formularz, tym mniej osób go wypełni. Oczywiste jest, że w przypadku zakupów potrzebna będzie większa ilość danych, ale jeśli chodzi o darmowe materiały promocyjne, to imię oraz adres email w zupełności wystarczą. Taka konwersja nie wymaga większej ilości informacji o użytkownikach.
Brak wersji mobilnej skutkuje brakiem konwersji
Współcześnie komputer nie jest już jedynym narzędziem, za pomocą którego przeglądamy sieć. Bardzo dużą popularnością cieszą się urządzenia mobilne, czyli smartfony i tablety. Strona twojego sklepu internetowego musi zatem prawidłowo funkcjonować na urządzeniach mobilnych. Mało prawdopodobne, by ktokolwiek chciał męczyć się z powiększaniem obrazu na smartfonie, skoro wystarczy wybrać stronę konkurencyjnego sklepu, która bez problemu wyświetla się na mniejszych ekranach.