Jeżeli prowadzisz biznes, zapewne doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważna w dzisiejszych czasach jest obecność w sieci. Na szczęście mamy do wyboru wiele narzędzi, które zapewniają dobrą widoczność w Internecie. Dzisiaj chcielibyśmy zwrócić uwagę na jedno z najbardziej użytecznych, czyli wizytówkę Google Moja Firma.
Czym jest Google Moja Firma?
Jest to bezpłatne narzędzie stworzone przez największą wyszukiwarkę na świecie. W wizytówce można zamieścić najistotniejsze dane dotyczące firmy, takie jak nazwa przedsiębiorstwa, adres czy zakres usług. Można stwierdzić, że niczym nie różni się ona od tradycyjnej wizytówki, oczywiście z tą różnicą, że jest wyświetlana na ekranie komputera lub smartfona.
Google Moja Firma oferuje również wiele innych użytecznych funkcji. Przede wszystkim możemy na bieżąco aktualizować wszystkie informacje o firmie. Dotyczy to zarówno usług lub godzin otwarcia, jak również nowych promocji. Przydatne są opinie, zamieszczane przez klientów w wizytówce. Im więcej pozytywnych ocen, tym większe szanse na zyskanie nowych odbiorców Twoich produktów i usług.
Działanie Google Moja Firma
Trzeba podkreślić, że Google Moja Firma bardzo korzystnie wpływa na pozycjonowanie. Wizytówki wyświetlają się powyżej organicznych wyników wyszukiwania, co zwiększa szanse na odwiedzenie witryny. Co więcej, z taką sytuacją mamy do czynienia przy wpisaniu w wyszukiwarkę bardzo ogólnego hasła, przykładowo składającego się z nazwy usługi oraz miejscowości. Natomiast, jeśli ktoś wpisze dokładną nazwę przedsiębiorstwa, wizytówka pojawi się po prawej stronie wyszukiwarki, obok wyników wyszukiwania. Zadziała ona zatem jako swoisty szyld, który zachęci do odwiedzenia firmowej witryny.
Działanie Google Moja Firma wiąże się z umiejscowieniem osoby, która poszukuje konkretnego produktu albo usługi. W wyszukiwarce pojawiają się te punkty odpowiadające poszukiwanym hasłom, które są najbliżej niej. Wyniki zmieniają się, wraz ze zmianą lokalizacji wyszukującego. Położenie geograficzne nie jest jednak jedynym kryterium, decydującym o wynikach. Wpływ na to mają także wcześniej wspomniane oceny oraz to, jak szczegółowo wypełniona jest wizytówka. Właśnie dlatego ważne jest, aby uzupełnić ją z należytą uwagą.
Stworzenie wizytówki krok po kroku
Pierwszym etapem na drodze do utworzenia wizytówki firmy jest stworzenie konta Google. W tym celu należy wejść na odpowiednią stronę. Tworzenie konta Google jest bardzo intuicyjne i wystarczy działać zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi na stronie. Konto jest jednym z dwóch elementów niezbędnych do weryfikacji. Drugim jest posiadanie fizycznego adresu, pod którym odbierasz przesyłki pocztowe. Na wskazaną lokalizację zostanie listownie wysłany kod potrzebny przy weryfikacji. Jeżeli posiadasz obydwa elementy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby utworzyć wizytówkę. Proces można przeprowadzić pod adresem narzędzia wizytówki Google.
Najpierw zaloguj się na swoje konto w Google Moja Firma. Następnie powinieneś dodać swoją firmę oraz zgłosić do niej prawa. Pozytywne rozpatrzenie tej prośby automatycznie zapewni możliwość weryfikacji danych. To z kolei umożliwi wypełnienie wszystkich pól, niezbędnych do stworzenia wizytówki.
Nazwa
Należy podać nazwę oficjalnie używaną przez firmę. Chodzi o nazwę, która widnieje na szyldzie, wizytówkach oraz w Internecie. Nie jest konieczne określanie prawnego charakteru działalności, poprzez dodawanie haseł takich jak „spółka cywilna” albo „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”. Znacznie bardziej przydatne jest zawarcie słowa kluczowego przy nazwie firmy, ale trzeba pamiętać o tym, by całość brzmiała naturalnie.
Kategoria
Pierwsza z dodanych kategorii zawsze zostaje uznana za wiodącą dla danej firmy. Dlatego trzeba skoncentrować się na tym, aby w najbardziej trafny sposób określała ona Twoją działalność. Ważne jest również to, aby ramy kategorii charakteryzowały zakres oferowanych usług, zamiast ostatecznych produktów.
Dane kontaktowe oraz obszar działania
Adres należy podać w przypadku, jeżeli obsługujesz klientów fizycznie w konkretnej lokalizacji. W przypadku działalności prowadzonej zdalnie, ten etap powinien zostać pominięty. Możesz podać aż trzy numery telefonów – jeden główny oraz maksymalnie dwa dodatkowe. Bardzo często podawany jest numer stacjonarny i komórkowy. Takie rozwiązanie jest przydatne, bo dzięki niemu klienci mogą swobodnie się z Tobą skontaktować, nawet kiedy przebywasz poza firmą.
Niektóre firmy obsługują tylko lokalnych klientów, ale część nawiązuje współpracę na terenie całego kraju, więc istotne jest określenie obszaru działania. Jeżeli sprecyzujesz obszar, na którym jesteś w stanie działać, będą zgłaszali się do Ciebie klienci, którym rzeczywiście możesz pomóc.
Godziny pracy
W tym punkcie wystarczy podać godziny pracy firmy. Dobrze jest wybrać widoku tygodniowy, ponieważ jest on najbardziej przejrzysty. Trzeba pamiętać o tym, że wizytówka umożliwia nam dodanie wydłużonych lub skróconych godzin, co czasem ma miejsce w wyjątkowych przypadkach. Jest to przydatne na przykład w przypadku zbliżających się świąt, wakacji, ferii zimowych lub innych wydarzeń okolicznościowych, przy okazji których klienci wykazują wzmożone zainteresowanie produktami i usługami.
Witryna
Chodzi oczywiście o adres strony internetowej firmy. Może się jednak okazać, że w swojej działalności wykorzystujesz również inne witryny. Czasami jest to blog firmowy, a w innym przypadku sklep internetowy. Dla klientów przydatne są również linki, które prowadzą bezpośrednio do rejestracji na stronie, złożenia zamówienia lub pobrania materiałów. W wizytówce można zamieścić każdy z użytecznych linków.
Fotografie
Wizytówka Google Moja Firma często jest pierwszym miejscem, w którym potencjalny klient styka się z firmą, dlatego trzeba ze wszystkich sił zadbać o dobre pierwsze wrażenie. To oczywiste, że najłatwiej wywrzeć je elementami wizualnymi, czyli zdjęciami.
Zamieść fotografie logo, szyldu oraz wnętrz firmy. Dzięki temu zaciekawisz klientów, a niektórym z nich może to ułatwić dotarcie pod właściwy adres. Co więcej, zdjęcia wytworzonych produktów albo wykonywanych usług mogą posłużyć jako dodatkowa forma promocji. Zadbaj o to, aby grafiki charakteryzowały się odpowiednią jakością. Im wyższa będzie, tym bardziej zaciekawisz klientów, a ponadto wywrzesz wrażenie solidnej firmy.
Atrybuty
Ten etap oferuje sporą dozę swobody, ponieważ zamieszczamy tutaj dodatkowe informacje na temat firmy. Warto jest zatem wykorzystać te rubryki poprzez zamieszczenie treści, które zachęcą potencjalnych klientów do nawiązania kontaktu. To dobra okazja do wyróżnienia własnego przedsiębiorstwa, wobec czego ten krok również trzeba należycie wykorzystać.
Google Moja Firma jako forma interakcji
Przedstawienie własnej firmy to podstawowa funkcja wizytówki Google Moja Firma, ale nie jest to pełne wykorzystanie jej możliwości. Za jej pośrednictwem można nawiązać interakcję z użytkownikami Internetu, którzy potencjalnie mogą stać się klientami firmy. Należy odpowiadać na pojawiające się komentarze oraz analizować je, ponieważ są one cennym źródłem opinii odnośnie prowadzonej przez Ciebie działalności. Należy dbać o utworzoną wizytówkę, gdyż umożliwia ona stałe pozyskiwanie nowych klientów.
Bardzo wartościowy i pomocny artykuł. Ja również miałem przyjemność napisania krok po kroku o tym, jak dodać firmę do Google Maps oraz o tym, jak pozycjonować wizytówkę w Mapach Google.
Fajnie napisany artykuł 🙂 trochę brakuje grafik które pokazały by jak to wygląda dla osoby które pierwszy raz ma styczność i szuka odpowiedzi ale ogólnie super :)) W ostatnim czasie Google Moja Firma jest nierozłącznym elementem każdej firmy, niestety jak nie ma nas na mapie to wydaje mi się tracimy z 30% potencjalnych klientów.
Zgadza się. A co do grafik to weźmiemy sugestię pod uwagę 🙂