Loading...

20 rzeczy, które musisz wiedzieć o pozycjonowaniu strony www w Google

Pozycjonowanie stron jest dla Ciebie czarną magią? Nie martw się, rozłożyliśmy ten proces na mniejsze elementy, dzięki którym po przeczytaniu tego tekstu wszystko stanie się jasne.

 

 

Po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnego hasła, otrzymujemy listę wyników wyszukiwania. Za jej sporządzenie odpowiada algorytm Google. Nikt, poza pracownikami Google, nie zna metody działania wspomnianego algorytmu, ale znana jest pewna grupa czynników, które ma wpływ na wyniki wyszukiwania.  

 

Jeśli prowadzisz stronę internetową, to najprawdopodobniej zetknąłeś się już z pojęciem pozycjonowania. Na czym polega ten proces? Pozycjonowanie stron w Google to zespół kompleksowych działań, których celem jest poprawa pozycji osiąganej przez stronę w wynikach wyszukiwarki. Poniżej przedstawimy listę 20 najważniejszych zagadnień związanych z tym procesem, które trzeba mieć na uwadze, aby witryna zajmowała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. 

 

Słowa kluczowe 

 

To podstawowa kwestia, ponieważ gdy internauci chcą odnaleźć konkretną stronę, po prostu wpisują określone słowa kluczowe. Dlatego też trzeba przeanalizować, czy słowa, na które chcemy pozycjonować naszą stronę, są odpowiednio dobrane. Może się okazać, że konkurencja przy danej frazie jest zbyt duża i bardzo ciężko będzie się przez nią przebić. Poza tym zawartość naszej strony może odpowiadać innym hasłom. Istnieje szereg darmowych narzędzi, które pomagają wybrać trafnesłowa kluczowe. Warto z nich skorzystać. 

 

Długi ogon 

 

Wybór popularnych słów kluczowych, nie jest jedyną drogą w pozycjonowaniu stron. Równie skuteczne może okazać się wykorzystanie tzw. długiego ogona. W tym przypadku chodzi o wskazanie większej ilości bardziej sprecyzowanych fraz. Konkurencja na konkretnie sformułowane, precyzyjnie charakteryzujące naszą działalność słowa kluczowe, będzie zdecydowanie mniejsza niż w przypadku najbardziej popularnych zapytań.  

 

Meta znaczniki 

 

Meta znaczniki, czyli tytuł strony oraz jej krótki opis, które są widoczne w wynikach wyszukiwania, nie mają co prawda bezpośredniego wpływu na rezultaty pozycjonowania, ale warto jest poświęcić im trochę czasu. Zawierają one pierwszą informację na temat naszej witryny, z którą styka się użytkownik po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnego hasła. Zachęcające do odwiedzin meta znaczniki będą generowały ruch na stronie, co zwiększy jej popularność. 

 

Odpowiednia budowa strony 

 

Strona internetowa powinna być zbudowana w sposób spójny i logiczny. W jej strukturze należy wyodrębnić podstrony, na których zawarta będzie odpowiadająca im treść. To wpłynie pozytywnie nie tylko na wygodę użytkowania, ale też na pozycjonowanie. Dzięki temu roboty Google będą mogły bez przeszkód przeanalizować i zdefiniować zawartość witryny. 

 

Linkowanie na stronie 

 

Jest to bardzo istotny element pozycjonowania. Roboty Google podczas indeksowania strony poruszają się po jej wewnętrznych linkach, aby sprecyzować zawartość witryny. Najpopularniejszą formą linkowania jest oczywiście menu. Trzeba jednak pamiętać o tym, by tworzyć je w formie tekstowej, ponieważ elementy graficzne w takiej formie sprawiają problem wyszukiwarce Google. Sprawnie działające menu ułatwia użytkownikom nawigację na stronie. 

 

Unikalność treści 

 

Algorytm wyszukiwarki Google działa w ten sposób, iż postrzega o unikatowej treści jako bardziej wartościowe. Efektem tego jest wyższa pozycja w rankingu wyszukiwania. Natomiast jeśli umieścimy w naszej witrynie elementy skopiowane z innego źródła, to nie należy się spodziewać, że osiągniemy wysoki wynik w wyszukiwarce.Trzeba zamieszczać własny, oryginalny content. 

 

Częstotliwość dodawania treści 

 

Im częściej będziemy publikować nowe elementy na naszej stronie, tym większe będą jej szanse na wysoką pozycję w wyszukiwarce. Algorytm wyszukiwarki uwzględnia częstotliwość dodawania treści, ponieważ na bieżąco aktualizowana witryna powinna być zdecydowanie bardziej atrakcyjna dla użytkowników.  

 

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi 

 

Tekst zamieszczony na stronie musi być w odpowiedni sposób nasycony słowami kluczowymi, ponieważ dzięki temu będzie widoczny dla robotów Google. Trzeba jednak zachować odpowiedni balans, aby całość wyglądała naturalnie. Słowa kluczowe powinny być wkomponowane w architekturę strony, a zatem należy umieścić je w tytule, nagłówkach oraz adresach URL. 

 

Linki prowadzące do strony 

 

Ilość i jakość stron, które zamieszczają linki do naszej witryny, również mają wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytm wyszukiwarki Google analizuje, czy odnośniki do danej witryny są obecne na innych stronach. Zazwyczaj jest to uzależnione od jakości naszej treści. Im bardziej wartościowa będzie, tym większe prawdopodobieństwo, że na innych stronach pojawią się linki prowadzące do naszej witryny.  

 

Aktywność w mediach społecznościowych 

 

Strona jest bardziej popularna, gdy jej profil można odnaleźć w mediach społecznościowych. Jeśli treści udostępniane na fanpage’u strony są chętnie komentowane i udostępniane, to wzrośnie prawdopodobieństwo, że internauci trafią także na stronę główną. Ruch generowany w ten sposób na stronie pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony. 

 

Responsywna strona 

 

Strona responsywna dostosowuje się do typu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Użytkownik, odwiedzający taką stronę, bez problemu zapozna się z jej zawartością, niezależnie od tego, czy wyświetli ją na komputerze, smartfonie, czy tablecie. Takie witryny są faworyzowane przez algorytm Google podczas wyszukiwania i uzyskują wyższe wyniki pozycjonowania. 

 

Szybkość wczytywania strony 

 

Sprawnie działająca strona, która nie potrzebuje wiele czasu na załadowanie, będzie popularna wśród internautów. Poza tym, szybkość ładowania strony jest ważna nie tylko dla użytkowników, ale też dla robotów Google. Jeśli strona szybko się wczytuje, algorytm wyszukiwarki szybko ją zaindeksuje. W tym przypadku można skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights, które diagnozuje szybkość działania strony i sugeruje ewentualne poprawki. 

 

Optymalizacja kodu HTML 

 

Kod strony musi być poprawny i zgodny z wszelkimi standardami. Ewentualne błędy utrudniają działanie robotom Google. Nieprawidłowo zbudowany kod strony będzie uniemożliwiał im prawidłowe przeanalizowanie zawartości, co negatywnie odbije się na wynikach wyszukiwania. 

 

Optymalizacja grafiki 

 

Algorytm wyszukiwarki nie stosuje rozróżnienia elementów strony pomiędzy tekst, a grafikę, postrzegając całą zawartość witryny jako tekst. Dlatego ważne jest opatrzenie elementów graficznych odpowiednim opisem alternatywnym. Dzięki temu roboty Google bez problemu będą mogły zdefiniować tematykę naszej strony. Zbyt duża ilość elementów graficznych może spowalniać działanie witryny, więc należy zachować umiar w ich zamieszczaniu.  

 

Certyfikat bezpieczeństwa SSL 

 

Certyfikat SSL, który zapewnia bezpieczeństwo danych użytkowników witryny, jest kolejnym czynnikiem mającym wpływ na pozycjonowanie. Taki certyfikat jest pozytywnie postrzegany przez algorytm Google, a poza tym internauci chętnie i bez obaw odwiedzają zabezpieczoną w ten sposób witrynę.  

 

Trafne adresy URL 

 

Dobry adres URL powinien precyzyjnie opisywać zawartość strony oraz podstron. Użytkownik, który w niego kliknie, musi widzieć, gdzie dokładnie się przeniesie. Adres URL powinien być możliwie jak najkrótszy oraz nieskomplikowany. 

 

Pozycjonowanie jako proces 

 

Nawet jeśli uda się sprawić, by nasza strona zajęła pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania, to nie oznacza, że pozostanie na niej na zawsze. Pozycjonowanie nie jest jednorazowym działaniem, ale nieustannym i zarazem wielowymiarowym procesem, który wymaga od nas nieustannej aktywności.  

 

Czas 

 

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, pozycjonowanie strony jest czasochłonnym procesem, więc próżno jest wypatrywać natychmiastowych efektów. Trzeba uzbroić się w cierpliwość. Rezultaty naszej pracy będą widoczne dopiero po upływie paru tygodni. 

 

Przestrzeganie reguł gry 

 

Jak w każdej dziedzinie życia, tak również w pozycjonowaniu stron internetowych obowiązują pewne reguły. Należy ich przestrzegać, ponieważ w przeciwnym razie trzeba będzie się liczyć z przykrymi konsekwencjami. W grę wchodzi szerokie spektrum kar, od pogorszenia miejsca w wynikach wyszukiwania, aż do całkowitego wykluczenia z nich naszej witryny. Warto zapoznać się z wytycznymi Google, które można sprawdzić za pomocą narzędzia Google Search Console.  

 

Zmiany w algorytmie Google 

 

Algorytm działania wyszukiwarki Google jest systematycznie aktualizowany oraz modyfikowany. Oznacza to, że trzeba liczyć się z niespodziewanymi zmianami wyniku naszej strony w rankingu wyszukiwania. Należy na bieżąco analizować wyniki naszych działań w pozycjonowaniu, co pozwoli przystosować się do ewentualnych zmian. 

2019-04-24T10:31:47+02:00

1 komenarz

  1. Leopold Andruszkiewicz 30 kwietnia 2019 w 18:32 - Odpowiedz

    Artykuł intrygujący, niemniej jednak rzeczywiście szybkość wczytywania jest problematyczna.

Podziel się swoją wiedzą, opinią i doświadczeniami z innymi czytelnikami tego bloga.