Link building, czyli po prostu pozyskiwanie linków, nadal pozostaje jednym z najważniejszych działań w obszarze pozycjonowania stron internetowych. Choć w teorii sprawa wydaje się bardzo prosta, praktyczne wyniki linkowania często są odwrotne od zamierzonych. Dlaczego tak się dzieje? Zazwyczaj przyczyną jest niewłaściwe podejście do tematu link buildingu.
Link building wiecznie żywy i ważny
Być może zauważyłeś już, że co jakiś czas pojawiają się różne prognozy na temat rzekomego spadku znaczenia link buildingu w pozycjonowaniu. Niemniej jednak nie mają one pokrycia w rzeczywistości i ten stan rzeczy jest w pewnym sensie korzystny z punktu widzenia osób zajmujących się SEO. Dlaczego? Po prostu pozyskany backlink, czyli link zwrotny, jest jednym z najważniejszych czynników, na podstawie których algorytm wyszukiwarki ocenia jakość strony. Przez ich pryzmat algorytm ustala, czy warto polecić stronę użytkownikom sieci. Być może zadajesz sobie pytanie: „w takim razie, dlaczego linkowanie mojej strony nie przynosi efektów?”. Bardzo możliwe, że podczas link buildingu zapomniałeś o jego najważniejszej zasadzie. Mamy na myśli oczywiście prymat jakości nad ilością. Hurtowe pozyskiwanie linków nie przyniesie sukcesu, jeżeli renoma stron, z których owe linki pochodzą, będzie niska lub średnia. Pozyskiwanie dobrych jakościowo linków jest zadaniem pracochłonnym, ale wysoka pozycja w wyszukiwarce w pełni zrekompensuje ten wysiłek. Nie ma tutaj drogi na skróty i trzeba po prostu podjąć spory wysiłek, ale jest kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym Twoje działania będą efektywne. Zapoznaj się z nimi i wciel je w życie podczas pozycjonowania strony.
Wartość merytoryczna przede wszystkim
Zacznijmy od kwestii fundamentalnej, czyli od jakości contentu. Zapewne wiesz o tym, że algorytmy Google „lubią” teksty o wysokiej wartości merytorycznej i takie treści wpływają na poprawę wyników pozycjonowania. Z drugiej strony równie ważny jest czynnik ludzki. Jeśli teksty zamieszczane na Twojej stronie będą źródłem cennej wiedzy, użytkownicy będą je udostępniać i linkować do nich. Pisz o tym, co jest przydatne dla czytelników. Nie traktuj tego jako sztukę dla sztuki, ale jako sposób na przekazanie praktycznych wskazówek, które można wykorzystać w codziennym życiu. Pamiętaj, że krótszy, ale pełen konkretów tekst będzie lepszy od długiej publikacji bez sprecyzowanego przekazu.
Forma sprzyjająca linkowaniu
Wiesz już, jaka powinna być treść, ale co z formą? Czy wystarczy porcja zwykłego tekstu, przypominająca stronę w książce? Biorąc pod uwagę sposób działania internautów, nie jest to najlepszy pomysł. Znacznie łatwiej przyswajalne są treści podzielone na mniejsze części, w postaci wypunktowań czy akapitów. Ciekawym rozwiązaniem jest również wykorzystanie ikonografik, za pomocą których w przystępny sposób można przedstawić skomplikowane procesy czy schematy działania. Jeśli chcesz, aby Twoje treści były chętnie czytane, a następnie linkowane, musisz trzymać się nieco przewrotnej zasady – im dłuższy tekst, tym bardziej przekonuj czytelnika, że jest on krótki. Jak tego dokonać? Właśnie poprzez elementy graficzne i podział całości na mniejsze części.
Gościnne wpisy na blogach i portalach
Wpisy i artykuły zamieszczane na innych stronach to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań przy pozyskiwaniu linków. Na pewno znasz wiele popularnych portali lub blogów, które podejmują tematykę z zakresu Twojej działalności. Skontaktuj się z ich właścicielami i złóż zapytanie o możliwość zamieszczenia gościnnego wpisu, w którym będziesz mógł zamieścić stosowny link. Jeżeli uzyskasz możliwość opublikowania wpisu gościnnego, musisz pamiętać o kilku istotnych sprawach. Przede wszystkim tekst musi odznaczać się wysokimi walorami merytorycznymi. Nie może być nachalną autoreklamą, ma być użyteczny dla czytelników. Być może strona, na której zamierzasz zamieścić swój tekst, ma określone wytyczne odnośnie treści. W takim przypadku należy bezwzględnie zastosować się do wyznaczonych warunków.
Artykuły sponsorowane
O ile wpisy na blogach czy portalach często są bezpłatne, o tyle za artykuły sponsorowane, jak sama nazwa wskazuje, trzeba będzie zapłacić. Przewagą artykułów sponsorowanych jest jednak to, że o ile popularny bloger może odmówić opublikowania artykułu, o tyle opłacenie stosownej faktury zawsze będzie przepustką do zamieszczenia wpisu na stronie. Jest to zatem kolejny ze sposobów na pozyskiwanie backlinków o wysokiej jakości. Portale, które umożliwiają zamieszczanie artykułów sponsorowanych, mają zazwyczaj spore grono czytelników, więc masz duże szanse na to, że z Twoimi treściami zapozna się wielu odbiorców.
Link building w mediach społecznościowych
Każdy, kto prowadzi stronę internetową, doskonale wie, że obecność w mediach społecznościowych jest konieczna. Czy jednak zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego właściwie warto tam być? Możliwość promowania swojej działalności i stała interakcja z odbiorcami to oczywista sprawa, ale chcę zwrócić Twoją uwagę na to, że poprzez Facebooka, Instagrama czy LinkedIna również możesz zdobywać linki. Oprócz zamieszczenia adresu URL w opisie, co jest podstawą, możesz dodawać linki również do publikowanych postów.
Pozycjonowanie lokalne jako wsparcie w linkowaniu
Co wspólnego mają ze sobą pozycjonowanie lokalne i link building? Na pierwszy rzut oka niewiele, w rzeczywistości całkiem sporo. Pozycjonowanie lokalne jest absolutnie niezbędne, jeżeli świadczysz usługi na taką skalę. Dzięki niemu okoliczni mieszkańcy bez trudu odnajdą Twoja firmę w razie potrzeby. To z kolei zwiększa szanse, że linki prowadzące do pozycjonowanej witryny znajdą się na stronach okolicznych instytucji państwowych, mediów czy organizacji społecznych.
Podsumowanie
Istnieje wiele sposobów na zdobycie wartościowych linków dla pozycjonowania strony internetowej. Najważniejsza rzecz, o której powinieneś pamiętać to to, że w pozycjonowaniu nie chodzi tylko o zdobycie jak największej liczby linków. Liczy się zdobycie wartościowych linków, które przyczynią się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania.