Przed rozpoczęciem kampanii reklamowej określ cel, który chcesz osiągnąć. Jest to pierwszy i najważniejszy krok podczas tworzenia reklamy w menedżerze reklam. Weź pod uwagę specyfikę swojej działalności, grupę docelową, indywidualne potrzeby, cechy charakterystyczne danej reklamy oraz to, jak długo działasz na rynku. Pamiętaj, że wybór właściwego celu reklamowego ma znaczenie dla powodzenia Twoich działań na Facebooku.
Cele reklamowe na Facebooku – jak zwiększyć świadomość marki, konwersję lub zachęcić do konkretnego działania?
Tworząc reklamy na Facebooku, masz do wyboru różne cele reklamowe, z którymi wiążą się także określone formaty postów. Każdy rodzaj związany jest z konkretnym efektem, który chcesz osiągnąć. Kategoria celów „świadomość”, zwiększa zainteresowanie Twoimi produktami i usługami. Gdy wybierzesz kategorię „działania” sprawisz, że odbiorca zacznie brać pod uwagę Twoją firmę i poszuka więcej informacji na jej temat. Kategoria „konwersja” zachęca osoby zainteresowane firmą do kupienia produktów lub skorzystania z Twoich usług.
System reklamowy Facebooka pozwala targetować odbiorców po zainteresowaniach, zachowaniach czy danych demograficznych. Możesz również znaleźć klientów na podstawie języków i połączeń. Wybierając tę kategorię, Twoja reklama może wyświetlać się na Facebooku, Instagramie lub w Audience Network (tylko film). Masz do wyboru format zdjęcia, filmu, pokazu slajdów, karuzeli czy kanwy.
Przyciski CTA czyli wezwanie do działania
Ustawiając kampanię możesz wybrać opcję „Dodaj adres url do witryny”, będziesz mógł dodać przycisk call to action. Dzięki umieszczeniu przycisków CTA, zachęcisz swoich odbiorców do podjęcia konkretnych działań. Niestety, niektóre z nich są dostępne tylko przy konkretnych celach reklamowych. Przykładem mogą być: „jak dojechać” i „zadzwoń teraz”, które są dostępne tylko przy celu reklamowym „zasięg”.
Przykładowe przyciski CTA:
• Przycisk „Jak dojechać” sprawi, że Twój klient łatwiej znajdzie Twoją firmę na telefonie.Po kliknięciu wyświetli się Twoja lokalizacja na mapie. Zwiększysz w ten sposób ruch w siedzicie stacjonarnej.
• Przycisk „Zadzwoń teraz” umożliwia kontakt telefoniczny z przedstawicielem Twojej firmy. Dzięki niemu masz szansę na bezpośrednią rozmowę z Twoim potencjalnym klientem.
• Przycisk „Wyślij wiadomość” pozwala na szybsze wysłanie prywatnej wiadomości bezpośrednio z poziomu reklamy. Wówczas łatwiej pozyskujesz kontakty.
• Przycisk „Więcej informacji” przekieruje Twoich odbiorców do dowolnej zakładki na stronie www lub blogu. To tam umieścisz więcej szczegółowych informacji.
System reklamowy Facebook Ads pozwala nawiązać kontakt z odbiorcami w pobliżu licznych lokalizacji firmy dzięki wybraniu opcji „Dodaj wiele lokalizacji”. Twoje reklamy będą skierowane tylko do osób, które mieszkają w obszarze docelowym. Co więcej masz pewność, że docierasz do odbiorców, którzy są rzeczywiście zainteresowani Twoim przekazem.
Kategoria „świadomość”
Kategoria „świadomość” dzieli się na cel „rozpoznawalność marki” oraz cel „zasięg”. Świadomość to grupa reklam skierowanych do osób, których chcesz zainteresować swoim produktem. Zwiększasz w ten sposób rozpoznawalność marki w internecie. To bardzo dobra opcja, gdy wchodzisz na rynek i jesteś na początku lejka sprzedażowego.
Gdy zdecydujesz się na stworzenie reklamy w celach reklamowych z kategorii świadomość marki płacisz za wyświetlenie. Możesz ustalić całkowity budżet dla całej kampanii i dla pojedynczego zestawu reklam. Masz do wyboru budżet dzienny lub całkowity. Dzięki transparentności wyników, możesz na bieżąco kontrolować i aktualizować kwoty, które wydajesz na kampanię wyłączać lub włączać dane kreacje reklamowe oraz zmieniać harmonogram wyświetlania reklam.
Rozpoznawalność marki jako cel reklam na facebooku
Cel „rozpoznawalność marki” pomoże zapisać się w świadomości Twoich odbiorców. Wybierz tę opcję, gdy bardziej zależy Ci na zwiększeniu rozpoznawalności produktu lub usługi niż aktywności, takiej jak reakcje, komentarze pod postem, udostępnienia czy dokonanie danej czynności np. rejestracji na stronie internetowej. Zwiększysz wówczas zainteresowanie produktami i usługami swojej firmy oraz skierujesz swoją reklamę tylko do tych osób, które są najbardziej skłonne do obejrzenia jej.
Wyniki kampanii skierowanej na zwiększenie rozpoznawalności marki przedstawiane są liczbowo, jako szacowana liczba osób, które zapamiętały reklamę. Nie bez znaczenia jest także szacowany poziom wzrostu wskaźnika zapamiętania reklamy. O ile pierwszy wynik przedstawia orientacyjną ilość osób, które według algorytmu Facebooka zapamiętały reklamę, o tyle drugi jest wartością procentową, która przedstawia odsetek osób, które zobaczyły reklamę i będą pamiętały ją w ciągu 2 dni od obejrzenia.”
Co więcej, gdy wybierzesz cel „rozpoznawalność marki”, algorytmy Facebooka będą optymalizować wyświetlanie Twoich reklam, również pod kątem dotarcia do tych osób. Ustalając szacowany wzrost wskaźnika zapamiętania reklamy, bierze się pod uwagę również ilość czasu, jaką poświęcił użytkownik na zapoznanie się z reklamą. Im dłuższy był czas oglądania, tym większe prawdopodobieństwo zapamiętania. Co ciekawe, Facebook mierzy również takie interakcje jak zatrzymanie przewijania newsfeeda celem zapoznania się z Twoim przekazem reklamowym.
Cel rozpoznawalność marki sprzyja zapamiętaniu Twojej reklamy. Natomiast cel „zasięg” zwiększa liczbę wyświetleń Twojej reklamy oraz sprawia, że więcej osób dowiaduje o istnieniu Twojej firmy. Zanim podejmiesz decyzję, na który z celów mających wpływać na świadomość klientów się zdecydujesz, przeanalizuj specyfikę każdego z nich i zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy. Dobrze dobrane cele reklamowe na Facebooku sprawią, że osiągniesz zamierzone efekty.
Ten rodzaj reklamy przyniesie Ci najlepsze efekty, jeżeli będziesz stosować go do już opublikowanych postów na Facebooku lub Instagramie.
Zasięg
Cel „zasięg” wybierz, jeżeli zależy Ci, aby dotrzeć do jak największej liczby osób. Sprawdzi się on w przypadku lokalnego biznesu, np. aby zareklamować otwarcie nowej placówki ale także podczas kampanii dużej firmy, np. w celu poinformowania jak największej liczby osób o prowadzonej rekrutacji. Zasięg to liczba osób, które widziały Twoją reklamę co najmniej 1 raz. Natomiast liczba wyświetleń uwzględnia również przypadki wielokrotnego obejrzenia danej reklamy przez te same osoby.
Częstotliwość wyświetlania Twojej reklamy wpływa na zwiększenie rozpoznawalności i zapamiętania jej przez wielokrotne wyświetlanie przekazu odbiorcom z grupy docelowej. Wysokość wskaźnika częstotliwości zależy od budżetu, rozmiaru grupy odbiorców i harmonogramu oraz może wynosić 1-2 na zestaw reklam lub więcej.
Ważne jest, abyś monitorował częstotliwość wyświetlania reklamy wraz z wynikami Twojej kampanii oraz wskaźnikiem trafności. W ten sposób unikniesz sytuacji, w której te same osoby oglądają zbyt często Twoją reklamę w trakcie trwania kampanii. Możesz zauważyć spadek skuteczności przy jednoczesnym wzroście częstotliwości. Jest to sygnał, aby zmienić treść przekazu reklamowego lub opcje targetowania. Odbiorcy są znudzeni Twoim przekazem i przestali zwracać na niego uwagę. Jeżeli chcesz tego uniknąć, zwróć uwagę, aby grupy odbiorców nie nachodziły na siebie oraz nie były zbyt duże. Grupy powinny być niewielkie i bardzo konkretne. Pamiętaj o tym, że cele reklamowe na Facebooku można osiągnąć tylko dzięki systematycznej pracy.
Cel „zasięg” wykorzystują firmy o każdej wielkości. Otrzymasz wówczas dużo wyświetleń, jednak stosunkowo mało kliknięć w reklamę. Idealnie sprawdza się w kampaniach wizerunkowych, które mają zwiększyć świadomość Twojej marki wśród konsumentów.